Framtia Startet 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2004 I den lokale marinaen begynner nå de fleste båtene å komme på land. Jeg ser av veldig mange tar av drev før vinterlagringen, men jeg trodde ikke dette var nødvendig. Kan noen opplyse meg om hva fordelen med dette er? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
John_Kr Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 Kan tenke meg at tyveri er grunnen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 De fleste forsikringer krever at hekkagregat (dvs det mange kaller drev) eller utenbordsmotor skal t s av båten når båten ligger utendørs for vinteropplag. Nettopp som John_Kr skrev pga tyverifaren. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 Som fersk eier av båt med drev lurte jeg på samme sak, har båten hjemme i hagen og faren for tyveri er veldig lav, Er det noen annen grunn til at drevet skal av på vinteren. Evt hvordan skal dette konserveres for vinteren. (Mercuiser Bravo 2) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 har båten hjemme i hagen og faren for tyveri er veldig lav,Er du sikker på det? Det er rett som det er at biler og sykler blir borte om natten mens familier ligger og sover. Mulig ting er mer oversiktlige der du bor enn her i Østfold. Et nytt drev koster mange titusner av kroner, og etter det jeg har hørt er det ikke store jobben å ta det av. Sitér dette innlegget Link to post
Trond J Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 Som nevnt over så er det for tyveri og så er det greit og få smurt bolter og aksling hvert eller ihvertfall annenhvert år slik at det ikke setter seg fast.Mange har slitt med og få drevet av hvis det har sittet på en stund.Volvo Penta skal jo bytte knute belg hvert 2 eller 3 år mens mercruiser er det hvert 5 år.Jeg demonterer selv av drevet hver høst. Trond J Sitér dette innlegget Trond J Fjord boat club Link to post
Jorg-1 Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 ...det er vel kanskje ikke alle som skifter olje heller på drevet når båten tas opp. Faren er jo hvis det har kommet vann inn i drevet og det fryser...så er det kroken på døra. Kanskje det også står vann i belgen...selv om man skifter olje på drevet...og da er det takk og farvel til lageret som sitter inne i svinghjulshuset....og kanskje også drivknutene. Nei takke meg til å demontere drevet for å få det inn i varmen..... (Har opplevd det sistnevnte). Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Victora III Svart 10.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2004 Du har jo fått en del argumenter for å demontere drevet. For min del er jeg ikke i tvil om at den lille jobben det er å demontere drevet har jeg igjen både i å slippe å bekymre meg for tyveri eller skade i løpet av vinteren, at jeg får sjekket belger, knute osv og at jeg får smurt opp bolter m.v. slik at det er mulig å få det greit av neste gang. Mange som har slitt livet av seg for å få løs bolter etter noen år i sjøen uten demontering. Sitér dette innlegget Link to post
blankemjosa Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Jeg ville også anbefalle å demontere drevet, gjorde dette for første gang i år å fant både vann i belgen for aksling, å dårlig vannslange. Dette var også en utrolig enkel opperasjon, selv for en amatør som meg Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Stort sett enig i det meste her. Krysset på drevets inngående aksel har smørenipler på Cobra, disse får du ikke smurt uten å demontere. Og om belgene ser fine ut fra utsida, kan billige erstatningsbelger ha den skumle egenskapen at de sprekker fra innsida... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
GOE Svart 12.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2004 Jeg velger å ta av drevet om vinteren selv om båten står i oppvarmede lokaler. Skifter gearolje, smører akseler og har fett i smørenippler. Skifter også impeller før påmontering til våren.( Mercruser alfa one drev) Sjekker også vannslanger og belger. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Flem340 Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Noen som vet om det finnes en demontering/monteringsanvisnig for bravo drev, og i tilfelle hvor? Sitér dette innlegget Link to post
blankemjosa Svart 13.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2004 Dette er en amrikansk nettside med masse info om mercruiser og egen "how do i do it" seksjon http://www.mercstuff.com/ passer bra for amatører som lurer på alt og ingenting for deg som lurer på bravo drev så tror jeg egentilg den mest omfatter alpha drev men det kan jo hende du finner noe nyttig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.