Jump to content

Bostrøm 31 (B31), oppussing av en gammel dame.

TellusTellus

Recommended Posts

Gamlebåten ble solgt i sommer for en god pris og ny båt var ordnet.

Ett år og mange, mange timer ble brukt på gamlebåten. Det ser ut som at det går med mye tid på den nye båten og jeg har innsett at jeg er en av de som liker å pusle med båt. Ikke minst gå å glede seg til sommeren og seiling!

Nye båten har behov for stell og en kjærlig hånd. Motoren (yse12) har behov for en renovering.

bilde0003.jpg

Synet av båten første gang. Dette er en stor båt etter min standard som var vant med å gå på knær i vår gamle viggen.

Hva har blitt gjort så langt:

bilde0014.jpg

Båten ble tatt opp med en gang, klarer ikke seile i noe jeg ikke har sett over og vet fungerer.

bilde0016.jpg

Ekstra bly på kjølen, noen mener at B31 hadde litt for lett kjøl og krenger lett. Da satt de på ekstra bly.

bilde0019.jpg

Arbeidsplassen høsten, vinteren og våren. Får håpe at den vil på vannet til påske.

Båten stikker dypt, 1,8m.

tellus_055.jpg

Startet med cockpit, teak var møkkete og grå. Noen vil ha den grå å seilbåt. Jeg vil ha den i orden og behandlet.

bilde0006.jpg

Benkene ble pusset ned og lakkert med en del strøk lakk. Resten av cockpit ble oljet.

bilde0020.jpg

Var mye småplukk som irriterte meg. De blå stripene langs dekk var i dårlig stand og ble pusset ned og grunnet. Delen som er ved nedgangen til båten er på mange B31 glassfiber uten maling. Det var denne en gang og hadde blitt lakkert en gang i tiden. Dårlig lakkjobb gjorde at fargen flasset av og så stygg ut. Dette ble pusset ned og grunnet grått. Dette feltet blir lakkert i samme blåfargen som stripene siden det er vanskelig å matche hvitt til gelcoat.

bilde0028.jpg

Resultatet etter lakkering. Ble greit, alltid noe å plukke på. Får se til sommeren om det ser bra ut i sola.

bilde0029.jpg

Abralon.. Skroget var matt og det irriterte meg. Har lest om abralon og gikk til innkjøp av slipeputer som hadde 2000 og 4000 korning, polish og voks fra meguiar.

Var meget fornøyd med glansen i båten. Kunne speile meg i den :)

bilde0034.jpg

Slipte ned kjølen og brukte epoxyprimer og så bunnstoff.

bilde0040.jpg

Båten med nytt bunnstoff. Klar til sjøsetting til våren.

Motoren er nå ute og ferdig renovert. Skal inn til våren i et nytt motorrom.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Fin tråd! Er litt der selv også med min Jeanneau Rush 84 81 mod.

Må jo "shine up" disse disse gamle "damer" når en ikke har råd til noe nyere :yesnod:

Vet jo selvfølgelig at det ikke er mulig å "lage ei jomfru ut av ei gammel hore" men lell.

Greit å ha tingene på stell :thumbsup:

Du har virkelig gitt denne damen den ansiktløfting hun fortjener :thumbsup:

Mulig jeg lager en tråd om min "dame"

Sånne tråder liker jeg. Og det passer meg jo ekstra godt når det er om seilbåter.

Vi får se om jeg får tid til våren å shine båten skikkelig opp. Er i alle fall det som er planen.

Jeg er nok enig i de som synes teaken burde vært ubehandlet, men alle kan ikke være enige..... :wink:

Til våren har jeg en stoor jobb med teakdekket, der jeg må gjøre noe med natene. Gleder meg ikke så veldig til jobben, men til resultatet...

Bilder er bra... :yesnod:

Vet jo selvfølgelig at det ikke er mulig å "lage ei jomfru ut av ei gammel hore" men lell.

Godt sagt, blir ikke noen strøken HR finish, men blir en del bedre enn hva den var og en blir meget godt kjent med damen når en fikser og ordner litt.

Synes godt du kan lage en tråd om damen din! :)

Bra jobba! Men teaken synes jeg faktisk var bedre før du begynte..

Var inne i en tankeprosess før jeg behandlet den. Jeg var nødt til å slipe den ned. Alt treverk var ujevnt og med en form for mose på seg. Lite pent og ikke noe behagelig å sette seg ned på.

Måtte rense og pusse, da ble det behandling av det samtidig.

Gøy å se at det er flere som setter pris gammle Bostrøm 31. Dette er en utrolig flott båt. Solid og sjøsterk og takler det meste. Jeg har selv pusset opp en slik og den har gitt meg mye glede.

Hei Knutza, jeg har lest om arbeidet ditt før fikk båten jeg har nå. Det jeg driver med er flisespikkeri i forhold til hva du har bedrevet tiden med. Leste tråden din igjen her forrige uke. Takk for tipset om den lure saken til drillen fra Jula. Den fungerte ypperlig til å strippe kjølen for bunnstoff.

Var meget fornøyd med bostrømen i sommer da jeg seilte den hjem. Stor forskjell fra den gamle båten min. Blir morsomt å prøve den i litt mer ruskevær :)

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Jeg er nok enig i de som synes teaken burde vært ubehandlet, men alle kan ikke være enige..... :wink:

Til våren har jeg en stoor jobb med teakdekket, der jeg må gjøre noe med natene. Gleder meg ikke så veldig til jobben, men til resultatet...

Bilder er bra... :yesnod:

Hva skal du gjøre med teakdekket ditt? Må du ta alt opp og legge nytt eller kan du slipe det og behandle det på en måte så du beholder den ubehandlede "looken"?

Bilder er bra!! Derfor håper jeg du tar noen selv og legger ut om arbeidet :)

Det er flere her inne på baatplassen som virkelig står på med sine prosjekt. Svaap driver med et prosjekt, dette blir bare en oppussing.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

volcomestone.

Kan du utdype litt mer hvordan du fikk den flotte glansen i båten?

Ser du har brukt Abralon.

Hvor kjøpte du dette og kan du si litt mer om fremgangsmåten?

Hei Arlid,

Abralon er noen runde slipeputer som du kan kjøpe med forskjellig korning.

Jeg fant dette ved å lese på nettet om en svenske som anbefalte denne typen behandling.

Fremgangsmåte:

1. Polermaskin- med 150mm rondell som har velcro feste. Rondellen til polermaskinen kjøpte vi på torshov bil til en billig penge.

2. Abralon slipeputer/rondellpapir. Brukte 4 stk. 2000 korning og 4 stk. 4000 korning. Båt på 31 fot.

3. Spruteflaske med mye vann. Våtsliping. Bruk mye vann.

4. Slip til du ser at det ikke blir mer "hvitt" støv i vannet. Da er det glatt og fint. Vi fant ut at det må være teknisk umulig å slipe gjennom gelcoat med denne type korning. Slipingen går raskere enn du tror, brukte en dag på to båter.

5. Først 2000 korning og så 4000 korning.

6. Etter sliping så er det på med polish og voks.

Deretter er det bare å ta et skritt tilbake og smile!

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Fin tråd.

Hvis dere ikke har sett på dette før, anbefales en tur til www.lackeysailing.com - se på tidligere prosjekter, særlig Tritonen "Glissando" og den ombygde Triton daysailoren. Han holder nå på med en Fisher 30 motorseiler som tas helt fra hverandre. Meget interessant for oss som holder på med gamle plastseilbåter. Forumet for plastic classics er også verdt en titt for inspirasjon, om enn tipsene kanskje blir litt på siden ofte.

Fin tråd.

Hvis dere ikke har sett på dette før, anbefales en tur til www.lackeysailing.com - se på tidligere prosjekter, særlig Tritonen "Glissando" og den ombygde Triton daysailoren. Han holder nå på med en Fisher 30 motorseiler som tas helt fra hverandre.

Godt tips! Har lest litt og er imponert over innsatsen. Stripper båten helt før han bygger den opp igjen. Skikkelig jobb og definisjonen av renovering.

Takker for infoen.

Siste spørsmål, hvor kjøper du disse Abralon-putene?

Her finner du abarlon puter.

http://www.norbond.no/abralon-rondell-o77mm-p-974-c-213.aspx

Disse er i 20 pakninger. Jeg kjøpte de enkeltvis fra Jims lagerservice i Oslo. En litt snodig butikk på alnabru, men de hadde det jeg trengte.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Hva skal du gjøre med teakdekket ditt? Må du ta alt opp og legge nytt eller kan du slipe det og behandle det på en måte så du beholder den ubehandlede "looken"?

Det er flere her inne på baatplassen som virkelig står på med sine prosjekt.

Jeg kommer til å ta opp de gamle natene. Frese opp sporene og legge i ny natemasse. Etter dette kommer jeg til å slipe over teakdekket, for så å behandle det med boracol. Boracol er vel bare for å hindre "groe" i teaken, så den holder seg litt penere.....

Må prøve å ta litt bilder ja. Vi får se om jeg får gjort alt dette, ikke så lett å få tiden til å strekke til.

Svaap sin tråd har jeg nok gått gjennom mang en gang... Og flere kommer det til å bli. Er imponert over jobben og innsatsen mange her på baatplassen legger ned i båtene

Jeg kommer til å ta opp de gamle natene. Frese opp sporene og legge i ny natemasse. Etter dette kommer jeg til å slipe over teakdekket, for så å behandle det med boracol. Boracol er vel bare for å hindre "groe" i teaken, så den holder seg litt penere.....

Bare å glede seg til jobben! Værst å begynne, når du er midt i det er det lettere. Flott båt forresten. Var inni en Sweden yachts 34 forrige sommer. Stor og god!

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Har fått motoren tilbake fra renovering. Ble en relativt kostbar affære, men mye billigere enn å kjøpe ny.

bilde0041.jpg

Motorrommet etter at motoren ble tatt ut i høst. Var et styr uten like å få motoren gjennom den smale luka. Motorrommet er dårlig isolert og meget skittent.

På bildet har jeg faktisk rengjort det for olje og annet dritt som lå der.

Blir å pusse det ned, male og isolere på nytt.

bilde0050.jpg

Motoren hjemme i garasjen. Første strøk med lakk. Fikk et råd av en kompis som jobber i nordsjøen om å prøve zinkspray som grunning før jeg bruker maritim sin yanmarmotorlakk.

Zinkspray tåler mellom 200-400 grader. Motorlakken det samme.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

• 2 uker senere...

Det er lite lys i gamle båter. B31 har ei luke i front som kan åpnes, men den er kun i glasfiber og slipper lite lys igjennom. Luka er flott til å lempe ned seil og bagasje, men ubrukelig som lufteluke og til lys. I tillegg blir den nye luka snudd 180 grader så den kan være åpen under seil uten at det blir for mye sjøsprøyt inn.

Derfor er planen og sette inn en luke med glass oppå den oroginale luka, samt lakkere den originale luka som var fårlig lakkert av forrige eier.

bilde0057.jpg

Originale luka litt slipt og børstet.

bilde0060.jpg

Målt og sjekket. Så målte og sjekket jeg en gang til før saga fikk ta i luka.

bilde0061.jpg

Gammel luke med ny luke. Passet målene med meget liten klaring.

bilde0062.jpg

Gammel luke med primer før den blir blå iløpet av uka.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Det går sakte fremover, men det går fremover uansett.

bilde0063.jpg

Luka er ferdig lakkert med 4 strøk og en fastmontèrt luke som har blitt skrudd fast og tettet etter alle kunstens regler.

bilde0067.jpg

Motoren ferdig lakkèrt med yanmar original motorfarge.

Gikk med to bokser med zink, tre bokser med motorlakk. Ble faktisk ganske så fint uten noen form for renning eller dråpedannelser.

Nå er det bare å finne motorlabber som passer, så blir det å få motoren på plass igjen.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Det er en Yse12, gammel traver som har fått nytt liv igjen (håper jeg, har ikke prøvd den i båten enda).

Hadde en yse8 i forrige båten, tøffer trofast.. Ikke akkurat stille.

Leste om en som hadde skiftet til en vetus motor i samme type båt. Påsto det nå hørtes ut som en symaskin som var i et naborom. En yse12 høres ut som... tja, en ensilyndret motor i samme rom.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

• 1 år senere...
  • 4 år senere...
  • 4 år senere...

Hei Tellus Tellus.

Artig jeg fant denne tråden. Jobber med akkurat denne båten nå og skal legge ny topcoat over de steder der hu er blå, jf bilder fra dengang du gjorde det. Har spørsmål vedrørende hvorvidt det ble brukt en eller tokomponent topcoat.

Hu skal klargjøres for salg og kommer denne gangen med valg om behandlet eller ubehandlet treverk, da jeg skjønner kjøpers preferanse er mere interessant en min. Sist jeg jobbet på den ble alt pusset ned og oljet med Gjøco glansolje og hu fikk en B&B forwardscanner montert i senter foran kjølen.

Motoren banker og går som bare det enda og hu er i fin stand, men trengte ei makeover.

Dersom du kunne ringt meg på 93654408 ville det vært fint.

Skal poste bilder av forward scan monteringen som jeg tok dengang og ikke minst av henne i ny drakt.

Står litt der hvor ny påføring av Gjøco glansolje og puss der det trengs er et alternativ mot total nedpussing som blir mere jobb.

Hu ligger i Oslo nå og er fortsatt en stasen dame.

Blir superglad om jeg kan få info om hvilke type topcoat der ble brukt 2011.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...