Jump to content

Hvilken båthavn i Stavanger/Sandnes


Asbjørn2

Recommended Posts

Det var det da. Ventelistene for øyeblikket er jo såpass lange at man er pensjonist i god tid før man eventuelt får plass i kommunal båthavn. Inntil videre er det jo hver enkelt kommunale båtforening/havn som administrer sine egne ventelister, og dersom man står på venteliste i flere så øker det hvertfall oddsene noe.

 

Kjenner ikke til Sandnes, men i Stavanger så er det vel Jåttåvågen, Hillevågsvannet og Lundsvågen som mer eller mindre aktivt arbeider for utvidelse av havnene. Medlemmer både med og uten båtplass vil iht. vedtektene i disse båtforeningene måtte prioriteres ved eventuell utvidelse.

Link to post
Share on other sites

Eg sette meg opp på venteliste i Lunsvågen og Jåttåvågen i 2001. I 2004 fekk eg båtplass i Lundsvågen. Jåttåvågen er nærare der eg bur, så eg står framleis på venteliste der. Båtplassen min var 3,5m, men vart utvida til 4 meter i samband med oppgraderinga i Lundsvågen.

 

Om du set deg opp på venteliste i Jåttåvågen, får du i alle fall ikkje plass før meg...

Link to post
Share on other sites

etter som jeg har forstått, så er planen for utvidelse av havnen kommet lengst i Hillevågsvannet..... sist gang jeg leste om ventelister, var det over1000mann i kø(hillevågsvannet), så det kan jo ta litt tid før det blir din tur....!(hvis de ikke har gjort om på reglene, husk at du betaler for å stå på venteliste, så kan være greit å vite hvor du vil prøve å få plass!)

 

mulig jeg tar feil, men har de ikke bygget ut noen båtplasser innover mot høle???

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjøpt båten enda, men det blir en Halco 26 eller 29, bedden blir da 2,93m.

 

Det er godt jeg har midlertidig plass jeg kan bruke i noen år, blir nok stående i kø i 2-3 år. :worry:

Tenker jeg skal stille meg i kø i Hillevågsvannet og en annen havn. Ingen som har dårlig erfaring med noen havner her i området? Hvordan er det med sikkerhet rundt om kring?

Link to post
Share on other sites

Ingen som har dårlig erfaring med noen havner her i området? Hvordan er det med sikkerhet rundt om kring?

Når det kommer til vedlikehold og kvalitet på havnen vil jeg påstå at Jåttåvågen er ganske overlegen i forhold til de fleste andre havnene i byen, selv om det begynner og skje litt i de andre havene også.

Jåttåvågen har også egen krane og opplagsplass!

 

Men de har ventelister så lange at du kan egentlig bare glemme båtplass der de neste ti årene.. :rolleyes:

Men medlemspriser på opplag og vårpuss får du uten båtplass, så det lønner seg å være medlem... :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Er det ingen plass på internet med en oversikt av ventetid for forskellige foreninger I Stavanger omráde?

 

Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Båtforeningene har som de fleste andre ingen mulighet til å vite når noen dør, om båtplassen skal gå i arv, om båteier skal selge og eventuelt når dette skal skje eller om plassen skal leies ut ved et eventuelt salg.

 

I "vår" båtforening er det nesten like mange på venteliste som det er båtplasser. Rent statistisk vil dermed sistemann på nåværende liste ha vært død i mange år når båtplass tildeles hvis han er 30 år i dag. Håpet er at det inntreffer en pandemi som redusere antallet med båtplass og de på venteliste betraktelig, men da kommer arvingene inn i bildet. I likhet med de fleste båtforeninger kan en båtplass gå i arv rett ned eller opp ved dødsfall (barn, barnebarn, foreldre, besteforeldre), og dermed er køen like lang..... :saint:

 

Som et PS kan jeg nevne at flere båteiere i vår bekjentskapskrets har gitt medlemskap i båtforeninger som dåpsgave til barn og barnebarn, noe som medfører at de er høgt oppe på ansiennitetslisten når de anskaffer båt i 25-35 års alderen. Alternativet er å kjøpe en båtplass i en privat forening. I vår del av verden koster dette 250.000 - 350.000 pluss vedlikeholdskostnader og årsavgift for 4 m bredde.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt av problemet er at de som har båt(/vrak) bare lar vraket ligge og slik beholder de en båtplass som de ikke bruker. Båtplassen går i arv.... Jeg tror det er veldig vanskelig å få plass i de kommunale havnene av den grunn. Kanskje det er lettere på noen av de mer usentrale som Riska (jeg har stått på venteliste der siden 2005, men ikke fått plass enda). I tillegg er det flere av havnene som ikke er så billige å bruke. Vet ikke om Stavanger Seilforening er veldig dyre, men det koster nesten det samme der som i en privat havn. Tror f.eks Jåttåvågen er en av de billigere.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Stavanger Seilforening er veldig dyre, men det koster nesten det samme der som i en privat havn.

Prisene er justert opp for å finansiere oppgradering av havnen og ny Molo.

 

Mener jeg leste i medlemsbladet etter årsmøtet i fjor at ledige plasser i en periode skulle gå til å utvide eksisterende båtplasser.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...