Jump to content

AIS-50B fra Samyung, viser denne alle?

Kystskippern.

Recommended Posts

Vi sporer litt av det som startet denne tråden, men allikevel.

Etter å ha "seilt" med (dvs satt opp inne styrehus) forskjellig bærbare PC'er i 10 - 15 år nå, ser jeg i hvert fall to utfordringer med PC'er som er beregnet for bruk på landjorden.

Utfordring 1: Skjermen er for lyssvak. Når sola skinner kommer det reflekser fra forskellige flater på båten og fra sjøen som gjør det utfordrende å lese skjermen

Utfordring 2: Skjermen er for lyssterk. Om natten er det ikke mulig å dimme skjermen langt nok ned. Den "flomlyser" hele styrehuset og ødelegger nattsynet.

Jeg mener at skal du få til en god løsning må du over på skjermer utover det som er beregnet på vanlig innendørs bruk på land.

Olorin og Hatteland er eksempler på leverandører av slike skjermer.

Det finnes også noen her på BP som har laget sin egen dimbar skjerm (husker ikke helt hvem det var).

cimg5358r.jpg

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Jeg skal aldri i livet ha en kombi-plotter-ais-vhf-gps-osv i min båt.

Gjerne en hovedskjerm som kan presantere alt på en fornuftig måte, men enhetene bør ha sin egen boks.

Hva skjer den dagen kombi maskinen ikke støtter de nye kartene? Eller vhfen i den slutter å fungere?

Nei takke meg til ett romslig instrumentpanel og god plass bak skottene så kan man ta små oppgraderinger etterhvert.

For å spore litt tilbake igjen.

Den Samyung'en med innebygd AIS blir for liten som hovedskjerm, men muligens som en reserve plotter.

Ett intresant alternativ er

10,2" plotteren og den AS'en til 5299,-

10"2Plotter og Ais ferdig programmert for 16300, høres alt annet enn galt ut det.

PS. er av de Plug & play avhengige som Morten beskriver lenger opp.

Kople opp og programmere for å få ting og tang til å funke sammen, har jeg null og nada peil på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Da har Miltech Marine fått sin AIS class B transponder godkjent i USA av USCG, men om den tilfredstiller de europeiske kravene kjenner jeg ikke til, men CE merket er den neppe enn så lenge iallefall.. Dette er standardene den tilfredstiller IEC62287-1 Class B, IEC61162-1, EC61162-2

Prisen er også tålelig grei.. 495 USD ferdig programmert all inkl. GPS og PC softwaresom vel er rett under 3 lapper pluss litt moms og frakt

Har selv kjøpt en AIS reciever fram dem for noe år siden, ikke noe å utsette på servicen og kvaliteten på det de leverer

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

.........men om den tilfredstiller de europeiske kravene kjenner jeg ikke til, men CE merket er den neppe enn så lenge iallefall..

Hva er praksis her ved import? Vil den bli avvist uten CE-merke. Er dette noe de normalt sjekker?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tvilsomt at det blir avdekket ved import.. mottageren jeg kjøpte fra dem for noen år siden ble levert på døren... husker ikke om den var CE merket....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er den ikke CE merket, blir den ihvertfall ikke godkjent av Post og Teletilsynet, og har du ikke MMSI nummer fra før (som du må legge inn i Transponderen) nekter de å gi deg det

Har ikke alle som har reg. VHF også et MMSI nr.?

Sendte en mail hit radioinspeksjonen@telenor.com og spurte.

Her er svaret.

Fartøyet ditt har MMSI 007007007.

Bare gi oss beskjed når AIS-transponderen er anskaffet, så sender vi deg vederlagsfritt et nytt lisensdokument.

Med vennlig hilsen/Best regards

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fartøyet ditt har MMSI 007007007.

:eek::eek::eek: Er det du som er James Bond?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...