Jump to content

Vaagen båtene, noen med erfaringer?

Komodo

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med båtene fra Vaagenboats? Jeg tenker på for eksempel sjøegenskaper, løsninger, byggekvalitet og detaljfinish.

Den jeg synes virker interessant er Vaagen 40C:

http://vaagenboats.no/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=7

På hjemmesiden skriver de at "den er nå klar for markedet". Av denne setningen samt at det ikke ligger noen bilder bare 3D-modeller, tolker jeg det slik at de ikke har satt den i produksjon ennå. Men jeg regner med at skroget er mye likt det de har brukt som basis tidligere.

Så vidt jeg vet er det de som produserte Libra båtene. Det er vel dette skroget som ligger til grunn?

Jeg har tidligere siklet ikke så rent lite på Viknes 1030, men det virker som om Vaagen 40C har mye av det samme konseptet bare litt større og med tre sovelugarer.

Det at den leveres som halvfabrikat er det som gjør den interessant for oss.

Var på Aukra og besøkte produskjonslokalet for noen år siden, samt har sett ferdig båt, og kan bekrefte speilblanke, lakkerte flater og godt håndverk.

Eieren av den ferdige jeg har sett virket godt fornøyd med båten, slik jeg oppfattet det.

Er Norline skroget, men det er forlenget noe og breddet ca 40cm slik jeg forstod det.

TA

Er Norline skroget, men det er forlenget noe og breddet ca 40cm slik jeg forstod det.

Ja, det stemmer. Det kommer også fram av en test utført av Båtmagasinet som det er linket til fra sidene til Vaagen. Der står det at den er breddet 50 cm bak og forlenget ca en halv meter.

Den får mye skryt, men en slik test avdekker jo ikke alt.

En ting jeg kanskje er litt skeptisk på er motoriseringen. Er det noe greie på disse Iveco motorene? Husker med gru en tråd som har gått her inne om en missfornøyt Iveco kunde.

Og hvordan er dette med V-gear, noen som har erfaring med det?

Jeg har en Norline 36 og er meget fornøyd med sjøegenskapene her. Har gått "Sletta" i stiv kuing og Boknafjorden i liten storm. Følte meg helt trygg ombord.

Da Knerten har 1 motor og skrue, er denne perfekt til kanalturen vi gjorde med denne. Der er flyndre under roret og denne beskytter propell og ror.

Så dersom de ringer fra Hamar og lottoen slår inn, så kunne jeg godt tenkt meg en ny Vaagen 40. :thumbsup:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Mix:

Jeg tviler ikke på at jeg kan få kjøpt den motoren jeg vil ha, spørsmålet er hvor bra Iveco motorene er som Vaagen har valgt som standart utrustning. Må si jeg er litt skeptisk til disse. Er det VM motori som produserer motoren (for bla. Iveco)?

Det står tre Vaagen båter til salgs på Finn nå. Bare en av dem har Iveco, de andre har Cummins og MAN. Jeg har hatt en 5,9l Cummins før og må si det er en motor som står høyt på lista for meg. Har også lest og hørt mye positivt om disse motorene.

Knert1:

Det var jo et betryggende vitnemål. Nå er jo Vaagen 40C forandret fra det skroget du har, men vi får vel tro at det er til det bedre :confused:

Har du vært oppi en Vaagen? Du sier at den står på ønskelista.

Knert1:

Det var jo et betryggende vitnemål. Nå er jo Vaagen 40C forandret fra det skroget du har, men vi får vel tro at det er til det bedre :confused:

Har du vært oppi en Vaagen? Du sier at den står på ønskelista.

desverre ikke enda.. Ingen har kommet å vist denne på Sørlandet.. :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Ligger en Vaagen 39 fly i en hage i Måløy, (finn.no) som er under bygging 1,3 mill, så dersom du har arbeidslyst og kunnskapen så får du nok en billig båt der og litt arbeid.

Takk for tipset!

Jeg tok en titt på annonsen, men det er et par ting som ikke passer. For det første vil vi gjerne ha byssa oppe, ikke nede som denne båten har. For det andre vil ikke frua ha flybridge, derfor passer 40C varianten bra for oss.

Jeg er dessuten litt usikker på om 1,3 er billig for dette prosjektet. Det er en 2002 modell som ikke er ferdigstillt. Det betyr bla at det er forandriger og forbedringer som er gjort i ettertid som man ikke får her. Sånn sett kan den ikke helt sammenlignes med ny båt. For det andre har den ligget så lenge at ting kan ha begynt å forfalle.

Men for all del, til den rette prisen kan sikkert dette bli en kanonbåt :yesnod: Vi er jo dessuten på jakt etter halvfabrikat. Kanskje vi burde dra å se på den?

ettersom jeg har vært i Måløy noen ganger i løpet av de siste årene, så har jeg faktisk sett den båten fra veien i forbifarten. min far kommenterte en gang "stekkers mann, skal han der aldri få båten sin på sjøen?" -uvitende om at den var under bygging. mulig selger har bygget flere båter, men ifølge min far så har det " alltid" stått en båt der :) han har vel gullmedlemskap i Norsk hagebåtforening.

om det er et bra kjøp og fornuftig pris på den båten, har jeg ikke den minste anelse om. den vurderingen, på både båt, arbeid og motor er det nok andre som kan bedømme bedre enn meg. men husker jeg rett så har du og fruen godt over middels kapasitet til å sage ut både ei fjøl og bøye et stålrør, så en skal vel ikke se bort ifra at dere kan få til et riktig så pent smykke av en båt. byssen kan dere jo "bare" flytte opp.

Redigert av Eureka (see edit history)

Takk for det, jeg tar det som et kompliment :smiley:

Men som du også er inne på så må jo kvaliteten på det allerede utførte arbeidet vurderes. Det blir gjort mye rart rundt i krokene på slike halvfabrikatprosjekter.

Det virker ihvertfall som om denne båten er utstyrt med en solid motor :yesnod: Men det mangler jo også noe utstyr, så sluttkostnaden er vel litt uviss.

En kamerat av meg kjøpte en nesten ferdig båt av en annen type til ca en million. Tilsynelatende billig i forhold til båttypen. Men når han begynte å gå nærmere etter i sømmene viste det seg at veldig mye av innredning og utstyre måtte ut. Det var tydelig at han som hadde startet prosjektet manglet kunnskaper om materialer og medtoder som må til for å bygge en stor båt med mye utstyr. Enden på visa var at det ble dyrt å kjøpe billig :worry:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...