Chipsrederx85 Startet 11.Januar.2011 Del på Facebook Startet 11.Januar.2011 Flyttes tyngdepunktet i en båt nå utenbordsmotoren vippes opp? Noen som er gode i fysikk? Jeg tenkte på min IKKE-selvlensende hyttebåt, kankje det var lurt å vippe opp motoren slik at tyngepunkte skyves fremover slik at sannsynligheten for å synke under bak minkes, men er ikke sikker.. (båten ligger i ferskvann, så jeg er ikke redd for grønske på motoren ved å ha den i vannet) Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Det blir nok fint lite. sandsekk foran er garantert bedre Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 om noe så flyttes det vel bakover? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 11.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 om noe så flyttes det vel bakover? Peiling? Skriv gjerne en begrunnelse og! Men jeg tenkte at du løftet motoren opp i båten, og dermed lenger forover... (men lenge siden jeg hadde fysikk) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 oppi båten er nå en annen ting. Joda motoren flyttes vel noen cm lenger fram men samtidig så flyttes stammen girhuset og heile den biten en meter lenger bak Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 11.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 oppi båten er nå en annen ting. Joda motoren flyttes vel noen cm lenger fram men samtidig så flyttes stammen girhuset og heile den biten en meter lenger bak Men motorblokken er jo tyngst, og den flyttes vel fremover. Eller så skjer det ingenting med tyngdepunktet siden motorvekten skal gjennom samme sted på akterspeilet uannsett? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Så lenge motoren "vil" nedover når den er opptiltet (mer enn når den er nedtiltet) så står det vel et moment på innfestningen som tilsvarer at tyngdepunktet flyttes noe bakover - dog marginalt vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Det som er sikkert er at første innlegg er beste rådet. Legg noe i baugen Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Ja,eller en pumpe med nivåbryter...? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Det ser du nokså enkelt hvis du ligger på stille vann og kikker på hvor høyt vannet står på hekken mens du tilter motoren opp. Hvis det er endring flytter tyngdepunktet seg fram/bak. Jeg er nokså sikker på at tyngdepunktet også flytter seg oppover, men sideveis stabilitet er neppe noe problem. Sitér dette innlegget Mons Link to post
trulsant Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Mister noen kilo oppdrift ved at undervannshuset ikke er i vann lebger ved p vippe opp . I sammenhengen her kan nok det også utgjøre en del av tegnestykket. Men sett en tape i vannlinjen med motor oppe og nede, så har du jo svaret. Sidelengs har det iallefall endel cm å si om jeg svinger motor ene eller andre veien. TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 11.Januar.2011 Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Er det bølger der båten ligger? Da hadde jeg prøvd med en bølgepumpe, hadde det i en snekke jeg hadde, og det funket som bare det Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Jeg mener at dersom motoren henger loddrett av seg selv når propellen er nede og vannrett av seg selv etter å ha blitt vippet opp, må tyngdepunktet nødvendigvis ha beveget seg fremover. Men det er sikkert så lite at det ikke merkes på båtens trim. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Hei, De fleste momentene har allerede blitt tatt frem her. Det trengs bare å systematiseres litt. I tillegg må man se på momentligningen. Når du vipper opp motoren så flyttes motorhuset fremover og stamme og girhus bakover i forhol til motoropphenget på båtens hekk. For å finne ut momentet fra disse må du ta vekten og gange med lengden på armen. Da vil jeg anta at du får en tung motorblokk x med en liten arm og en lett stamme/girhus x med lang arm. Jeg vil tippe at for de fleste motorene, så oppveier disse hverandre. Sett i forhold til båten tviler jeg på at disse kreftene endrer båtens posisjon i vannet. Så er det vekten av girhus i vannet. Vekten i vann er jo vesentlig lavere en i luft, men allikevel snakker vi om en relativ liten masse, men nok til at båten vil sette seg litt i akterenden. Hvor mye vil jo avhenge av forholdet mellom oppdrift av båt og vekt på motor. Til slutt vil jo tyngdepunktet på hekken flyttes vesentlig oppover her uten at det i seg selv har noen betydning for hvor dypt hekken vil gå. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Jeg tror jeg får finnne meg en pumpe, eller noe. Ren fysikk: Hva skjer egentlig med tyngdepunktet i båten, hvis båten er en 16 foter med tung 75 hk på 140 kg. Hva skjer hvis man hever motoren på akterspeilet, og vipper den opp. Blir vekten presset framover eller bakover i forhold til da motoren var montert lavere, og vippes opp? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Hei, De fleste momentene har allerede blitt tatt frem her. Det trengs bare å systematiseres litt. I tillegg må man se på momentligningen. Når du vipper opp motoren så flyttes motorhuset fremover og stamme og girhus bakover i forhol til motoropphenget på båtens hekk. For å finne ut momentet fra disse må du ta vekten og gange med lengden på armen. Da vil jeg anta at du får en tung motorblokk x med en liten arm og en lett stamme/girhus x med lang arm. Jeg vil tippe at for de fleste motorene, så oppveier disse hverandre. Sett i forhold til båten tviler jeg på at disse kreftene endrer båtens posisjon i vannet. Så er det vekten av girhus i vannet. Vekten i vann er jo vesentlig lavere en i luft, men allikevel snakker vi om en relativ liten masse, men nok til at båten vil sette seg litt i akterenden. Hvor mye vil jo avhenge av forholdet mellom oppdrift av båt og vekt på motor. Til slutt vil jo tyngdepunktet på hekken flyttes vesentlig oppover her uten at det i seg selv har noen betydning for hvor dypt hekken vil gå. Jeg tror du kompliserer problemet unødvendig. Dersom motoren henger loddrett av seg selv når propellen er nede må tyngdepunktet ligge bak dreiepunktet. Dersom motoren henger vannrett av seg selv når den er vippet opp må tyngdepunktet ligge foran dreiepunktet. Ergo ....? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chipsrederx85 Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Ren fysikk: Hva skjer egentlig med tyngdepunktet i båten, hvis båten er en 16 foter med tung 75 hk på 140 kg. Hva skjer hvis man hever motoren på akterspeilet, og vipper den opp. Blir vekten presset framover eller bakover i forhold til da motoren var montert lavere, og vippes opp? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 først og fremst opp. Noe som kun påvirker stabiliteten og ikkje hvordan den ligger stille i vannet. Vekten går også lenger bak. Men alt dette er teori. I praksis betyr det lite om ikkje du har heist motoren veldig høyt. en meter elr noe Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Størrelse på motor utgjør nok litt forskjell. På guten sin pioner 325, som har 9,9 tohatsu med LANG stamme, har eg alltid synest at båten ligger dypere i vannet med motor løftet opp. Større motorer vil nok ha meir motorvekt en drivverk-vekt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 13.Januar.2011 Del på Facebook Svart 13.Januar.2011 Jeg tror du kompliserer problemet unødvendig. Dersom motoren henger loddrett av seg selv når propellen er nede må tyngdepunktet ligge bak dreiepunktet. Dersom motoren henger vannrett av seg selv når den er vippet opp må tyngdepunktet ligge foran dreiepunktet. Ergo ....? Uansett om du vipper opp motoren vil tyngdepunktet ligge bak dreiepunktet, så det er akkurat like enkelt/komplisert som det jeg skrev Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 13.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2011 Men når en motor heves på akterspeilet og vippes opp... Blir tyngdepunket dyttet lengre fremover i båten fra da motoren var montert lavere, eller går det den andre veien? (Hadde vært nyttig å vite) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.Januar.2011 Del på Facebook Svart 13.Januar.2011 (redigert) Hvor mange ganger har du spurt om akkurat det samme nå ? i denne tråden ? Det er ikke for å være ufin, men jeesez da... du har jo skrevet samme linja mange ganger nå :) Det er minimalt med forskjell når du tilter opp motoren, eller lar den stå nede i vannet. så liten forskjell at det ikke har noen betydning. Er du redd for vann i motorbrønnen så bor hull der slik at vannet renner ut, det er en vanlig greie å gjøre. Men uansett. Sandsekk eller noe annet tungt framme i båten vil gjøre enormt mye mer enn å tilte opp motoren. Bare å trå ned nesa på båten så ser du hvor lite som skal til. Dette er en liten båt, med liten motor regner jeg med, ikke strøm/batteri ombord ? du har ikkeskrevet noe om hva slags båt og hva slags motor dette gjelder. Og du jobber kanskje ikke slik at du ikke "vasser" i kronasjer ? Billig med noe tungt foran, kanskje av typen "hente 2 ødelagte batterier på bensinstasjonen" eller noe sånt Redigert 13.Januar.2011 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.