Jump to content

Robåt for havbruk

Nordlund

Recommended Posts

Du har 3 problemer med å ro til Danmark.

1) Avstand :

Det er 60 nm fra Homborsund til Hirtshals. Ved flatt hav og ekstremt godt trente roere kan dette bli en fin tur på en pen sommerdag. Jeg ville regnet minimum 12 timer med 2 gode roere på en oselvar færing. Dette er veldig optimistisk, så 20 timer er vel mer realistisk.

2) Synlighet:

Robåten blir som en prikk på havet som er usynlig for store båter visuellt som på radar. En god radar reflektor og VHF bør være minimums utrustning. Det beste er selvfølgelig en følgebåt.

3) Væromslag:

Kan skje raskt, også på sommeren. Det som har knekt diverse entusiaster som skulle ro lange distanser er at båten fylles med en brottsjø. Bølgene nær Danmark kan bli svært krappe på grunn av sterk strøm langs kysten, og kan skape farlige situasjoner for en liten åpen robåt.

Jeg vil gjerne gjenta historien om to brødre fra Fjeldberg i Sunnhordland som i likhet med Terje Vigen rodde til Danmark for å hente korn. I en Oselvar færing selvfølgelig. De ble ikke kjente som Terje Vigen selv om de rodde mye lenger i åpent farvann. Problemet var at når de skulle hjem igjen, så forliste de sannsynligvis ved Jærens Rev et sted. Historien sier at det var ankommet Egersund fra Danmark, og var på vei nordover med kornet ombord.

sailorBoy

Du har 3 problemer med å ro til Danmark.

1) Avstand :

Det er 60 nm fra Homborsund til Hirtshals. Ved flatt hav og ekstremt godt trente roere kan dette bli en fin tur på en pen sommerdag. Jeg ville regnet minimum 12 timer med 2 gode roere på en oselvar færing. Dette er veldig optimistisk, så 20 timer er vel mer realistisk.

2) Synlighet:

Robåten blir som en prikk på havet som er usynlig for store båter visuellt som på radar. En god radar reflektor og VHF bør være minimums utrustning. Det beste er selvfølgelig en følgebåt.

3) Væromslag:

Kan skje raskt, også på sommeren. Det som har knekt diverse entusiaster som skulle ro lange distanser er at båten fylles med en brottsjø. Bølgene nær Danmark kan bli svært krappe på grunn av sterk strøm langs kysten, og kan skape farlige situasjoner for en liten åpen robåt.

Jeg vil gjerne gjenta historien om to brødre fra Fjeldberg i Sunnhordland som i likhet med Terje Vigen rodde til Danmark for å hente korn. I en Oselvar færing selvfølgelig. De ble ikke kjente som Terje Vigen selv om de rodde mye lenger i åpent farvann. Problemet var at når de skulle hjem igjen, så forliste de sannsynligvis ved Jærens Rev et sted. Historien sier at det var ankommet Egersund fra Danmark, og var på vei nordover med kornet ombord.

sailorBoy

Dette tror jeg er viktig å legge seg på hjertet!

Som jeg har sagt før: Åpne robåter egner seg ikke på havet - selv om massevis av fiskere i gamle dager fristet skjebnen 10 - 50 km fra land for å få fangst. Det er ikke for ingenting at havrobåter i gamle dager ble bygd mye for seilas og sjødyktighet, for med slike båter, dyktighet og en god porsjon flaks, kunne de komme seg til lands igjen fra havet.

Man har mye mer glede av å ro i fjorder og mellom øyer; der er nok av utfordringer der også, og mye mer varierte opplevelser, som man kan drive på å samle seg i ukesvis hvis man vil!

Hvorfor ikke heller ro opp og ned langs Agderkysten, eller for den saks skyld fra Stavanger til Stadt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...