Biscaya Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Vi sporer litt av det som startet denne tråden, men allikevel. Etter å ha "seilt" med (dvs satt opp inne styrehus) forskjellig bærbare PC'er i 10 - 15 år nå, ser jeg i hvert fall to utfordringer med PC'er som er beregnet for bruk på landjorden. Utfordring 1: Skjermen er for lyssvak. Når sola skinner kommer det reflekser fra forskellige flater på båten og fra sjøen som gjør det utfordrende å lese skjermen Utfordring 2: Skjermen er for lyssterk. Om natten er det ikke mulig å dimme skjermen langt nok ned. Den "flomlyser" hele styrehuset og ødelegger nattsynet. Jeg mener at skal du få til en god løsning må du over på skjermer utover det som er beregnet på vanlig innendørs bruk på land. Olorin og Hatteland er eksempler på leverandører av slike skjermer. Det finnes også noen her på BP som har laget sin egen dimbar skjerm (husker ikke helt hvem det var). Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Jeg skal aldri i livet ha en kombi-plotter-ais-vhf-gps-osv i min båt. Gjerne en hovedskjerm som kan presantere alt på en fornuftig måte, men enhetene bør ha sin egen boks. Hva skjer den dagen kombi maskinen ikke støtter de nye kartene? Eller vhfen i den slutter å fungere? Nei takke meg til ett romslig instrumentpanel og god plass bak skottene så kan man ta små oppgraderinger etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 For å spore litt tilbake igjen. Den Samyung'en med innebygd AIS blir for liten som hovedskjerm, men muligens som en reserve plotter. Ett intresant alternativ er 10,2" plotteren og den AS'en til 5299,- 10"2Plotter og Ais ferdig programmert for 16300, høres alt annet enn galt ut det. PS. er av de Plug & play avhengige som Morten beskriver lenger opp. Kople opp og programmere for å få ting og tang til å funke sammen, har jeg null og nada peil på. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
GeirT Svart 11.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2011 Kan du si litt om hva det er som gjør den gammeldags?. Kopler du SIMRAD AI50 til en SIMRAD VHF som har SIMNET, gjør du DSC oppkall fra AIS boksen på denne også. Her er bilder av skjermene på Icom og SIMRAD, så ser du hva jeg mener med gammaldags design på Icom'en: Du kan lese mer om Simrad AI50 her Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
arkmarin Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 F. eks. når man ikke bare har bunkret diesel i Shetland og ikke vil tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet av kystvakten :lol: Riktig. I tillegg om du ønsker en romantisk dag på sjøen med din utvalgte uten gode båtvenner tilstede kan du velge å slå av senderen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sydvesten Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 (redigert) Da har Miltech Marine fått sin AIS class B transponder godkjent i USA av USCG, men om den tilfredstiller de europeiske kravene kjenner jeg ikke til, men CE merket er den neppe enn så lenge iallefall.. Dette er standardene den tilfredstiller IEC62287-1 Class B, IEC61162-1, EC61162-2 Prisen er også tålelig grei.. 495 USD ferdig programmert all inkl. GPS og PC softwaresom vel er rett under 3 lapper pluss litt moms og frakt Har selv kjøpt en AIS reciever fram dem for noe år siden, ikke noe å utsette på servicen og kvaliteten på det de leverer Redigert 13.Januar.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 .........men om den tilfredstiller de europeiske kravene kjenner jeg ikke til, men CE merket er den neppe enn så lenge iallefall.. Hva er praksis her ved import? Vil den bli avvist uten CE-merke. Er dette noe de normalt sjekker? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Tvilsomt at det blir avdekket ved import.. mottageren jeg kjøpte fra dem for noen år siden ble levert på døren... husker ikke om den var CE merket.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fredivar Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Er den ikke CE merket, blir den ihvertfall ikke godkjent av Post og Teletilsynet, og har du ikke MMSI nummer fra før (som du må legge inn i Transponderen) nekter de å gi deg det på grunnlag av ikke godkjent utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 (redigert) Er den ikke CE merket, blir den ihvertfall ikke godkjent av Post og Teletilsynet, og har du ikke MMSI nummer fra før (som du må legge inn i Transponderen) nekter de å gi deg det Har ikke alle som har reg. VHF også et MMSI nr.? Sendte en mail hit radioinspeksjonen@telenor.com og spurte. Her er svaret. Fartøyet ditt har MMSI 007007007. Bare gi oss beskjed når AIS-transponderen er anskaffet, så sender vi deg vederlagsfritt et nytt lisensdokument. Med vennlig hilsen/Best regards Redigert 14.Januar.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fanafjord Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Fartøyet ditt har MMSI 007007007. Er det du som er James Bond? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Undercover med ais? Det koster ikke noe å utvide vhf konsesjon til også å gjelde ais, men de skal sannsyligvis ha modeltypen på utstyret. Nå er det vel ikke aktuellt å sette ombord en ais på en båt uten vhf heller da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.