Jump to content

Husker noen Ålesund havn på 1950-60 tallet?


Poseidon

Recommended Posts

Her kommer dagens store nøtt!

 

Jeg satser på at en eller annen har en far, en onkel eller en bestefar som husker fartøyene som trafikkerte Ålesund havn på 1950 - 60 tallet.

 

Min familie hadde nemlig en tidligere tollkrysser, en 46 fots skøyte med navnet ORM. Denne ble solgt til Ålesund sommeren 1947. Kjøperen var en som arbeidet med klippfisk og han brukte ORM til sleping av lektere og ellers til forefallende transport.

 

Orm så slik ut den gangen den hørte hjemme i Kopervik, her er den fotografert ved vår familieeiendom i Kopervik.

 

Bilde

 

Finnes det noe som drar kjensel på fartøyet fra tiden i Ålesund?

Vet noen hvem som var eieren?

Kan noen bidra med noen biter i puslespillet?

 

Grunnen for spørsmålene er at ORM nå ligger for salg i Southampton. Sammen med en kamerat har jeg vært over og sett på den, og vi forsøker nå å etablere et restaureringsprosjekt slik at den om mulig kan gjenoppstå i sin mest mulig autentiske form   -  forhåpentlig til sin egen 100 årsdag i 2007.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer selv fra nevnte by og var i ungdomsårene i den tiden. Kan huske at det fantes en slik skute der, men har ingen detaljer. Jeg vil anbefale deg å kontakte Harald Grytten (generalen for byvandringen i Ålesund), som er museumsbestyrer og vet alt om Ålesund som er verdt å vite. Kansje vet han noe, han har sikkert gode kontakter.

Link to post
Share on other sites

Kan bare støtte FinnC som ber Poseidon ta kontakt med "byvandringsgeneral" Harald Grytten i Ålesund. Der er også en annen "byoriginal" som er et vandrende leksikon når det gjelder gamle båter, Jan Arild Hagen tror jeg han heter.

 

En annen god ide, er å sende kopi av bildet og en liten tekst til Sunnmørsposten og / eller avisa Nytt i Uka. Sistnevnte avis har en egen spalte der man viser bilder av bl.a. gamle båter, og straks kommer det mange opplysninger fra folk som husker de utroligste detaljer. Er overbevist om at et bilde i Nytt i Uka gir deg respons fra de mange båtinteresserte i byen!

 

Nydelig båt forresten!

Link to post
Share on other sites

Hei. Om du kontakter Sunnmørsposten så har de en "åpen linje" der du kan ta opp spørsmålet ditt, jeg garanterer at du vil få svar. smp.no.  

 

mvh

Sirius

Mange takk for tipset, foreløpig har jeg sendt en mail med bilde til "Vigrabibelen"  -  og den leser vel både Harald Grytten og de fleste andre med interesse for lokalhistorien.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det jeg husker best fra Ålesund havn i 50-årene er Brude-egget som sto på Skansekaia. Hvor er det nå?

Om det var samme 'egg' som sto på kaia på 50-talet vet jag ikke, men ett 'egg' står på

Ålesund museum

Bilde

tenk var langt före sin tid han var Ole Brude som seglade över atlanten för o bevise

sin konstruksjon !

det er ikke stor skillnad mot dagens livbåter 100 år senare!

BildeBilde

http://www.nyttiuka.no/visSak.php?ID=2661

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det jeg husker best fra Ålesund havn i 50-årene er Brude-egget som sto på Skansekaia. Hvor er det nå?

Tror egget er kommet tilbake på plass ved museet, etter en restaurering som trengtes etter å ha vært tæret av tidens tann. Det restaurerte egget var på vannet under Cutty Sark i Ålesund i 2001.

 

Brude-eggets ferd over Atlanteren har nylig feiret 100-års-jubuileum. Noen artikler fra Sunnmørsposten i den forbindelse finner du her:

 

http://www.smp.no/default.asp?page=1024&item=62800

 

http://www.smp.no/default.asp?page=1024&item=63747

 

http://www.smp.no/default.asp?page=1024&item=63777

Link to post
Share on other sites

tenk var langt före sin tid han var Ole Brude som seglade över atlanten för o bevise

sin konstruksjon ! det er ikke stor skillnad mot dagens livbåter 100 år senare!

Det kan vi vel skrive under på ... (sitat fra artikkel i Sunnmørsposten:) Brudeegget ble ingen kommersiell suksess for ålesunderen. 20 14-fots livbåter ble produsert i Bergen, men rederne mente livbåtene var både for små og for dyre. Brude hadde en drøm om at overbygde livbåter skulle revolusjonere sikkerheten til sjøs. Det gjorde de også til slutt, men da var pionerene døde.
Link to post
Share on other sites

Grunnen for spørsmålene er at ORM nå ligger for salg i Southampton. Sammen med en kamerat har jeg vært over og sett på den, og vi forsøker nå å etablere et restaureringsprosjekt ........

Er dette er et prosjekt som muligens skal seiles eller slepes hjem for restaurering??

 

Uansett, hvis du har behov for sjøkart, tidevannstabeller, eller trafikksone inndelinger med VTS kontakt kanaler osv... (spesielt ved  Solent, Dover og Thames Estuary), så må du bare gi beskjed.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei Divemaster,

 

Jeg takker for tilbudet.

 

Jo jeg var innom tanken å gå ned med Poseidon for å slepe den hjem. Men ved besiktigelse fant vi ut at det ville være en omfattende affære å gjøre sjøklart siden den har stått på land i flere år. Dessuten gjør det ikke godt på et snart 100 år gammel skrog å bli halt, nappet og slitt Nordsjøen på langs.

 

Derfor satser vi på den enkle og sikre varianten; dekkslast på en eller annen koffardi.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Derfor satser vi på den enkle og sikre varianten; dekkslast på en eller annen koffardi.

Tror at AMR Routers tar innon Southampton i ny og ne....

 

Kanskje også verdt en kjapp telefon til noen av Supply skip firmaene som har kontorer i Rogaland (Maersk, Solstad, EDDA, osv.) som kanskje har et supply skip som skal til / fra oppdrag i Middelhavet eller Irland.

 

Ellers kan jeg anbefale Transboat for trailerlast som kan få båten transportert til fraktbåten som blir valgt... har også flere kontakter som kan håndtere opp til 80 fot på bil, slik at du står litt friere med hvilken havn du kan seile ut fra ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...