Jump to content

Eberspächer D5L vil ikke starte


Loma

Recommended Posts

Hei. Håper på hjelp med denne. Har en kammerat som har en D5 luftvarmer som er 5 - 6år gammel. Problemet er at den ikke vil starte. Når han vrir på startknappen trekker varmeren strøm i ca 5 sek, men vifta starter ikke og ingen tikking i dieselpumpa. Spenninga faller frå 14.1V til 21.9V (målt på brun og rød leder ved varmeren) så eg rekner med strømforsyninga er OK.

Link to post

Kjenner til fenomenet ja. Du må få lest av feilkodene. Må til verksted for å gjøre det med mnindre du har den nye digitale styringsenheten som koster noen hundrelapper

Digital Modulator 801

EB2450125_26.jpg

Med denne kan alle feilkoder leses av og slettes. Verkstedsmanualen til D5 ligger her: http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx Her står det masse om feilkoder og feilretting.

 

Mitt tips er at varmeren er forsøkt startet 3 ganger uten at den starter. Da låser den seg og du får disse symptomene. Sjekk om kaldluft vifta går. Da vet du om vifta er ok. Om vifta er ok så sjekk glødestiften og gitteret. Mener å huske at det er feilkode 21 ved glødestiftbrudd. Glødestiften sitter under et litet gummilokk på toppen av varmeren. Du trenger en 19mm fastnøkkel for å ta ut glødepluggen og en 10mm for å ta av ledningen på toppen. Gitteret tar du forsiktig ut med fingrene eller en liten nebbtang.

 

Om du vil være litt mer avansert så ser du nedi hullet der gitteret sitter at det er et litet hull inn i brennkammeret. Dette kan kokse igjen - ta en liten ståltråd og pirk det rent.

 

Men i og med at varmeren antakelig har låst seg så må feilkodene slettes. Da er det enten til verksted eller å få den nye digital styringen - som uansett anbefales og ikke koster allverden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Som agder840 og antyder, så kanskje det er for lite lite strøm til varmeren i kulden? Ville ha begynt med det som er enklest og billigst: Toppladet batteriet. mens det lades opp, sjekket alle koblinger og sikringer til varmer for å se etter dårlige kontakter. Pusse over evt. irr og sprayet m elektrocleaner. Kan være nok at skruene i koblingene ikke er 100% tilskrudd. Hjelper ikke noe av dette, så sjekket om det er lagt opp tykke nok tilførselskabler. Kan være de er akkurat i grenseland....

 

Ser Bitteliten kom imellom her mens jeg skrev..

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Ser at eg hadde skrevet feil på spenninga, den faller frå 14.1V til 12.9V noko som eg trur er normalt da glødepluggen kopler inn. Vifta går ikke. Eg har sjølv en D4 med digitalt ur. dette er en slik som det går å lese av feilkoder på, kan eg bruke dette på denne varmeren? Det er vanskelig å komme til ledningene til vribryteren som starter varmeren, og eg fann ingen plugg som passet nede på varmeren.

Link to post

Men i og med at varmeren antakelig har låst seg så må feilkodene slettes. Da er det enten til verksted eller å få den nye digital styringen - som uansett anbefales og ikke koster allverden.

 

Eller koble fra hverandre kontaktene ved varmeren en periode, koblle sammen igjen, så nytt forsøk.

Dette løste problemet da min D5L låste seg.

Link to post

Jeg hadde problem med min D4, og dersom disse har samme styreenheten, så er oppstartsekvense slik:

Vifte starter.

Gløding legger inn.

Pumping (langsom) starter.

Etter ca 2 min "antar varmeren" at gløding er "varm nok".

Da starter pumping raskt...

Dersom ikke flamme vakten registrer flamme, inne 6 min, stopper varmeren og det blir registret "tenn feil".

 

Dersom ikke viften starter, så kan det skyldes "termosikring" under gummideksel oppå varmeren. Denne er en liten rød trykknapp, som kan resettes.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post

Når jeg hadde feil på min, så plukket jeg ut hele "varmeren". Leverte denne inn til sjekk (Sangvik Service i Kristiansand) og dersom du ikke "tør" å bytte vifte motoren, så får du sikkert et tilbud om få dette fikset.

jeg byttet på en tidligere varmer jeg hadde i den første båten min og selve viftemotoren kostet 1700.- også var det "4 skruer" og voila så hadde jeg ny varmer.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
  • 7 år senere...

Legger inn et spørsmål i denne tråden om det er i orden. Jeg har samme problem med en Eber d5lc som kun blinker grønt på termostaten (har ikke digitalt panel).

 

Planen er å ta hele røkla ut av festet for å lettere kunne jobbe med den, men da jeg skulle ta den ut så jeg at mellom ytterste og innerste eksosrør lå det store mengder av et hvitt pulver. Er det noen som har kjennskap til hva slags type pulver det her kan være snakk om? Tenker å erstatte deg med isolasjonstape eller lignende, men ble litt i tvil da jeg så det, så pustemasken kom på rimelig kjapt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...