lasmarquezas Startet 11.Januar.2011 Del på Facebook Startet 11.Januar.2011 I disse karbonnøytrale tider blir det forsket på mye interessant. VG skriver om hightec-seilbåter, som allerede om få år kan bli satt inn i godstransport på Nordsjøen. Seil, kite og biodrivstoff. Nå er det kanskje tvilsomt om det blir noen suksess, ettersom lastekapasiteten ser stusselig ut. "Det første skipet ventes å være i produksjon i løpet av 2012, og den skal være hundre prosent karbonnøytral. Seilene skal være automatisk selvjusterende, som regarer på endringer i vindens styrke og retning." Det interessante for de fleste av oss på dette forumet er kanskje om noe av teknologien etter hvert vil kunne anvendes på fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Det finnes jo allerede,... for den som har penger Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Det interessante for de fleste av oss på dette forumet er kanskje om noe av teknologien etter hvert vil kunne anvendes på fritidsbåter. Teknologien har vært anvendt sålenge det har eksistert fritidsbåter. Det heter seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Det finnes jo allerede,... for den som har penger Hehe, nå er riktignok the Maltese Falcon en fritidsbåt hvis man ser litt stort på det, men det var kanskje ikke akkurat den lommeboka jeg først og fremst hadde i tankene når det gjaldt teknologioverføring... Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Teknologien har vært anvendt sålenge det har eksistert fritidsbåter. Det heter seilbåt. Sant det Mulligan, men nå er det vel slik at også seilbåter, til tross for uforanderlig vind, har utviklet seg en smule gjennom årenes løp. En kjapp tur på brygga i 1961 viste trolig andre detaljer enn en tilsvarende tur i dag - både mht seil, strøm, konstruksjon og mye annet. Spennende å se hva som vil skje. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Problemet vil jo være at dersom vi klarer å gjøre et så idiotisk stunt som å brenne opp all olje, så vil vi heller ikke ha hightec materialer å bygge en slik båt av. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 iflg de fleste fremtidsfilmer så forestiller man seg en skitten fremtid der alle går i filler og båter er diverse skrot bundet sammen. Slike seilcontainerskip o.lign. var det å lese om i Illustrert vitenskap allerede da eg var guttunge og det var rett rundt svingen da også. På lik linje med flyvebilen.. Elektrisk motor i båt går jo fint. Man må bare produsere energien etterhvert og ikkje batteridrift som idag. Honda FCX Clarity er et glimrende eksempel på hva som vil komme. Hjertet er en 100 kW Honda Vertical Flow hydrogen fuel cell stack. Seilbåt er ikkje framtida, det er fortida. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Ja hydrogen kommer jo boblende opp i kilder i jorda totalt uten hjelp fra hydrokarboner. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 (redigert) Nå er du bare negativ. Må alt komme boblende opp av jorda ferdig til bruk for at det skal være et alternativ? Det kreves energi for å lage energi. Ikke noe nytt i det. Sei ler på ingen måte noe alternativ på noe plan samme kor en vender på det. Det blir kun for personlig rekreasjon Redigert 11.Januar.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Negativ? Kanskje. Men der ingen gratis fremdrift bortsett fra vind. Hydrogen må fremstilles. Og når det gjelder fremdrift på et containerskip snakker vi MW, ikke kW. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Jeg er så gammel at jeg har opplevd at seilende handelskip "dukker opp" når det blir snakk om oljemangel. Under oljekrisa i 1974 var dette et svært aktulet tema. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Under oljekrisa i 1974 var dette et svært aktulet tema. Og det må nok en ny skikkelig krise til for at det skal bli aktuelt igjen. Det forskes på mye og litt av hvert, men så lenge det er tilgang på olje er det ikke noe spesielt som tyder på at andre fremdriftsmidler tar overhånd. At det kan komme alternativer gjør det nok, men tror ikke det blir plagsomt for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 (redigert) Jeg har ingen tro på at seilskip kommer til å ta over handelsflåten ettersom vind er for lite forutsigbart som fremdriftskraft. I gamle dager gikk de gamle handelsrutene etter strømmer i vannet og vindforholdene, i dag går motorskipene på kryss og tvers, og arbeider på en helt annet måte som er langt mer effektiv, hvor man tar den korteste ruten, og ikke den med best vindforhold, slik man var helt nødt til før. Samtidig er kraften som brukes for å drive nye lasteskip fremover så stor, at ett seil aldri ville kunne konkurrere i samme klasse, og som andre har nevnt blir lastekapasiteten dramatisk redusert. Det finnes noen få seilskip i komersiell drift, det var for noe år siden en artikkel om ett gammelt skip som går i rute mellom Frankrike og England med vinflasker, og kostnaden i forhold til motorskip var vistnok bare 5% høyere, og flere produsenter av vin valgte nå å benytte seg av denne miljøvennlige løsingen. Det er noen år siden jeg leste dette, men den som gidder å søke finner sikkert artikkelen. Derimot tror jeg at alternative løsninger som delvis er basert på vindkraft, slik som Skysails, kommer til å bli mer populære i fremtiden. Dette er løsninger som kutter drivstoff forbruket med 10-35%, er enkle å montere og å bruke, slik at disse har et potensiale i noen år fremover til andre bedre løsninger utvikles, slik som komersielle atomreaktorer osv. Redigert 11.Januar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Har heller ingen tro på at fraktfartøy kommer til å dukke opp som har mast og bom og liknende. Det blir nok forbeholdt cruiseskip og evt andre spesialfartøy. Derimot tror jeg at det kommer til å bli en god del båter som drives av vind - enten med skysail (e. l.) eller en form for vindmøller på dekk. Tross alt ville det jo være nokså uforståelig at man planter vindmøller på havet og kobler dem til land men ikke bruker vindmøller om bord på skip som allerede er på havet. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Hydrogenbil vil ikkje eg ha, tenk bare på når to bomber krasjer. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Sjøtunga Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Nå er det vel en viss forskjell på fujsonsreaktorer og brenselceller, da... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.