Jump to content

bør drevet tas av ved vinterlaging


Framtia

Recommended Posts

I den lokale marinaen begynner nå de fleste båtene å komme på land. Jeg ser av veldig mange tar av drev før vinterlagringen, men jeg trodde ikke dette var nødvendig. Kan noen opplyse meg om hva fordelen med dette er?

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Som fersk eier av båt med drev lurte jeg på samme sak, har båten hjemme i hagen og faren for tyveri er veldig lav, Er det noen annen grunn til at drevet skal av på vinteren. Evt hvordan skal dette konserveres for vinteren. (Mercuiser Bravo 2) :confused:

Link to post

har båten hjemme i hagen og faren for tyveri er veldig lav,

Er du sikker på det? Det er rett som det er at biler og sykler blir borte om natten mens familier ligger og sover. Mulig ting er mer oversiktlige der du bor enn her i Østfold. Et nytt drev koster mange titusner av kroner, og etter det jeg har hørt er det ikke store jobben å ta det av.
Link to post

Som nevnt over så er det for tyveri og så er det greit og få smurt bolter og aksling hvert eller ihvertfall annenhvert år slik at det ikke setter seg fast.Mange har slitt med og få drevet av hvis det har sittet på en stund.Volvo Penta skal jo bytte knute belg hvert 2 eller 3 år mens mercruiser er det hvert 5 år.Jeg demonterer selv av drevet hver høst.

 

Trond J

Trond J

Fjord boat club

Link to post

...det er vel kanskje ikke alle som skifter olje heller på drevet når båten tas opp. Faren er jo hvis det har kommet vann inn i drevet og det fryser...så er det kroken på døra. Kanskje det også står vann i belgen...selv om man skifter olje på drevet...og da er det takk og farvel til lageret som sitter inne i svinghjulshuset....og kanskje også drivknutene. Nei takke meg til å demontere drevet for å få det inn i varmen..... (Har opplevd det sistnevnte).

Link to post

Du har jo fått en del argumenter for å demontere drevet. For min del er jeg ikke i tvil om at den lille jobben det er å demontere drevet har jeg igjen både i å slippe å bekymre meg for tyveri eller skade i løpet av vinteren, at jeg får sjekket belger, knute osv og at jeg får smurt opp bolter m.v. slik at det er mulig å få det greit av neste gang. Mange som har slitt livet av seg for å få løs bolter etter noen år i sjøen uten demontering.

Link to post

Jeg ville også anbefalle å demontere drevet, gjorde dette for første gang i år å fant både vann i belgen for aksling, å dårlig vannslange.

 

Dette var også en utrolig enkel opperasjon, selv for en amatør som meg  :lol:

Link to post

Stort sett enig i det meste her.

 

Krysset på drevets inngående aksel har smørenipler på Cobra, disse får du ikke smurt uten å demontere. Og om belgene ser fine ut fra utsida, kan billige erstatningsbelger ha den skumle egenskapen at de sprekker fra innsida...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Jeg velger å ta av drevet om vinteren selv om båten står i oppvarmede lokaler.

Skifter gearolje, smører akseler og har fett i smørenippler. Skifter også impeller før påmontering til våren.( Mercruser alfa one drev)

Sjekker også vannslanger og belger.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...