Audun V Startet 9.Januar.2011 Del på Facebook Startet 9.Januar.2011 Var i båten idag og satte maskinene igang for første gang siden i høst. Motorene er 1997 mod Volvo AD31P med ca 500 timer. Begge startet fint, la dei på turtall ca 1200 rpm. Oljetrykk bra på begge. Etter ca 5 min, såg eg at den ene omtrent ikke hadde oljetrykk, alarmen kom på og eg stoppa. ser nedi motorrommet og der ligger oljen i kjølen. Gadd ikkje ta opp dørken for å sjå, men såg at det var på høgre side oljen kom fra. masse olje på oljefilteret etc. Må selvsagt sjekke dette bedre, men er den noen enkel og ufarlig forklaring her?? takknemlig for innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Tja, å gjette her... Løst oljefilter? Frostsprengt oljekjøler? Løse forskruninger på oljekjøler eller tilkoblinger for denne????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 kan jo være frostsprenging, men trudde eg var sikker i forhold til temperaturen i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Kjøp deg en 4 liter med olje som du fyller nedpå. Få en kompis til å starte motoren mens du står ved siden av motoren.. Ha en god lommelykt klar når motoren starter, så regner jeg med det ikke tar mange sekundene før du ser hvor det lekker... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 så lenge oljetrykket forsvinner så er det nok en "utvendig" lekasje, filter eller oljekjøler ja eller rør til turbo.eller noe annet "enkelt"hadde det sprutet ut peilepinne så er det innvendig lekasje i stempler. om den ikke er kjørt tom for olje da, og mistet trykk av den grunn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 det er nok som du sier ja, får sjekke meir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Vet ikke om det er relevant men en kompis skjærte helt lik motor og samme årsmodell helt uten forvarsel på vei hjem fra UK. den kastet olje ut av peile/suge hull. Det viste seg at syl nr 4 (den bakre) hadde skjært seg. Jeg skrev noen ord om dette da dette skjedde her på BP. VP fant ikke årsak den gangen og konkluderte med en plutselig ytre påvikrning (plastpose??) har ført til hurtig oppvarming og derav skjæring. Siden VP konkuluderte med den årsak fikk heldiggrisen alt dekket på forsikring. Det medført full overhaling med nye liners,stempler +++ Håper virklig ikke det har skjedd deg.. dyr affære i så tilfelle.. ca 100 000.- Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Rekner ikkje med det, motoren går fint uten ulyd. Rekner det er ytre lekkasjer en plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Rekner ikkje med det, motoren går fint uten ulyd. Det gjorde hans også helt til han belastet den litt, da kastet den ut bare mer olje. Håper ikke det er så gærlig for deg.. snodig da.. samme type,årsmodell og timer som din faktisk. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Denne har ikkje særlig trykk ut peilepinnehull. Ser at det rr utvendig på sida enplass oljen kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore Tang Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Tett veivhusventilasjon kanskje? Denne motoren har vel en slange fra toppdekselet og inn i luftfilterboksen? Hvis slangen er tett vil motoren kaste oljen ut av peilepinnenrøret eller oljeavtappingsrøret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Dersom det ikke kommer ut av peilepinnehullet vil jeg holde en knapp på ødelagt pakning på oljefilteret. Dette fordi det er mindre sansynlig at det brått skulle bli en større lekkasje f.eks på innfesting av oljekjøler. Men du må nok begynne å tørke opp og undersøke nærmere for å finne ut av det. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Kald tykk olje kan blåse ut pakningen på oljefilteret v.oppstart pga høyt oljetrykk.( eller evt føre til utblåsning andre steder) En grei regel er å kjøre motoren litt på starteren med stoppknappen inne hvis motoren har stått en stund. Da får man litt sirkulasjon på olja og ny oljefilm i syliderene før motoren tenner. Hadde først etterfylt olje til normalt nivå & rengjort alt før jeg hadde kjørt motoren på starteren med stoppknappen inne til jeg hadde bra oljetrykk, er det utvendig lekkasje vil det antakelig oppdages da. Hvis ikke må veiromslufting sjekkes , evt sjekke for gjennomslag på en av sylinderene. Kjenner ikke denne motoren, mulig man må tjuvkople litt for å kjøre startmotor med stoppsolenoid aktivert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 10.Januar.2011 Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 En grei regel er å lese manualen for motoren og forholde seg til den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2011 Klart!! Trodde egentlig eg var trygg. 10 grader i motorrom. Kinna ca 20 sek før den tente. Men mulig eg har tabba her. Nærmere inspeksjon vil avsløre (grøss;)) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Comforthe Svart 13.Januar.2011 Del på Facebook Svart 13.Januar.2011 Har du kommet noe lenger i etterforskningen din? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 13.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2011 Nei har ikkje sett enda:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 14.Januar.2011 Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Tålmodig kar. Jeg hadde vel personlig stått på hodet i motorrommet fra første sekund til jeg visste hva som var feilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Oppdatering: var i båten idag. Fyllte olje og starta opp. Det ser ut som pakningen i forkant på oljekjøleren er problemet. Renner skikkeleg ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bert Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Hei, hadde nesten det samme på min tamd31a,der var lekkasje av vann.Der hadde det tært hull i pakningen+tærtpå godset så det var en kvart m/m igjen ,før oljen forvant ut sammen med vannet.Kan være oringen bak dekselet.Eller de to gummipakningene i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Er nok i-ringen som ligg innenfor endestykket. Det som er festa med 3 umbrako skruer. Er det berre å løse og skifte oring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bert Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Hei, vet ikke men det står jo vann isystemet også.Løsner du disse så det renner ut skulle det vel gå bra.Jeg måtte ny kjøler på min var tært for mye. 10 båtpenger i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bert Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Hei, på www.marinepartseurope.com kan du se åssen det ser ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audun V Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Ok Trur eg berre løser endestykke og ser i første omgang. Eg trur kansje det kun er pakningen som er blåst ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.