Jump to content

tips til fordelingskap/sikringskap

Framtia

Recommended Posts

Jeg skal utvide landstrømanlegget slik at jeg får plass til jordfeilbryter + 3 kurser (stikkontakter, lader, v.v. tank). Det beste alternativet til skap jeg har funnet så langt er dette fra Elektroimportøren. Bildet under viser det som står der i dag. Det har utvendige mål på 20x15 cm, men jeg kan nok øke størrelsen noe (vil ikke ha stikkontakt i det nye, men vil gjerne ha en indikatorlampe).

sikringsskap.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Trur Biltema har samme type som du linker til, så får du kanskje kikket og tatt på det uten å måtte bestille :smiley:

red: men er ikkje jordfeilbryter på 3 moduler? i så fall trenger du 9 for å dekke 3 kurser.

Men det finnes sikringer med innebygget jorfeilvern trur eg?

Pynter ikkje opp med eit kvitt skap på teak, men allt kan vel lakkes :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Trenger du virkelig 3 kurser?? Er jo sjelden man får tilgang til mere enn 16A vel?? kan jo forstå deg hvis du skal "splitte" opp for å bruke sikringene som brytere da! Men hvis man kun har en vanlig 16A landstrømstilkobling så trenger man strengt tatt ingen sikring, den på land bør gjøre jobben, men en jordfeilbryter må på plass. Evt 1 stk kombiautomat 16A/30mA vil jo gjøre jobben. skal du ha større inntak fra land så kan du bare se bort i fra alt sludderet jeg har skrevet her!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Tanken var å bruke sikringene som brytere

Vet ikke hvordan reglene er idag, men dette var i alle fall ikke tillatt før.

Utelyset her hjemme som har egen kurs har separat bryter montert rett ved siden av sikringen i skapet. Selv om denne bryteren ikke betjenes på mange år ettersom alt er fotocellestyrt.

Tanken var å bruke sikringene som brytere ja, slik at jeg kan slå av og på varmtvanntank og lader uavhengig av hverandre.

Sikring og bryter er to forskjellige ting og en ”vanlig sikring” skal aldri brukes som bryter. Sikringen som det linkes til i et innlegg over hos Biltema er dessuten ikke lovlig å montere i båt.

Skal du kombinere sikring og bryter i båt kan du bruke en hydraulisk magnetisk kombinert sak som ikke endrer karakteristikk når de brukes som bryter. Topolt versjon av disse er også godkjent i båt uten skilletrafo. (Enpolt versjon er kun godkjent i polariserte anlegg).

Du kan jo bruke såkalte modulære brytere, de ser ut som sikringer, men har ikke innebygget vern og en jordfeilbryter. Hvis du legger 2,5mm2 ledninger til alt vil anlegget ditt være beskyttet mot overlast via sikringen i søylen på brygga. Såfremt du ikke kobler deg til uttak større enn 16A!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...