Loma Startet 8.Januar.2011 Del på Facebook Startet 8.Januar.2011 Hei. Håper på hjelp med denne. Har en kammerat som har en D5 luftvarmer som er 5 - 6år gammel. Problemet er at den ikke vil starte. Når han vrir på startknappen trekker varmeren strøm i ca 5 sek, men vifta starter ikke og ingen tikking i dieselpumpa. Spenninga faller frå 14.1V til 21.9V (målt på brun og rød leder ved varmeren) så eg rekner med strømforsyninga er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Regner med det skal være fra 24,1 v til 21,9. Da er vel det litt lite for å få brenneren til å gå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Frgaus Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Du må lese av feilkodene på varmeren. kan vere en feil som gjør att varmeren er låst. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Kjenner til fenomenet ja. Du må få lest av feilkodene. Må til verksted for å gjøre det med mnindre du har den nye digitale styringsenheten som koster noen hundrelapper Digital Modulator 801 Med denne kan alle feilkoder leses av og slettes. Verkstedsmanualen til D5 ligger her: http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx Her står det masse om feilkoder og feilretting. Mitt tips er at varmeren er forsøkt startet 3 ganger uten at den starter. Da låser den seg og du får disse symptomene. Sjekk om kaldluft vifta går. Da vet du om vifta er ok. Om vifta er ok så sjekk glødestiften og gitteret. Mener å huske at det er feilkode 21 ved glødestiftbrudd. Glødestiften sitter under et litet gummilokk på toppen av varmeren. Du trenger en 19mm fastnøkkel for å ta ut glødepluggen og en 10mm for å ta av ledningen på toppen. Gitteret tar du forsiktig ut med fingrene eller en liten nebbtang. Om du vil være litt mer avansert så ser du nedi hullet der gitteret sitter at det er et litet hull inn i brennkammeret. Dette kan kokse igjen - ta en liten ståltråd og pirk det rent. Men i og med at varmeren antakelig har låst seg så må feilkodene slettes. Da er det enten til verksted eller å få den nye digital styringen - som uansett anbefales og ikke koster allverden. Redigert 8.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Som agder840 og antyder, så kanskje det er for lite lite strøm til varmeren i kulden? Ville ha begynt med det som er enklest og billigst: Toppladet batteriet. mens det lades opp, sjekket alle koblinger og sikringer til varmer for å se etter dårlige kontakter. Pusse over evt. irr og sprayet m elektrocleaner. Kan være nok at skruene i koblingene ikke er 100% tilskrudd. Hjelper ikke noe av dette, så sjekket om det er lagt opp tykke nok tilførselskabler. Kan være de er akkurat i grenseland.... Ser Bitteliten kom imellom her mens jeg skrev.. Redigert 8.Januar.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Ser at eg hadde skrevet feil på spenninga, den faller frå 14.1V til 12.9V noko som eg trur er normalt da glødepluggen kopler inn. Vifta går ikke. Eg har sjølv en D4 med digitalt ur. dette er en slik som det går å lese av feilkoder på, kan eg bruke dette på denne varmeren? Det er vanskelig å komme til ledningene til vribryteren som starter varmeren, og eg fann ingen plugg som passet nede på varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Men i og med at varmeren antakelig har låst seg så må feilkodene slettes. Da er det enten til verksted eller å få den nye digital styringen - som uansett anbefales og ikke koster allverden. Eller koble fra hverandre kontaktene ved varmeren en periode, koblle sammen igjen, så nytt forsøk. Dette løste problemet da min D5L låste seg. Sitér dette innlegget Link to post
Frgaus Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Her er koplingsjema på betjeningen https://partner.eberspaecher.com/file/downloads/NO/245_0126_montering_no.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Trur dette er en varmer som ikke er digital. Styreenheten er den grå boksen (aluminiumdeksel) så det hjelper ikke å kople frå strømmen for re-setting. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Kan godt være den ikke er digital Sjekk glødestiften og gitteret. Det er den vanligste feilen har jeg blitt fortalt. Tar ikke mange minuttene å ta opp den. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Rekner med at glødepluggen er i orden da den trekker så mye strøm at spenninga faller med over en volt. Men som sagt vifta starter ikke og det kommer ingen tikking frå dieselpumpa. Er det nokon interne sikringer i denne varmeren? Redigert 8.Januar.2011 av Loma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Jeg hadde problem med min D4, og dersom disse har samme styreenheten, så er oppstartsekvense slik: Vifte starter. Gløding legger inn. Pumping (langsom) starter. Etter ca 2 min "antar varmeren" at gløding er "varm nok". Da starter pumping raskt... Dersom ikke flamme vakten registrer flamme, inne 6 min, stopper varmeren og det blir registret "tenn feil". Dersom ikke viften starter, så kan det skyldes "termosikring" under gummideksel oppå varmeren. Denne er en liten rød trykknapp, som kan resettes. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Termosikringen har eg trykt på, den ligger på undersida med en rød gummideksel over. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Kan du høre at vifta sviver? Prøv å kjøre anlegget på "kjøling" dvs kun vifte som sviver. Dersom ikke noe futt her, så nok problemet at der er feil på viftemotoren. Redigert 8.Januar.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 (redigert) Vifta er heilt "død" Hører berre et rele som klikker. Redigert 8.Januar.2011 av Loma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 R.I.P Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Om du holder til på Østlandet kan jeg anbefale Høiden bil og båtelektrisk i Moss. Kan være verdt å ta en telefon dit. Sitér dette innlegget Link to post
Frgaus Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Du må lese av feilkodene på styreenheten. å eventuelt resette denne. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Når jeg hadde feil på min, så plukket jeg ut hele "varmeren". Leverte denne inn til sjekk (Sangvik Service i Kristiansand) og dersom du ikke "tør" å bytte vifte motoren, så får du sikkert et tilbud om få dette fikset. jeg byttet på en tidligere varmer jeg hadde i den første båten min og selve viftemotoren kostet 1700.- også var det "4 skruer" og voila så hadde jeg ny varmer. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Har nok ingen styreenhet med feilkode. På denne varmeren er det berre et potmeter med trinn frå 1 til 4 og en innstilling for kun vifte. Sitér dette innlegget Link to post
Frgaus Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Legger ut feilsøkings veiledning se på denne https://partner.eberspaecher.com/file/pdf/hg_201707050000_stoer_SE_4921.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Ser at ny viftemotor til D5l koster over 5000.- så det spørs om det svarer seg. Kansje like godt å kjøpe ny varmer, men takk for alle gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Frgaus Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Hvilket nummer har denne varmeren 25? Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Legger ut feilsøkings veiledning se på denne https://partner.eberspaecher.com/file/pdf/hg_201707050000_stoer_SE_4921.pdf Takk dette var nyttig info. Skal sjekke meir i morgon. Sitér dette innlegget Link to post
Gimlet Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Legger inn et spørsmål i denne tråden om det er i orden. Jeg har samme problem med en Eber d5lc som kun blinker grønt på termostaten (har ikke digitalt panel). Planen er å ta hele røkla ut av festet for å lettere kunne jobbe med den, men da jeg skulle ta den ut så jeg at mellom ytterste og innerste eksosrør lå det store mengder av et hvitt pulver. Er det noen som har kjennskap til hva slags type pulver det her kan være snakk om? Tenker å erstatte deg med isolasjonstape eller lignende, men ble litt i tvil da jeg så det, så pustemasken kom på rimelig kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.