ynroenn Startet 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2004 Da er båten tatt opp og servicen utført på motoren. Under skifte av girolje (yamaha 115hk totakt, 87mod) oppdaget jeg følgende: oljen som kom ut så ut som bernaise-saus, og tanken som da med en gangslo meg var vann i gir huset med påfølgende dyre reparasjoner. Men jeg oppdaget også en ting til: pakning manglet rundt tappeskruen! (sannsynligvis ramlet av under oljeskift i fjor høst). Er det mulig at vannet har kommet inn der? Heldigvis går motoren bare i ferskvann, så jeg kan kanskje redde situasjonen ved å fylle på ny olje og sette på ny pakning, eventuelt bør jeg kjøre gjennom ferskvann i motoren, og fylle ny olje ennå en gang for å være sikker? Kan nevnes at oljen var 100% i fjor, det er derfor jeg mistenker at vannet har trengt inn gjennom tappepluggen! Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Har selv en 40 hk Yamaha 1987 modell som jeg fikk vann i girhuset på for 4-5 år siden. På denne modellen sitter det doble simringer under vannpumpa som jeg mistenkte var årsaken. Men når jeg fikk tatt tingene ifra hverandre oppdaget jeg at simringene satt i et lite aluminiumshus som kunne løftes opp, og dette igjen var bare tettet med en enkelt O-ring. Vannet hadde da ligget an mot denne O-ringen i flere år og til slutt laget grader slik at vannet kom forbi (Motoren går i saltvann). Gjorde rent, byttet O-ring og alt var tett igjen. Det ble en reparasjon til 20 kr istedet for simringer som koster minst 200 kr stykket. Men som du sier, det kan godt være at det har kommer inn pga manglende pakning. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Når jeg leverte inn mitt DP 290A hekkagregat pga. vann i oljen som var forårsaket en defekt propellakseltetning så fylte Volvo verkstedet opp drevet med dieselolje før de tappet den av og hadde på gearolje. Dieselflushing kalte de det. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Hvis du allerede har oppdaget en manglende pakning rundt tappepluggen, så tror jeg jeg i alle fall hadde lagt vekk valiumen til å begynne med. I og med den har gått i ferskvann tror jeg ikke det er så mye som kan være ødelagt. Hva med å flushe undervannshuset i diesel, som allerede foreslått, la det drenere godt. Sett i pluggen med ny pakning og sett motoren i en stor pøs eller liknende. La det stå, gjerne en uke eller mer. Ta ut pluggen og se hva som har skjedd. Kommer det ikke vann ut, så tror jeg jeg hadde fyllt opp med ny olje, og heller kontrollert på nytt etter noe tids drift etter båten er på vannet igjenn. Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
ynroenn Svart 11.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Takk for mange gode råd! Kommer til å sette motoren i ei tønne¨på dagtid (fryser om natta) og se hva som kommer ut etter et par ukes tid. HÅper da det ser ut som olje! Er det noen som har en formening om type pakning? Går det bra med pakning på tube? :diving Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Hei! Husk at det ikke alltid er en tradisjonell "pakning" på tappeskruen. Selv har jeg "bare" sett kraftige O-ringer av aluminium til tetting av tappeskruer. Disse former seg etter skrue/anlegg, og skal således byttes hver gang de løsnes. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Da tror jeg jeg tar en tur til TSG på strømmen og får tak i ordentlig pakning! Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 men bruk ikke kobberpakning.... Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 11.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 men bruk ikke kobberpakning.... Hva slags pakning bør jeg bruke da? Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Du må bruke originalpakning.......!!! Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 plast eller aluminium...hvis du ikke har spor for o-ring da...kobber og aluminium sammen gir tæring... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Hva slags pakning bør jeg bruke da? Du må bruke en kunstoffpakning - rødbrun av farge. Yamaha original pakning. Part nr: 90430-08020 K040527A Lykke til Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ynroenn Svart 11.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2004 Takk for mange gode råd og rask responstid! Skal legge vekk "valiumet" og kjøpe orginalpakning og fylle opp med ny olje! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.