Jump to content

Montering av kompressor til kjøl


joelle

Recommended Posts

Da er vi igang med neste prosjekt. Jeg ska montere en supercool agregat i båten. Jeg har funnit ut att den beste plasseringa er ett utrymme bak motorn. Litt klønet att komme til men masse plass.

Utfodringen er da att montere en plate som aggregatet kan stå på. Skroget er ju V formet.

Spørsmålet er da hvordan fester jeg på beste måte denne plata? Jeg har vart inne på tanken med epoxy, men tenker att det kanskje finnes en bedre måte.

Videre er det litt svårt att få vekk 100% av den gammle møkka som er inne i dette utrymmet siden det er svårt ett komme til.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjennt må supercool-aggregater ALLTID monteres i veggen til kjøleboksen.

Jepp. Supercool er som en stor alumuniums kjøleribbe som monteres gjennom veggen på kjøleboksen, halvparten på utsiden og halvparten på innsiden. Supercool er enkel og robust teknologi men bruker mye strøm i forhold til kompressor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

det er ett isoterm agregat jeg har.

Isotherm er jo supre greier men blir ikke Supercool av den grunn :lol: :lol: :lol:

 

Du trenger nok ikke så kraftige saker, i alle fall ikke om platen hviler på bunnen. Hva med å avfette og lime med f.eks. Sikaflex? Du kan jo lage en kileformet plate slik at kompressoren normalt står vannrett. Om du må feste den i skrogsiden (loddrett) ville jeg nok ha brukt noe sterkere som epoxy e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tradisjonelt festet man vel plater til skrog med glassfiber/polyester. Skott, benker og mye annet - før innerlinernes tid.

Form plata best mulig etter skroget. Slip/matt ned skrog. Vaske med aceton. Så på med plata,

og legg på glassfiberremser/polyester - 5 cm inn fra kantene bør holde bra. 23 - 4 lag kanskje. Kan du komme til på begge sider er det helt topp - en side holder sikkert i massevis.

 

mvh

 

Fred T.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Gjennomgående bolter, epoxy så det holder og digre motholdsskiver er fasiten.

Og du går selvfølgelig med belte og bukseseler også?

 

Lars_Herman teori:

Godt, er godt nok!

 

Jeg er enig i at ting skal festes skikkelig, men det er ikke nødvendig å overdrive. Så lenge denne plata er godt tilpasset står den vel nesten av seg selv uten festing. (For å overdrive litt i den andre retningen)

 

Lars_Herman, som tillater seg litt erting på slutten av en lang dag

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Og du går selvfølgelig med belte og bukseseler også?

 

Lars_Herman teori:

Godt, er godt nok!

Nja, bruker ikke nødvendigvis alt sammen samtidig da.. Men skal noe skrues, gidder jeg ikke bruke f.eks parkerskruer. Og skal noe limes gidder jeg ikke bruke lim i så små mengder at det knekker fra hverandre første gangen det feilbelastes. For det viser seg nesten alltid at ting i båt brukes hardere og annerledes enn først tenkt. Og da er det jo greit at det sitter.

 

Dessuten er jeg lat. Derfor gidder jeg bare gjøre hver ting en gang. For alle.

 

Litt OT til slutt:

Hva pappa lærer med en 4 åring i huset:

Superlim er for alltid.....  

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Andreas' teorem:

Sannsynligheten for at en forbindelse må løsnes igjen er proporsjonal til 'permanensen' som ble brukt da forbindelsen ble skapt.

Konsekvenser: skruer med mutter, gjerne vingemutter, lim som kan skjæres av, ting som bare passer i hverandre og ikke trenger ytterlige fester osv

 

Bare en liten digresjon

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...