Jump to content

Råd om båtvalg, Scand Nordic med BMW? Eller andre forslag?

Båtlykke

Recommended Posts

Har i dag en Draco DC 21 fot som vi forsåvidt er veldig fornøyde med. Vi er dog blitt litt skeptiske til innenbords bensinmotor generelt, og ønsker å bytte til diesel. Samtidig ønsker vi oss en båt med noe bedre plass til overnattingsturer. Vi er imidlertid amatører når det gjelder båt, og trenger råd og tips fra mer erfarne båtfolk. Dette i første omgang til valg av rett båt. Vi ønsker noe mer fart enn en snekke kan tilby, men er heller ikke ute etter å "fly over vannet" i de helt store hastigheter. Vi har derfor vurdert at halvplanere antakelig er rette skrogtype for oss.

Kona trives veldig dårlig i høy sjø, og vi er derfor ute etter en stabil båt med gode sjøegenskaper. Vi har så langt fattet interesse for Scand Nordic 27 fot. I vårt område for pris havner vi fort da på en båt fra midten av 80- tallet. Har f.eks sett på en fra 1988 som er veldig godt utstyrt, og som virker å være i god stand. Den har imidlertid en BMW motor på 180 HK. Mener å ha sett noe om at disse kan ha problemer med kjølesystemet? Noen som har erfaring her?

Mener også å ha sett at denne båttypen kan være noe våt selv i moderat sjø? Har noen erfaringer med dette?

Er også ute etter synspunkter og erfaringer på alle områder med denne båttypen, og er også selvsagt åpne for innspill om andre alternativer som kan være bedre!

Kan du beskrive hvor mange som skal være med i båten (antall sengeplasser og sovekabiner som ønskes) og hvilket bruk du skal ha den til (dagsturer/ferieturer etc).

Har selv eid en master 820 som vi var godt fornøyd med samt en kamerat av meg som har en Nordic og den er også fin (det var en selvbygger som jeg tror han skal selge til våren med en Steyer motor.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Vi er nok litt usikre på bruken da vi er temmelig ferske som båtfolk. Vi har kjøpt hytte ved Oslofjorden, og tenker oss både dagsturer og lengre turer nedover kysten. Vi er i utgangspunktet bare to, men det er absolutt aktuelt å ha med vennepar eller barn med partnere. Vi tenker slik at for å få prøvd ut båtlivet på en ordentlig måte, er vi avhengige av å ha en båt som gir muligheter. Og som sagt, og som kanskje er vanlig hos flere, kona er foreløbig utrygg i båt og vi trenger en som er stødig og driftssikker.

Er nok et greit båtvalg (jeg anbefaler også Mastern).

Se på flere båter samt løsningene de har på nettte og se hva som passer dere best. Gå å se på båtene.

Anbefaler å sjekke at båten er godt vedlikeholdt og at det er et kurant motormerke.

Husk ettermotering av endel/mye utstyr blir ofte dyrt.

Lykke til

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg ville kanskje gått for en båt med noe annet enn BMW motor. Ikke på grunn av kjøleproblemene, disse ble fikset på garanti når motorene var nye så det er et tilbakelagt kapittel. Og motorene er egentlig svært bra, så det medfører ikke noe videre problemer å eie en slik. Men med det ryktet disse har fått så har det medført at båter med BMW motor ofte er tungsolgte, og siden dere er usikre på faktisk plassbehov etc. så er det greit å ha en båt som er lett å bytte ut om et år eller to om dere finner ut at dette ikke var riktig båt for dere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Var ikke klar over at BMW-motorene hadde dårlig rykte på seg? Skyldes dette andre svakheter/problemer eller refererer det seg kun til kjøleproblemene? Vet du kanskje når dette ble utbedret fra fabrikken på nye også? Det var kanskje fortsatt problemer på 1988 modellene i alle fall?

De var vel bare på markedet noen få år med BMW navnet (2-3?). Deretter overtok Mercruiser dem, og jeg har ikke hørt noe negativt om disse motorene i Mercruiser farger. Det skal veldig lite til for at en båtmotor skal få et dårlig rykte, det trenger slett ikke bety at det er snakk om dårlige motorer. Alle jeg har snakket med som har hatt disse motorene skryter av gode motorer med fin gange, men likevel henger altså dette med rykter om kjøleproblemer igjen. Evig eies kun et dårlig rykte, er det ikke det man sier?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er jo nokså åpent - etter det jeg kan forstå - jeg vurderte også Scand Nordic, men endte med Nidelv 26 og har sålangt ikke angret på det, dvs sålenge det er denne type båtkonsept du er ute etter:

- halvplaner

- bra med køyeplasser (utrolig godt utnyttet i Nidelv 26)

- trygg sjøbåt

- bra byggekvalitet

- overkommelig pris (når vi først snakker 80-tall)

Vurderte også noen Master-båter, men flere av disse er i utg.p. halvfabrikata og løsningene er svært ulike. Noen veldig flotte og noen mindre bra, for å si det slik.

Her er min uhøytidelige og vurdering av Nidelv 26:

http://iloapp.froystad.org/blog/blogg?Home&post=21

(også basert på de tester som finnes av båten - var jo nettopp en i Båtmagasinet eller Båtliv)

Vil også be deg om å vurdere Nidelv 28 - den er tverr bak og dermed mer lik Scand Nordic. Gir deg bedre plass i akterkabin (men mangler stikkøye - det har Nidelv 26).

Scand Nordic: Det er en egen tråd på Båtplassen for Scand Nordic eiere - du får henge deg på der også:

https://baatplassen.no/i/topic/65072-traaden-for-scand-nordicscand-eiere/page__hl__scand

For øvrig: Det ligger en del tråder også om BMW-motoren, bla denne:

https://baatplassen.no/i/topic/14690-bmw-eller-ford/

Kan jo være at her er noen verdifulle tips til deg.

mvh Bergen Dørk

Takker alle sammen for konstruktive innspill!

Båten din, Kodvaag, ser jo fin ut den! Er dog helt ukjent med Master, og har ingen peiling på hvordan den ser ut og/eller hvordan den går i sjøen. Du snakker om noe "småplukk" som må gjøres med den. Kunne det være av interesse for deg å foreta disse utbedringene før eventuelt salg; dog kanskje bortsett fra priming og bunnsmuring?

Ellers har jeg nok vurdert Nidelv 28 også. Det er ingen tilgjengelige (uten BMW-motor) på Finn akkurat nå for tiden, men våren kommer jo fort sikkert med større utbud av båter. Vi har det ikke travelt!

Ja, jeg vil anbefale å vente litt; det kommer mange godbiter i din klasse etterhvert. Det var veldig mange som tok båten av i høst uten å ha få solgt den og herunder flere Nidelv 28 med bla Volvo Penta TMD 40/41 ol. Og de dukker nok opp igjen når det lukter litt mer vårpuss, vår og sommer. :yesnod:

Lykke til med den lykklige "båtsøker-tiden" og hold oss oppdatert!

mvh Bergen Dørk

Jepp, jeg skal selge den, har kjøpt Scand Baltic.

Masteren er perfekt med 3 unger, enkel og dobbelseng baki, lukke døra så har de akterkabina på kvelden.

Så kunne vi voksne ha dobbelsenga som er på tvers under dørken.

...Men, alt i alt så har vi 4 unger...

Har kjøpt Scand Baltic med byssa ute, da har vi to enkle stikkøyer, pluss at vi slår ned bordet foran, og så må 4 barn dele forkabina, og vi har akterkabin med dobbeltseng og wc. Baltic'en er dermed bedre for oss med 4 unger.

Så ja, jeg skal selge Masteren.

Og ja, jeg kan fikse en del småting med den, når våren nærmer seg så begynner jeg uansett å fikse opp Masteren for salg.

De tekniske tingene er ganske enkle å fikse. (syntes jeg)

I tillegg burde gulvbelegget legges nytt, eller skiftes til teakdørk, så er båten fin.

Master har større uteplass enn Scand Nordic/Baltic/Atlantic, men kabinene er litt trangere enni Baltic og Atlantic.

Masterens store fordel syntes jeg er den koselige dobbeltsenga som er under, midtskips. (Der hvor de to runde vinduene er)

Her er 294 bilder av den:

http://s3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/1986-Master-820/?start=all

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg kan absolutt anbefale Scand Nordic men du skal holde deg vekk fra BMW ikke alle er utbedret på garanti.

Det er jo fryktelig enkelt å sjekke om den er utbedret da. Sjekk etter ekstra oljekjøler på røret ved siden av intercooler. (siste røret før eksosalbue)

Ellers er jeg veldig fornøyd med min. Veldig stillegående for å være så "gammel" teknologi og ryker ikke. Folk i nabobåten trodde ikke på meg da jeg sa det var diesel.

Takk for tipset snod! Kan jo ta en kikk. Du har ikke noe bilde av hvordan det skal se ut hvis den er modifisert? Du skjønner, jeg er litt blank på dette...... Men ellers er det selvsagt interessant det som sies med vanskeligheter med å få solgt den igjen. Det betyr jo egentlig veldig mye for totaløkonomien.

Hva kunne en fornuftig pris på en 1988 modell være da? Den har stort sett alt utstyr med unntak av landstrøm, radar og autopilot. Den har altså baugpropell, ankervinsj med 50 m kjetting, hydr, styring, GPS/kartplotter, ekkolodd, lyskaster, alle puter nyopptrukket, ny kalesje, snapdaviter m/gummibåt og motor, baugspyd, opplagsutstyr osv, osv

Synspunkter?

Motorer vet man aldrig helt tilstanden på uansett. Det beste er jo å se at den oppnår maks turtall når båten tas ut og at den har en rolig gange på tomgang.

Her er lokasjonen til sekundær oljekjøler. Den er koplet til et messingrør i egge ender som går hele motorens lengde ved siden av intercooler. Sjekk etter slanger fra denne og ned til sumpen.

oil_cooler.jpg

Jeg sa det var veldig enkelt, men dersom det er gir på motoren bør det være to oljekjølere på dette strekket, der en går til giret.

Ang. utstyr: Hva med varmtvannstank, hvor stor er den? Se også på løsning på toalett og størrelse på septiktank.

Ellers har vel denne det meste av det man ønsker seg etter hvert.

Er du fersk med denne størrelse båt er baugthruster veldig behagelig.

Ang BMW og videresalg. Dersom en båt er vanskelig å selge, er det et pluss for kjøper. Legg inn et skambud, minst 50 000 under forlangende og se hva som skjer. Samme vil kanskje skje når du skal selge, så kan du sette prisen 50 000 over det du ønsker :thumbsup:

Jeg skal ihvertfall se etter BMW/Mercruiser på neste båt også!

Takk igjen, snod. Kommer nok også til å ta med en båtkyndig ved besiktigelser; i alle fall før endelig kjøp. Det kan nok svare seg flere ganger antakelig. Kjenner noen til slike som er både pålitelige, kunnskapsrike og ikke for dyre?

Min generelle oppfatning av litt motorer:

BMW og Mercruiser er ikkje avskrekkende i heiletatt. Ford er tunge men skuddsikre,bråker endel. Cummins er bra. Perkins er som ford. Yanmar er bra. Volvo er lette og yter greit,kort levetid. Iveco/fiat/man/scania heilt oki....

Slike båttyper har oftest litt for små motorer slik at de jobber hardt på ferietur om marsjfart. Det benyttes motorer med høyere turtal en feks i en snekke. Dette fører til rask slitasje på motorer. Ein 127 hk fordsabb i ein 27 fots båt som går i 13-14 knop, vil ha levetid på ca 10 ganger VP med 130hk feks.(viktig synest eg..)

Ikkje undervurder fart i båten, som tips var tidligere oppe,så kan enkelte strekk være være lange, og ofte fordel å få unnagjort før solgangsbrisen setter inn....

Valget mellom Nordic eller Master, eller andre kanskje, ville blitt basert på prøvekjøring og selgers oppførsel+ dokumentasjon. Ingen båt er bedre en utført vedlikehold.

Nordic er kanskje bedre "kjent" på markedet og drar nok fleire annonselesere en andre merker. MEN eg har sett slik båt med motorrom fra helvette, der eier feks påberopte seg nye batterier og ny kalesje, enda de var henholdsvis 5 og 6 år (batterier varer 5-7år i snitt, og kalesje varer 7-10 år i snitt, hvor lenge er de "nye"?) Puter var trekt fint om sist år, men muggskadet etter første vinter... Prisen var tilpasset marked + tilleg for allt det "nye".

At båten ser fin ut innvendig og utvendig, er viktigere en det tekniske til ein viss grad. Det er vanskelig å beskrive balansen der. Å trekke om puter er meget dyrere en å skifte batterier feks.

Lykke til med jakten, og husk det er masse god kunnskap her på BP.

Andre har nok fleire tips om båt-typer tilpasset ditt bruk :seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Imponerende, så en Ford vil vare 10 ganger lengre en mine 30 år gamle Volvoer?

Ja, 300 år lar seg høre som levetid! Selv så har jeg skiftet Ford motor i båten to ganger på tre år nå, så nå må vel den jeg har holde veldig lenge for å rette opp statistikken min...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...