Jump to content

Forslag til Baugstige Viknes 880

hanto1

Recommended Posts

Hei Er det noen der ute som vet hva slags baugstige som passer best til Viknes 880? lengde & bredde, evt type?

Så på en på maritim ( som virket solid )til å henge på pulpit men den er bare regulerbar til 45 cm i bredden mens det er ca 70 cm åpning på båten..

Hadde vært flott hvis det fantes noe som bare kunne henges rett på pulpit..

Den løsningen var ikke mye smekker, Oteren.

Baugstigen jeg hadde var kjekk med det at den var meget stiv og stødig. Den har litt visning ut fra baugen, og ingen løse deler. Ulempen er at den ikke kan slåes sammen. Nabobåten kjøpte lik og han festet den med surrestrikker (seilbåtting) i pulpit når han ikke bruker den. Jeg tok den med inn i båten.

Ja, denne stigen er meget solid og stabil :smash: Jeg vil vel nesten gå så langt som å si at den er selve inkarnasjonen av den solide og robuste konstruksjon. Det er nok de fleste enige i. Slår du opp i et leksikon under ordet robust konstruksjon finner du nok et bilde av denne stigen som en illustrasjon :yesnod:

Det er to øyebolter som er stripset til det nederste trinnet. De skal monteres i baugen over fenderlista. Disse hektes stigen i. Støtta som går inn mot baugen er til å felles inn. Det er avstanden mellom disse punktene som gjør denne stigen så vanvittig stabil. Den andre ytterligheten er disse veke teleskopstigene til å trekke ut. Der får du et enormt bøyemoment pga. den korte avstanden mellom opplagringspunktene :smash:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...