Jump to content

First 31.7 eller X-332?


Runest

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny båt og vurderer First 31.7 og X-332. Finn.no er sørgelig tom for båter om dagen og det er vanskelig å vurdere videre veivalg. Er det noen som har en ide om forskjellen mellom disse båtene mht seil egenskaper? Kan jeg forvente å gi det samme dersom årgang og utstyr er rimlig likt? Er det andre båter jeg bør vurdere som er like gode? Jeg har tenkt litt på Sun Fast 3200 men bruktprisen har kanskje ikke krøpet under 800,000 foreløpig?

 

Det ble mange spørsmål. Takknemlig for svar dersom noen sitter inne med opplysninger eller kanskje en båt til salgs.

Link to post
Share on other sites

Kan du få X-332 til samme pris som en tilsvarende utstyrt First 31.7 av samme årsmodell, ville jeg nok hoppet på X-en og holdt fast med både armer og ben og ropt "miiin! bare min! HAHAHA" også videre, men gitt meg før de hvitkledde menneskene i den morsomme bilen kommer. Etter å ha summet meg ville jeg raskest mulig signert kontrakt, overført penger og tatt med båten hjem. X-332 er såvidt jeg kan skjønne både noe større, raskere og stivere enn First-en. Vil også tro den er mer solid.

 

First 31.7 nok ingen dårlig båt den heller, og jeg vil tro du kan få den til en lavere pris enn X-en. Seilmessig tipper jeg det blir litt hipp som happ, begge er laget for å seile bra, men X-en er litt større og tyngre, så den vil muligens føles litt roligere og tryggere. First er masseprodusert, mens X blir håndlaget i små serier med mer vekt på finnish og "kvalitetsfølelse". Sjekk ellers Sailguide hvor eiere har lagt inn sine erfaringer med båtene.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

X-332 har vesentlig høyere kvalitet og seiler bedre. Spesielt på kryss i mye vind. Den er dessuten hakket større. Så jeg holder en knapp på den, ja. Fordelen med 31,7 er jo at det er mange av den og at den er rimeligere. Så da blir det en vurderingssak.

 

Sun fast 3200 er en helt annen båt og litt mer for spesielt interesserte. Seiler jo veldig godt, da. Kvaliteten er høyere enn på de øvrige jeanneaubåtene mener jeg, men kan du leve med den spartanske innredningen?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt at du er interessert i begge disse. Helt enig i at de er fine og interessante på litt samme måte. Jeg har litt mer erfaring med Beneteau selv, og vil ikke direkte fraråde deg Firsten - men produksjonen er nok litt mer ujevn og jevnt ocer enklere enn hos X-Yachts, som er et skikkelig seriøst kvalitetsverft der du vil kunne få service også i årene som kommer. For meg er det klart jeg heller vil være kunde der. Personlig synes jeg X 332 er litt stiligere, men det er en smaksak - First 31.7 virker kanskje ørlite mer moderne? .7 serien har jeg generelt stor sans for som en blanding av gode racing/seilegenskaper og brukbar komfort. Samtidig er jo X gjerne akkurat det - bare enda bedre. Jeg tror nok X gir større eierglede og stolthet på flere vis. Et sterkere merkenavn (mer eksklusivt, First/Beneteau er litt mer mass market) kan jo ha noe for seg ved et salg om X (sic!) antall år også. - Skrevet av en som har seilt mye First, aldri har eid en X men som tilfeldigvis i kveld sitter i stua med en trøye med X-Yachts logo på brystet - vinterstid.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har sett litt mer på Sun Fast 3200. Er det noen her som har vært ombord i vind over 10 m/s? Er dette en villstyring som er vanskelig å temme og egentlig uegnet for andre enn svært erfarne regattaseilere? Eller kan den også passe for personer med mindre erfaring men som allikevel vil ha noe som går fort og veier lite og som nødvendigvis ikke MÅ seile regatta men bare ha det gøy?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...