Jump to content

Robåt for havbruk


Nordlund

Recommended Posts

For noen år siden var det en konkurranse hvor man rodde over nordsjøen eller Atlanteren. De båtene mener jeg var lagt opp til at man kunne bygge dem selv. Hadde slideseter og ei lita hytte bak man kunne overnatte i. Du kan jo sjekke litt rundt det prosjektet for de båtene virket ganske ideelle til ditt bruk.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Det finnes en egen klubb eller organisasjon for Atlanterhavsroing, med slike litt høye og dekkede båter som noen av bildene viser. Det finnes også tegninger av slike båter, som man godt kan bygge selv.

 

Nå er Skagerrak ikke lange biten i forhold til Atlanteren, og mange har rodd over i helt vanlige robåter (oselvere, strandebarmere, Agder-sjekter). Men ser man på disse Atlanterhavs-robåtene, ser man at de er nesten helt overbygde, og i prinsippet synkefri. Og slikt er nødvendig på havet; båten må flyte høyt og godt selv om den bli overskylt, og på lange strekk (atskillig lengre enn over Skagerrak!) må man kunne lukke seg tørt inne, litt borte fra verste støyen og sprøyten.

 

For vanlige robåter egner seg ikke til havbruk! De fleste som prøver seg, kommer riktignok godt fra det - men ganske mange med en god porsjon flaks (selv mange kyst-langroere kan takke flaksen for at de stadig er blant oss!) og mye mer slit enn de trodde på forhånd!

 

Men, som sagt, over Skagerrak er ikke så veldig langt, så med godt utstyr og gode forberedelser - og litt flaks - kan dette gå bra.

 

Jeg ville valgt en Nordlandsbåt, lagt inn atskillige flytemidler, mye presenning over alle steder, og ekstraårer og alt annet surret godt fast. Og GPS, VHF, redningsdresser og mye reserveproviant og vann.

 

 

Gudd løkk!

Link to post

da tror jeg det er heller jeg som oppfatter farten som høyere når jeg ror :thumbsup:

 

- og det er jo en av de fine tingene med å ro lave, lette robåter: Selv moderat fart oppleves som stor nok. Var en gang ute og seilte oselverfæring med noen unger. Farten var jo ikke så formidabel, 5-6 knop på det meste. Men jeg skal si ungene fikk fartsopplevelse, ja!

 

Forresten var det en voksen dame med mye robåterfaring som sa at hun foretrekker å ro nær land, for da oppleves farten sterkere. Det er jeg helt enig i!

Link to post

pluss at det er god trening for kropp og sjel og ro en tur om dagen

hva mener du om en Saga 14 Båtman ( vet at du liker best tre da)

 

Den kjenner jeg ikke, og har problemer med å finne opplysninger om den på nettet.

 

He-he; min forkjærlighet for tre strekker seg ikke lengre enn at de aller fleste plastbåter jeg er borti, er noen baljer - men det er jo ikke materialet sin feil! Og så er jeg "belemret" med en god del riktig gamle trebåter - oselvere, Strandebarmere og Nordfjordsbåter - som er rent for fine og gode til å kassere og brenne.

 

Det er støpt en del fine tur-robåter i Sverige (kan ikke dette med å legge inn lenker, men prøv på "Row Scandinavia"). Jeg synes forsåvidt de er rent for smale og lave. Men de er lettrodde, lette og lettstelte - og kjempesterke og pottetette!

Link to post

Hei igjen og takk for nyttige kommentarer.

 

Jeg er kommet over en plastbåt av type SUVI. Finskbygget og visstnok rask og sjøsterk. Den er vesentlig lettere enn Oselveren.

 

Derfor igjen et spm. fra min side til dere med erfaring : Hva tror dere om denne over Skagerak i nogenlunde bra vær ?

Link to post

Hei igjen og takk for nyttige kommentarer.

 

Jeg er kommet over en plastbåt av type SUVI. Finskbygget og visstnok rask og sjøsterk. Den er vesentlig lettere enn Oselveren.

 

Derfor igjen et spm. fra min side til dere med erfaring : Hva tror dere om denne over Skagerak i nogenlunde bra vær ?

 

 

Jeg kjenner ikke disse SUVI-båtene, men har hørt mye om dem; det mistenkelige er at det nesten bare er produsent, selgere og båtblader uten god greie på trad. tre-robåter, som skryter av dem. Andre dømmer dem nord og ned. Så disse bør du prøve grundig selv, og helst sammenligne med andre robåter.

 

De minste SUVI-båtene er noe lettere enn en oselver - men når oselverfæringen veier godt og vel 100 kg, og den minste SUVI-en 70, er jeg ikke sikker på om forskjellen er viktig. De større SUVI-robåtene (dog bare på ca 5,0 m) veier ca 100 kg.

 

 

Jeg holder fast på at en Nordlandsbåt halvromsfæring på ca 5,5 meter, er best - selv om jeg selv nesten bare bruker oselvere.

 

Men skal du ha ny båt, må du opp i 60-80 tusen for en slik Nordlandsbåt! Brukte båter går derimot ofte for en slikk og ingenting - men krever grundig overhaling for en havtur.

 

En rotur over "fjorden" i greit vær, er helt mulig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...