Jump to content

Vann i girolje yamaha 115hk totakt! Hjelp!


ynroenn

Recommended Posts

Da er båten tatt opp og servicen utført på motoren. Under skifte av girolje (yamaha 115hk totakt, 87mod) oppdaget jeg følgende: oljen som kom ut så ut som bernaise-saus, og tanken som da med en gangslo meg var vann i gir huset med påfølgende dyre reparasjoner.

 

Men jeg oppdaget også en ting til: pakning manglet rundt tappeskruen! (sannsynligvis ramlet av under oljeskift i fjor høst). Er det mulig at vannet har kommet inn der?

 

Heldigvis går motoren bare i ferskvann, så jeg kan kanskje redde situasjonen ved å fylle på ny olje og sette på ny pakning, eventuelt bør jeg kjøre gjennom ferskvann i motoren, og fylle ny olje ennå en gang for å være sikker?

 

Kan nevnes at oljen var 100% i fjor, det er derfor jeg mistenker at vannet har trengt inn gjennom tappepluggen!

Link to post
Share on other sites

Har selv en 40 hk Yamaha 1987 modell som jeg  fikk vann i girhuset på for 4-5 år siden. På denne modellen sitter det doble simringer under vannpumpa som jeg mistenkte var årsaken. Men når jeg fikk tatt tingene ifra hverandre oppdaget jeg at simringene satt i et lite aluminiumshus som kunne løftes opp, og dette igjen var bare tettet med en enkelt O-ring. Vannet hadde da ligget an mot denne O-ringen i flere år og til slutt laget grader slik at vannet kom forbi (Motoren går i saltvann). Gjorde rent, byttet O-ring og alt var tett igjen. Det ble en reparasjon til 20 kr istedet for simringer som koster minst 200 kr stykket.

 

Men som du sier, det kan godt være at det har kommer inn pga manglende pakning.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Hvis du allerede har oppdaget en manglende pakning rundt tappepluggen, så tror jeg jeg i alle fall hadde lagt vekk valiumen til å begynne med. I og med den har gått i ferskvann tror jeg ikke det er så mye som kan være ødelagt. Hva med å flushe undervannshuset i diesel, som allerede foreslått, la det drenere godt. Sett i pluggen med ny pakning og sett motoren i en stor pøs eller liknende. La det stå, gjerne en uke eller mer. Ta ut pluggen og se hva som har skjedd. Kommer det ikke vann ut, så tror jeg jeg hadde fyllt opp med ny olje, og heller kontrollert på nytt etter noe tids drift etter båten er på vannet igjenn.

Lykke til :wink:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...