Jump to content

AIS-50B fra Samyung, viser denne alle?

Kystskippern.

Recommended Posts

Hallo.

Jeg ser etter en AIS som skal brukes til speiderbruk. Båten er over 50 fot, og vi ønsker å montere AIS i den for bruk opp mot PC og da Telchart.

Ser at denne AIS sender og mottaker -boksen fra Sauyung er billig, men finner ingen informasjon på nettet fra brukere. Produktet er for nytt til det. Er det noen som har erfaring fra dette merket når det kommer til AIS?

Pris er kun 5299.

Leser i mange forum at man med AIS klasse A ikke vil kunne se alle med B. Vil man med en ny klasse B-sender bli sett av alle andre?

Takk!

Jeg tror nok at den vil vise alle class A og class B "ekkoene".

Men det er ikke garantert at du blir sett når du bruker en class B transponder.

Skal prøve å gi en forklaring:

Først kom AIS class A. Denne typen er påbudt for alle skip som er større enn 300 br.t.

Den består av selve AIS elektronikk boksen og ett betjeningsdisplay/tastatur.

Dette er som oftest tilkoplet skipets kartmaskin, slik at AIS "ekko" (andre fartøyer) vises her.

Så senere kom AIS class B som er beregnet for ikke-AIS pliktige fartøyer.

Dette er en enklere utgave AIS som er utformet slik at den ikke skal forstyrre class A AIS'er og sende når det minst trafikk.

AIS class A og B sender på de samme VHF kanalene.

For å få dette til måtte man gjøre noen endringer i meldingsformatet. AIS class A var ikke forberedt til dette.

Det var heller ikke flere av kartmaskinene som flere fartøyer bruker.

For at class A AIS og kartmaskiner skal kunne lese class B er man nødt til å oppgradere programvaren i disse.

Dette er det ikke alle som gjør/har gjort og følgelig har man ingen garanti å bli sett. Det er flere eksempler på dette.

Her er en link til en forklaring som kan lastes ned fra Pronav

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Se også denne transponderen fra Digital Yacht som har fått en del skryt. Med ca 3500 kroner også en hakk billigere. Vurderer denne selv.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

.................

For at class A AIS og kartmaskiner skal kunne lese class B er man nødt til å oppgradere programvaren i disse.

Dette er det ikke alle som gjør/har gjort og følgelig har man ingen garanti å bli sett. Det er flere eksempler på dette.

......................

Unnskyld at jeg låner denne tråden litt, men har et spørsmål!!

Er et fartøy som er pålagt klasse-A transponder også pålagt å oppdatere slik at de også mottar klasse-B signaler ??

Tenker da på alle som investerer i AIS kl-B transpondere, av sikkerhetsmessige årsaker, for bl.a. å bli sett i sterkt trafikerte leder. Bl.annet fiskere som ligger i/nær leden med redskap ute.

Det er ikke så mange år siden at en fiskesjark ble nedrent av et kjemikalieskip rett utenfor Averøy her på nordmøre, og med fatale følger!

Har inntrykk av at der finnes en del sløve navigatører med en instilling til kartplottere som ikke er sundt for traffikerende småbåter. "Vises ingenting på skjermen så der heller ingenting å ta hensyn til"

Har selv "arvet" en eldre NautiCast X-pack kl.A transponder, men vet ikke om den viser kl.B !! Har heller ikke peil om hvordan den eventuelt må oppgraderes!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette har blitt skrevet før, alle ais klasse A mottar både klasse A og B, det er bare navnet på fartøyet med klasse B som ikke dukker opp på eldre klasse A transpondere. Dette har liten relasjon til sikkerhet. Jeg er ikke kjent med at noe pålegg om oppgradering eksisterer. Det er ikke engang pålagt å vise båtens posisjon grafisk.

Dette er vel bare en mottaker og ikke sender.

Du har selvfølgelig helt rett. Linket feil. Det var denne transponderen jeg egentlig tenkte på - men prisen er da rundt 5000 kr. (Som er jo fortsatt en bra pris.)

Dette har blitt skrevet før, alle ais klasse A mottar både klasse A og B, det er bare navnet på fartøyet med klasse B som ikke dukker opp på eldre klasse A transpondere. Dette har liten relasjon til sikkerhet. Jeg er ikke kjent med at noe pålegg om oppgradering eksisterer. Det er ikke engang pålagt å vise båtens posisjon grafisk.

Riktig. Selve "ekkoet" dukker opp, men du får ikke frem navn, etc på fartøy før du evt oppgraderer programvaren. En annen sak er at det er "evige" diskusjoner rundt om på nettet om det kan legges inn filtre i klasse A utstyr for å kunne ta bort klasse B transpondere. Her er et eksempel

Du har selvfølgelig helt rett. Linket feil. Det var denne transponderen jeg egentlig tenkte på - men prisen er da rundt 5000 kr. (Som er jo fortsatt en bra pris.)

Har denne selv. Funker fint både som mottaker og sender. Vet at folk fulgte oss på på nettet på turen nordover i sommer.

Mottakeren var kjekk å ha for å kunne se på forhånd om det var trafikk på vei ut av de store havnene på strekningen Frankrike - Tyskland. Radaren er grei i åpnet farvann, men med AIS'en kunne jeg følge fartøyer som beveget seg inne i havnen bak moloer og andre store fartøy/kraner/etc før de kom ut i moloåpningen.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Biscaya, Takk for den artikkel om Class A og Class B du linket til. Det var veldig nyttig lesning.

Supert. Takk for mange bra svar. En fantastisk måte å få delt informasjon på!

Poenget mitt er jo at jeg ønsker å bli sett av "big guys" når vi seiler til F.eks. Danskekysten og i Kattegatt.

Og jeg ønsker jo da også å se de, slik at vi med "liten" båt kan gå klar av de store som kommer.

Med klasse A mottaker, vil jo jeg se størrelser også, og størrelse er ålreit å vite når vi snakker om tankere og store lastebåter.

Kystskippern, jeg vet ikke om det er litt misforståelse: Du som mottaker vil alltid se både A og B transpondere samme om du ha en A-transponder, B-Transponder eller bare en Receiver.

Spørsmålet er om de andre ser deg. Og som artikkelen Biscaya linker til sier: De store KAN filtre en B-transponder vekk, men i realiteten er det ikke veldig sansynlig at det spiller en rolle. Sjansen å bli sett blir veldig, veldig mye større, selv med en B-transponder.

Den har bl.a. mulighet for bryter for å slå av transponder om du ønsker. Det syns jeg kan være en fordel enkelte ganger.

F. eks. når man ikke bare har bunkret diesel i Shetland og ikke vil tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet av kystvakten :lol: :lol: :lol:

Jeg har også CSB200 arkmarin og har vært godt fornøyd med den.

Men for å spare strøm vil jeg i nye båten kjøpe SIMRAD AI50.

Den har fargedisplay med meny og ett enkelt kart der targets vises.

Icom kommer også med en ny class B med display,

men den er gammaldags sammenlignet med SIMRADS class B,

som kom for flere år siden.

Med en slik transponder som har display slipper jeg å ha på kartplotter eller PC for at jeg skal få opp dangerous target eller system alarmer. På lenger havkryssinger er det unødvendig å ha plotter/PC stående å dra Ampere hele tida.

PS

Kystskipperen - kjøper du en class B transponder ser du både de store og de små, men jeg ville du skulle være klar over at du ikke er garatert å bli sett. Du vil definitivt bli sett i mer enn 9 av 10 tilfeller. Er du i tvil er det bare å kalle opp det aktuelle fartøyet å sjekke.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Min nysgjerrighet tok igjen overhånd!!

Og spørsmål til de lærde:

Med en kl.A transponder så kan man sende SRM (Safety Related Message) til en fartøy på listen.

Kan de samme gjøres ved med B-transponder via f.eks. PC-tastaturet???

Er jo en grei måte å kommunisere med andre fartøy hvis mulig!

Og hva med slike SRM-meldinger fra en A-transponder til en B-mottaker? Er de mulige å motta/avlese på en eller annen måte?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Er jo en grei måte å kommunisere med andre fartøy hvis mulig!

hadde det enda vært en alarm, gjerne bare et pip, som sa fra om at man mottar en melding, så hadde de muligens blitt lest mens de var relevante.

Sånn som det er nå. dukker de bare opp som et lite symbol på skjermen og blir veldig lett oversett.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

SRM kan kun sendes fra klasse A. Det er veldig stor forskjell på hvordan båter får beskjed om mottatt SRMs. Noen har bare ett blinkende symbol mens andre har egen alarm på broen som absolutt høres. Det er også stor forskjell på kunnskapene til skipperene angående SRMs. Mange båter har aldri mottatt en SRM, iallefall som de selv vet om...

Icom kommer også med en ny class B med display, men den er gammaldags sammenlignet med SIMRADS class B, som kom for flere år siden.

Hei GeirT, jeg vurderer denne fra Icom, og synes den ser bra ut fra spec'en. Kan du si litt om hva det er som gjør den gammeldags?. For meg er ikke størrelsen på display og strømforbruk spesielt viktig. Den tillater jo direkte VHF-oppkall av båter uten å måtte lese av og taste inn MMSI-nr (hvis man har riktig ICOM VHF radio).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Når kommer første kartplotter med innebygd AIS? Eller er det allerede på markedet?

Mente tidligere at dette AIS greiene, kun var en ny unødvendig "duppe ditt". Begynner å forandre mening. ais er nå oppgradert til "kjekt å ha.

Er litt treig av meg når det gjelder nye duppeditter.

Når GPS kom til fritids flåten: Hvorfor det? har jo kart og kompass.

Tok ett par år så hadde jeg GPS

Kartplotter: Hvoror det, har jo GPS, kart og kompass.

Tok ett par år så hadde jeg min første kartplotter.

Er liksom der jeg er med AIS nå. Men har begynt å se viktigheten av "duppeditten". Regner med at den i løpet av 2011 blir oppgrader ytligere til "Må ha" lista.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Joda. her er et eksempel

http://www.samyung.no/ais/ais-560

Når kommer første kartplotter med innebygd AIS? Eller er det allerede på markedet?

Mente tidligere at dette AIS greiene, kun var en ny unødvendig "duppe ditt". Begynner å forandre mening. ais er nå oppgradert til "kjekt å ha.

Er litt treig av meg når det gjelder nye duppeditter.

Når GPS kom til fritids flåten: Hvorfor det? har jo kart og kompass.

Tok ett par år så hadde jeg GPS

Kartplotter: Hvoror det, har jo GPS, kart og kompass.

Tok ett par år så hadde jeg min første kartplotter.

Er liksom der jeg er med AIS nå. Men har begynt å se viktigheten av "duppeditten". Regner med at den i løpet av 2011 blir oppgrader ytligere til "Må ha" lista.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg lurer på om kartplotterens storhetstid går mot slutten. Jo en enkel kartplotter til 5000 kr i en liten båt er fortsatt fornunftig men en svær spesialsjerm til gjerne 25000 pluss pluss pluss. Jeg ser ikke helt den. Jeg tror løsninger med PC og tablet blir faktisk mer og mer vanlig mer fleksibel og tydelig billigere.

Ifjor hadde jeg i Seilbåten en billigkartplotter fra Lowrance og så rigget jeg meg en Netbook (Asus eee) med Kart og AIS nede ved kartbordet - Jeg brukte mere den enn den Lowrancekartplotter.

en helt annen diskusjon... men kartplottere er jo fortsatt aktuelt i åpene daycruisere og skjerdgårdsjepper som ikke har et digert kartbord som på en seilbåt, under dekk... Samt at mange foretrekker den enkle metoden der alt er plug and play i steden for å trikse å mikse med programmer osv de ikke føler de har peiling på hehe. I tilleg krever jo PC en sikker og stabil strømkilde. noe som ikke er standard på småbåter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jo enig at det er en annen diskusjon. Men AIS som dukker opp som bokser som likegodt kan tilkobles en PC som en Kartplotter, tror jeg spiller en rolle i den rettning. (Det andre faktor er tablets og netbooks som er blitt allemanseie).

Er enig at for småbåter (Daycruiser og mindre) er det fortsatt Kartplotter som gjelder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...