Jump to content

VP 120S seildrev og forventet levetid?


JanDL

Recommended Posts

Har kjøpt en gammel seilbåt hvor det står en Volvo MD11D (25 hk og 3000o/m) med ferskvannskjøling og 120S seildrev. Vurderer å skifte motor da denne er fra da båten var ny (82). Har tenkt å ha båten i mange år og vil ha full glede av ny motor.

Har sjekket litt priser på diverse alternativer. Så langt virker det som om Sole mini 33 (32 hk og 3000 o/m) er et bra alternativ da denne kan leveres med adapterplate til 120S-drevet. Fordelen er jo at man slipper å skjære ut gamle bedding og støpe inn ny, noe som fordyrer det hele voldsomt.

Det jeg frykter hvis jeg bare skifter motor, hva hvis drevet sier takk for seg kort tid etter? Hva er forventet levetid på et slikt drev. Vil det være mulig å overhale og vil det finnes deler til dette?

 

Erfaringer/råd?

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 130s-drev og selv om jeg ikke vet det med sikkerhet, vil jeg tro at et 120-drev er like holdbart.

Det er ikke mye slitasje eller belastning på et seildrev, så jeg vil atna at det er nermest evigvarende om man passer på at det ikke kommer vann inn i det.

Jeg hadde ingen problemer med å finne reserve-/slitasjedeler til mitt drev når jeg overhalte dette våren 2010, så jeg ville ikke tatt meg bryet/kostnadene med å bytte.

Andre her har kanskje mer peil på akkuat dette drevet, men "if it works, don't fix it"

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det lå ute en MD5B-bibel på nett skrevet av en svensk motorkar, dessverre er siden nede i kveld, men jeg mener bestemt jeg så en kommentar der om at 110/120-drevet var særs slitesterkt og gjerne "hold tre ganger så lenge som motoren"...

Hei, kan du legge ut linken til denne siden? Da kan jeg lese artikkelen når siden kommer opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Drevet ditt holder nok i mange år enda. Men det som er viktig å sjekke hvis du skal ha ny motor, er at giringen på det gamle drevet passer til turtallet på den nye motoren slik at propellen fortsatt får riktig hastighet.

Det er derfor at Sole mini 33 er et aktuelt alternativ. Denne motoren har samme maksturtallet som gamlemotoren sant at den har noen hk ekstra.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Den var å finne her tidligere:

 

Følgende melding ligger på serveren: "Pga. serverbyte under nyÃ¥rshelgen har nf-sidorna drabbats av ett avbrott. De kommer tillbaka sÃ¥ snart vi hinner, men pga. resor och tidsbrist kan det ta nÃ¥gon vecka eller tvÃ¥."

 

Siden ser ikke ut til å ligge i Wayback Machine sitt internettarkiv heller!

Link to post
Share on other sites

Det ligger noe cachet hos Google....

 

Aha, godt gjort, jeg forsøkte google's cache med linken "http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/" men kunne ikke finne noe, men der fant du jammen dokumentet "http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies".

 

Og der fant larshans1 hele dokumentet som .pdf fil også :clap:

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å beholde det gamle drevet ville jeg ikke gjordt! Er drevet fra båten var ny dvs 82, er dette drevet 29 år gammelt! Det kan godt være at det er et holbart og slitesterkt drev og kan fungere i mange år ennå. Men ting varer ikke evig! Det ene er simmeringer rundt propellaksling, men hva med innvendig tæring? Blir veldig kjedelig hvis du om kort tid må bytte drev!

Mitt råd vil være å selge nåværende drev og kjøpe en komplett pakke.

Har dårlig erfaring med gammelt og nytt sammen. Det er som regel alltid bedre å bytte komplett.

Link to post
Share on other sites

Det er som regel alltid bedre å bytte komplett.

 

Som regel alltid.... duverden for en artig påstand hehe...

Ofte bestandig liksom....

 

Selv er jeg ikke enig i at man trenger kjøpe nytt og komplett, men det har kanskje å gjøre med at jeg ikke har lommebok av den typen som lar meg kjøpe nytt og/eller komplett etter som ting tar kvelden.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me hadde 120s på vår forrige båt. I motsetnad til VP-motorane så er seildrevet av god kvalitet.

Om tida tillet det så hadde eg tatt ut drevet og inspisert det før eg tinga ny motor. Om du tek

opp båten i t.d. september så vil du rekka å få båten klar til sesongen etter uansett om drevet

kan brukast eller må skiftast.

 

Om eg hugsar rett så er 120s laga for å tola motorar på 48 hk, men det veit kanskje andre betre enn meg.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode svar og innlegg! Det virker som om 120S-drevet er å stole på bare det får riktig vedlikehold.

 

Det blir jo en vurdering dette med motorskifte. Vet at jeg med litt egeninnsats mhp service sannsynligvis kan kjøre MD11D'en i mange år enda. På en annen side, en ny motor med drev hvor man samtidig får rensket skikkelig opp i motorom med drivstoffsystem og elektrisk så slippeer man å bruke energien på en gammel motor og man vet hva man har.

 

For å komme nermere en beslutning, hvordan er reservedelstilgangen på en slik gammel motor? Prøvde å bestille et nytt dieserør til den ene sylinderen men fikk beskjed om at disse ikke solgtes lengre. Noen som har noen fakta rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Fast propell, best i fri under seilas?

Dette har undret meg lenge, men tør foreløpig ikke gjøre annet enn å følge instruksen.

Problemet er at jeg lurer på om det er korrekt, fordi:

Begrunnelsen skal være at det blir mindre belastning på drevet ved å sette den i fri.

Imidlertid er det relativt smale blad med liten vridning på to-blader'en så propellen danner ikke en "vegg".

En slik propell som står fast yter lite motstand sammenlignet med en som svirrer rundt. (Mens en mange-bladet propell med større areal yter antagelig mer motstand.)

 

Vil det ikke bli større slitasje på et drev som svirrer enn et som står stille?

Er dette debattert og konkludert tidligere i andre tråder?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...