Jump to content

Utstyr jeg har minst bruk for ombord ?

avmønstret5

Recommended Posts

I gamle dager sa de at paraply, kvinner og prest var det en hadde minst bruk for ombord. Jeg vet ikke helt, men en vakker motorkyndig kvinnelig prest godt kjent på kysten vil jeg ikke kaste på land uten videre. Men paraplyen vil det ikke være så nøye med.

Hva kan du kaste på land av ting du har ombord?

.....Men paraplyen vil det ikke være så nøye med.

:confused::confused::confused:

Paraply er vel like viktig som en fullstendig verktøykasse.

Har man alt verktøy da går ikke noe i stykker og har man paraply da regner det vanligvis ikke.

Funker i hvert fall hos meg siden flere år. :thumbsup:

...nå lurer jeg bare om blomstepottene skal henge igjen på relingen eller ikke. :rolleyes:

Hva synes man her om det?

:sailing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

vurderer å ta Porta Pottien på land. Da jeg kjøpte båten i fjor var både båten og dassen 10 år gamle. Dassen sto fortsatt pakket inn i den originale plasten. Har tatt av plasten og fjernet bruksanvisningen som lå oppe i skåla, men dassen er fortsatt ubrukt.

Redigert av Skjær i sjøen (see edit history)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

I tillegg til tomflaskene, er det et par småting jeg har reist rundt med i noen år, som jeg nok med fordel kunne båret i land. Et tidligere båtkjøp brakte med seg en gammel øst-tysk redningsflåte som var heller morken. Inni pakka lå det imidlertid et lite drivanker (på størrelse med den av flere omtalte paraplyen) som jeg fant ut måtte være nyttig sikkerhetsutstyr. Effekten er vel neppe større enn en middels pøs, så dette kunne nok gått samme veien som flåten i sin tid.

Utover dette så har jeg en bråte med gamle fendere og tauverk nok til en hvalfangstflåte som jeg heller ikke har fått brukt for noen gang.

Kjekt å ha.

mvh tuffff

Også i følge gamle regler skulle en ikke nevne ordet "hest" ombord

Dette prakiseres også i dag på de eldre skutene som Christian Radich og Stasråd Lemhkuhl !

Fra gammelt av, problemer med at hester under frakt sparket hull i skroget på skutene.. og det var visst ikke så bra...

Så..hesten må ut, ja ! :lol:

Redigert av Worry II (see edit history)

Tror jeg har utstyr ombord som sikkert kunne vært båret i land,men: - kan hende jeg får bruk for det en gang. God plass gir mer plass til unyttige ting. Paraplyene ligger godt i det ene skottet i tilfelle en regnfull handletur.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

stakars hesten, som fikk en sort kamel og ble stemt ut.. litt artig å høre at det var frykten for at de skulle sparke hull i skrogsiden som gjorde det til et fy-ord... eller er det flere årsaker?

Nå er jo faktisk båten helt tømt i og med at den står på land. Det betyr at ved hver sesongstart er det gode muligheter for å unngå at diverse tupperware kommer om bord igjen. Jeg har bygget meg opp et intenst hatforhold til tupperware... så det skal ikke ombord.

Må erkjenne at både ryggsekk og lette fjellsko er med på tur. sekken for å handle i og fjellsko for å løpe på en topptur i de sunnmørske alper eller utforske naturen i nærheten.

Det er en ting jeg skal ha med meg MINDRE av neste sesong, ihvertfall til den daglige bruken. I begynnelsen av forrige sesong fylte jeg dieseltanken full omtrent når tankmåleren viste 50%. Jeg var flinkere til å kjøre den ned til 10 % mot slutten av sesongen, fordi jeg kom til at det er totalt meningsløst å drasse rundt med 250 liter diesel ekstra når man med litt planlegging klarer seg meget godt uten disse til den daglige bruken. 250 liter tilsvarer jo omtrent vekta av 3 personer...

Jeg var flinkere til å kjøre den ned til 10 % mot slutten av sesongen, fordi jeg kom til at det er totalt meningsløst å drasse rundt med 250 liter diesel

Jeg kjører aldri under kvart tank, uansett! Det skal ikke mye bølger til for at motoren skal suge luft ved 10% igjen, og eventuelt dritt i tanken virvles også lett opp da. Og det skal ikke mye dritt til for å stoppe en dieselmotor. Såtakke meg til å heller ha litt for mye på tanken enn litt for lite....

Planlegger å fylle på neste tur, da den er nede på halv tank nå. Greit å ha mye på tanken vinterstid.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...