Jump to content

Smart Craft instument og visning av drev vinkel

Aq 28 Ht

Recommended Posts

Mitt første innlegg her på forumet ( har lest om alt mulig i snart et år :yesnod: )Har Smart Craft SC1000 Tachometer på båten, og der har jeg mulighet til drevvinkel visning, ser det som en nyttig ting i trange havner. Problemet er at visningen virker ikke, jeg tror ikke jeg har vinkel giveren som skal være plassert på Bravo 3 drevet. Har søkt på nettet og finner minimalt med informasjon ang. vinkelgivere og Smart Craft/ Mercury osv.

Er det noen som har erfaring med bruk av Smart Craft sin drevvinkel visning, fungerer det bra? eller er det bedre med et ekstern system fra en annen leverandør.

Er det noen som har noe informasjon ang. denne vinkelgiveren til Smart Craft/ Mercury? Kan selvføgelig ringe til Brunswick, men spør her på forumet først.

Regner med at båten allerede er satt opp med trimvinkel, og at du snakker om styringsvinkelen på drevet.

Dersom du allerede har Smartcraft, ville jeg ikke gått for ett eksternt system, men heller satt på sensoren for styringsvinkel!

Jeg har desverre ikke delenummeret på denne, men mener å huske at sensoren er forholdsvis dyr, så noen båtlapper må man nok regne med.

Alle forhandlere kan skaffe en slik sensor som passer til instrumentet ditt, det er bare å ringe og bestille!

Montering er rimelig rett frem, sensoren monteres på drevet, og kobles til gatewayen for Smartcraft systemet, plug and play.

Deretter må man inn på menyen på instrumentet og slå på denne funksjonen.

Har sett det i funksjon, og instrumentet vil vise styringsvinkel i grader til babord eller styrbord. Hvor stor nytte man har av det er nok opp til hver enkelt!

Du finner mer i bruksanvisningen for SC1000 instrumentet, på sidene 22, 23 og 24 står det hvordan man aktiverer funksjonen på instrumentet. Det følger vanligvis med en monteringsanvisning for sensoren.

Har en stor bruksanvisning for Smartcraft og der står følgende vedrørende oppsett av styringsvinkel:

Setup steering angle sensor

This screen guides the installation and calibration of a steering angle sensor.

Three items may be displayed on the screen (the second and third items are displayed only if the first is set to Yes):

• whether or not the sensor is installed (Yes or No)

• the sensor polarity (Normal or Inverted)

• the sensor's range (35°, 45° or 60°)

Use the cursor pad to select an item above, then press Edit to allow changes to the item.

Use the cursor pad to select the new value, and press ENTER to save the new value.

To calibrate the sensor, press Calibrate, center the rudder or wheel, and press ENTER.

Sensor

steering.gif

Redigert av adeneo (see edit history)

Takk for svar adeneo.

Ja det er styringsvinkelen jeg vil ha, skal ringe å sjekke priser og leveringstider på sensor.

Jeg har vært inne og aktivert funksjonen i selve instrumentet, det vises da et "Digitalt strekbilde" av drevet, jeg trodde da at dette bildet ville svinge å vise ror possisjonen. Hvis det bare vises et tall på en vinkel så er jeg enig at nytten kanskje ikke er så stor da du må tolke tallet, isteden for å "se" drevets vinkel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...