Jump to content

Kobling av batterilader og landstrøm

davincy

Recommended Posts

Har kjøpt ny båt og vil montere batterilader og landstrøm. Det er montert en diodeskiller mellom batteribankene. Det er bare ett startbatteri og ett forbruksbatteri hver på 75 ah, men jeg planlegger å sette inn et forbruksbatteri til.Jeg har en 25 A Power Master lader. Skal denne kobles direkte på dioden? Hva da med spenningsfallet gjennom dioden? Det er ikke senseledning på batteriladeren, det ville i tilfelle løse spenningstapet gjennom dioden? Men hva gjør jeg når det ikke er senseledning? Jeg kan koble direkte på forbruk og la dynamoen ordne med ladingen av startbatteriet? Det er vel en grei løsning bortsett fra at jeg gjerne ville kunne gi vedlikeholdsladning av begge batteriene om vinteren, siden jeg foretrekker å la batteriene stå i båten.

Så er det en sak jeg muligens ikke forstår med landstrøm. 230V har en brun en blå og en gul/gronn. Dvs en fase, en nøytral og jord. Jeg har lest at koblingene skal være gjennomgående blå mot blå, brun mot brun mot brun og jord mot jord. Det er jo logisk og virker fornuftig, men når du har en kontakt med bare to stikk så blir jo ikke dette mulig? Flere utenlandske støpsler har tre stikk og det blir også standard i havner etterhvert. Da blir koblingene riktige, men ikke når du har bare to, da er sjansen 5o%. Har dette noen betydning?

Om jeg forstår spørsmålet ditt, så er det her snakk om hvordan du skal koble ledningene i skjøtepluggen ?

Om det er dette som er spørsmålet, så har det ingen betydning hvor du kobler brun og blå. Disse skal kobles på L og N evt L1 og L2, om pluggen har slik merking overhode. Eneste som er viktigt er hvor du kobler gul / grønn. Denne skal kobles til jord.

Mange velger og ikke koble den gul / grønne lederen til, for å slippe problemer med tæring... dette er ikke lovligt og kan medføre stor fare for liv.

Takk for svar. Det er som jeg trodde og som det må være så lenge vi har støpsel med bare to plugger. Med 3 plugger så er det bare en måte å sette sammen støpsel og kontakt på. Jeg har forstått det slik at du skal måle 230 V mellom brun og blå ledning og 230 V mellom brun og jord, mens det mellom blå og jord skal være 0? Er dette grunnen til at det innføres 3 plugg kontakter i havnene?

Hvis jeg skal utdype det andre spørsmålet om kobling mellom lader og diode, så spør jeg om dette fordi jeg vet du må kompensere (øke spenningen på dynamoen) hvi du kobler gjennom en diode. Da vil jeg tro at du fikk samme spenningsfall når du benytter en lader. Har du en lader med senseledning direkte på batteriet, går jeg ut fra at senseledningen bestemmer hvilken spanning laderen gir? Jeg har som sagt en lader uten senseledning og lurer da på om jeg må koble laderen utenom dioden?

grunnen til att det innføres 3 plugg kontakter er att det er lakt ut større kurser ut på brygga, og da er det krav om det.så er de mere solide generelt.

vandelige kontakter har max 16A.

jorledning skal sevfølgelig alltid på jordkontakt, de 2 andre er vekselspenning og du kan butte dem om som du vil(spiller jo ikke noen rolle hvem vei du setter i kontakten til støvsugeren hjemme)

mellom fasene skal du måle 220-240V og mellom fas og jord halvparten, og det skal være likt mellom begge faser og jord ca 110-120V. er ikke de like er det en jordfeil ett sted

Jeg har forstått det slik at du skal måle 230 V mellom brun og blå ledning og 230 V mellom brun og jord, mens det mellom blå og jord skal være 0?

Det stemmer hvis havna har TN anlegg, dvs 400V trefas som gir 230V mellom nulleder og fase.

mellom fasene skal du måle 220-240V og mellom fas og jord halvparten, og det skal være likt mellom begge faser og jord ca 110-120V.

Stemmer hvis det er snakk om de "gode gamle anleggene". Her har du heller ikke 0-leder, men spenning på både blå og brun. Men er det et moderne TN anlegg, så er det sånn som davincy sier over.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...