Jump to content

Volvo AD31P kaster ut olje


Audun V

Recommended Posts

Var i båten idag og satte maskinene igang for første gang siden i høst.

Motorene er 1997 mod Volvo AD31P med ca 500 timer.

Begge startet fint, la dei på turtall ca 1200 rpm.

Oljetrykk bra på begge.

Etter ca 5 min, såg eg at den ene omtrent ikke hadde oljetrykk, alarmen kom på og eg stoppa.

ser nedi motorrommet og der ligger oljen i kjølen.

Gadd ikkje ta opp dørken for å sjå, men såg at det var på høgre side oljen kom fra. masse olje på oljefilteret etc.

 

Må selvsagt sjekke dette bedre, men er den noen enkel og ufarlig forklaring her??

takknemlig for innspill.

Link to post
Share on other sites

så lenge oljetrykket forsvinner så er det nok en "utvendig" lekasje, filter eller oljekjøler ja eller rør til turbo.eller noe annet "enkelt"hadde det sprutet ut peilepinne så er det innvendig lekasje i stempler. om den ikke er kjørt tom for olje da, og mistet trykk av den grunn

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er relevant men en kompis skjærte helt lik motor og samme årsmodell helt uten forvarsel på vei hjem fra UK. den kastet olje ut av peile/suge hull. Det viste seg at syl nr 4 (den bakre) hadde skjært seg.

 

Jeg skrev noen ord om dette da dette skjedde her på BP. VP fant ikke årsak den gangen og konkluderte med en plutselig ytre påvikrning (plastpose??) har ført til hurtig oppvarming og derav skjæring. Siden VP konkuluderte med den årsak fikk heldiggrisen alt dekket på forsikring. Det medført full overhaling med nye liners,stempler +++

 

Håper virklig ikke det har skjedd deg.. dyr affære i så tilfelle.. ca 100 000.-

 

Lykke til :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Rekner ikkje med det, motoren går fint uten ulyd.

 

 

 

Det gjorde hans også helt til han belastet den litt, da kastet den ut bare mer olje. :confused:

 

Håper ikke det er så gærlig for deg.. snodig da.. samme type,årsmodell og timer som din faktisk.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke kommer ut av peilepinnehullet vil jeg holde en knapp på ødelagt pakning på oljefilteret. Dette fordi det er mindre sansynlig at det brått skulle bli en større lekkasje f.eks på innfesting av oljekjøler. Men du må nok begynne å tørke opp og undersøke nærmere for å finne ut av det.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kald tykk olje kan blåse ut pakningen på oljefilteret v.oppstart pga høyt oljetrykk.( eller evt føre til utblåsning andre steder)

 

En grei regel er å kjøre motoren litt på starteren med stoppknappen inne hvis motoren har stått en stund. Da får man litt sirkulasjon på olja og ny oljefilm i syliderene før motoren tenner.

 

Hadde først etterfylt olje til normalt nivå & rengjort alt før jeg hadde kjørt motoren på starteren med stoppknappen inne til jeg hadde bra oljetrykk, er det utvendig lekkasje vil det antakelig oppdages da. Hvis ikke må veiromslufting sjekkes , evt sjekke for gjennomslag på en av sylinderene.

 

Kjenner ikke denne motoren, mulig man må tjuvkople litt for å kjøre startmotor med stoppsolenoid aktivert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...