Jump to content

Hentetur Oslo - Ålesund 2010

S.Y.Laud

Recommended Posts

Takk for at du deler turen med oss. Flott beskrivelse med fine bilder av en flott skøyte på vei nordover.

Slik lesing er deilig å kose seg med på kalde og våte vinterdager. Tenker selv at turen skal legges samme veien i nær framtid, etter vellykket tysklandtur i sommer 2010.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Per Harald: Anbefaler denne strekningen på det aller varmeste! Og gjerne enda lenger nord for den del. Håper ikke det blir like mye "køkjøring" oppover kysten som det har en tendens til å være på østlandet på sommeren, men jeg er egentlig ikke så redd for det. Her er det store områder å ta av, og den helt store utfarten vil nok fortsatt klumpe seg der sør hvor været tross alt er noe mer stabilt :wink:

Veldig fin lesning dette her. Jeg mønstret sjøl på som mannskap på en seilbåt siste havldel av juli i fjor, og tok samme turen, bare motsatt vei. Ulsteinvik - Kristiansand. I motsetning til deg fikk vi vinden i ryggen og sol stort sett hele turen. :) Tok oss litt bedre tid enn deg i Bergen, lå der ett døgn, men ellers var det transportetapper. Turen i seg selv på sjøen er veldig fin langs vestlandet og jeg tør ikke tenke på alle de finen plassene vi passerte. Men det får jeg ta igjen til sommeren med egen båt.

Båten du har anskaffet er et meget pent tilskudd til regionen her. Det ligger jo noen pene seilere i Brosundet allerede og i Borgundgavelen er det vel 5-6 stk. Dette er med på å skape en historisk maritim atmosfære i Borgundfjordområdet, om jeg kan kalle det det.

Hadde bare flere fått båtplass i Brosundet om sommeren, så hadde det blitt riktig så bra historisk sus over sundet.

Vi sees vel på sjøen til sommeren. Noen av oss som er medlemmer her, har den lett gjenkjennelige baatplassenvimpel, derblandt undertegnede.

Redigert av Eureka (see edit history)

Fiskmåsen: Bare å holde utkikk. Jeg kommer meg nok utpå igjen når vinteren bare får sluppet litt taket etterhvert. Båten ligger klar i båsen, så det er bare å kle av burkaen og starte opp Perkinsen så er jeg igang igjen... jaja, nesten ihvertfall. Jeg har et par seil som må repareres, men det hadde jeg håp om å få gjort om ikke så alt for lenge.

Eureka: Ja det er jo noen skøyter i omtrent samme stil og utseende som denne i området nå, og det er jo bare greit. Det er nok plass til de fleste av oss her oppe i fjord- og øyriket.

Var i båten en tur i dag, og den ligger godt der den ligger inntil videre. Det ordner seg nok med litt mer sommer også om noen få måneder, så vi får bare smøre oss med litt tålmodighet ei stund, så er det på'an igjen :cheers_wine:

Baatplassen vimpel må jeg vel kanskje helst skaffe meg i løpet av vinteren ja har jeg forstått :rolleyes:

Hyggelig blogg med fine bilder og gode beskrivelser :smiley:

Gratulerer med ny båt. Selv om dere hade en del trøbbel på turen, var det jo en fin måte å bli kjent med båten på. Ønsker dere mange fine seilturer når vinteren slipper taket.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Amica: Satt akkurat og leste i bloggen din nå. Skikkelig bra den, så der får jeg mye å lese :smiley:

Takker for lykkeønskningene, så får jeg bare håpe på en kjempefin sesong om litt slik at alle båteiere får brukt båtene sine en hel masse!

Jeg er heldigvis ikke så nøye på vær og føre, så går jeg ut så får været være litt som det er. Jeg nekter å tro at båten nødvendigvis er den begrensende faktor ihvertfall, så da gjelder det bare å få tiden til å strekke til :smiley:

Takker så mye for det Lena! Jada, båten er både fin og bra den, så lite å klage over på den måten. Nå kommer jeg akkurat fra seilmakeren, og det ser svært dårlig ut for de to seilene som ble ødelagt på turen. Jeg må nok krype til korset og kjøpe et nytt klyverseil, og så må jeg få en større seilmaker til å se om ikke det går an å fikse fokka. De hadde ikke utstyr til å bytte malje her naturligvis :sad:

Jeg får nok ta en liten telefonrunde rundt om i landet ser det ut til, så kan det hende det ordner seg etterhvert. Evt. tips taes imot med stor takk!

Mvh. maskinisten fra Ålesund som du har seilt med før... i de noe tyngre skipsklasser :yesnod:

"Vi er stolte av at vi leverer seil til Riksantikvarene i hele Skandinavia. Seil av tradisjonell duk, håndarbeid på tradisjonelt vis, og med tjæret hamp i liktauet. Seil som er autentisk riktig for tidsepoken det gjelder. Vi har blant annet sydd råseil til sivbåten som ble brukt under åpningen av biblioteket i Alexandria, etter tegninger fra 1500 tallet. I 500 år har de trodd at disse båtene ikke kunne krysse"

Sier Seilmaker Brodersen på Lyngør.

Hadde en mistanke om at det var deg ja :wink: Det som er litt artig er at vi har nesten passert hverandre i sommer. Vi var i Ålesund med skøyta helt i slutten av juli. Var også innom både Silda, Selje og Askvoll. (Du må ta turen utom Værlandet/Bulandet neste gang du passerer rundt Askvoll.)

Angående seil: Vi kjøpte nytt seil til Skjælø (gammelskøyta) via Isegran og http://www.sybrasail.no/ Dette var samme seil som var på skøyta fra før: Lee sails fra Hong Kong. Ganske greit egentlig. Sendte det gamle revne storseilet til henne (Mette), hun målte opp og sendte bestillingen til Hong Kong samtidig som hun passet på at vi fikk tykk nok duk. Kom totalt på rundt 15 lapper og det var ikke så ille pris synes jeg.

Jeg var sånn halvveis på utkikk etter dere skjønner du, men vi har nok bomma såvidt da ja. Får håpe på nye muligheter en annen gang da, for jeg kunne virkelig tenke meg å få en liten omvisning om bord i Sandefjord en gang.

15 lapper var kanskje ikke så ille for storseilet nei ser jeg for meg. Så da skal jeg også kontakte Isegran for å høre hva de kan gjøre med mine to fillete duker, og ikke minst hva det vil utgjøre av innhogg i lommeboka.

Takker for det lasmarquezas! Rart hvis en hadde kommet seg gjennom 600 nm uten noen som helst slags problemer også egentlig. Ihvertfall når en tar i betraktning at et par av strekkene tross alt er rimelig beryktet, og at man aldri kan være 100% sikker på været. I tillegg er det jo et poeng at båten var ny for meg, og at hvis jeg hadde kjent den bedre hadde nok strengt tatt den uka i Mandal kunne vært unngått. Helt sikkert hendelsen på Siragrunnen også, men lite å gjøre med det i ettertid kan man trygt si.

Alt i alt var det en meget flott tur, og noe jeg mer enn gjerne gjør igjen. Men først må en seilmaker i aksjon...

Ang. bildene så er det stort sett min eldste datter som har tatt disse. Hun var mer fotograf enn matros på turen, og hun har visst også planer om en framtid som fotograf på ett eller annet nivå. Tiden vil vise...

Jo før jo heller Jawik :sailing:

Alt etter forholdene håper jeg å være klar i slutten av mars, men det kan jo bli opptil flere "vintere" på våre kanter før april er unnagjort. Jeg blir uansett på havet på jobb bortimot hele april, så noe videre bruk blir det neppe før i mai. Men da blir det vel mer eller mindre å bo i båten tenker jeg. Vi får håpe på en fin vår og sommer! :cheers_wine:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...