Jump to content

Marna R2-trenger hjelp til å "tenke lurt"

sveinis

Recommended Posts

Hei! Jeg har et prosjekt, ei sjekte som kan bli bra, og en Marna R2. Akkurat nå gir motoren gir meg hodebry/hodeverk. Den har stått ubrukt endel år, så da jeg begynte på den viste det seg at det ene ventilsetet måtte skiftes, jeg levert den inn til Marna for å få det gjort, de skulle også se om det var noe annet som burde fikses når den først var hos dem. So.....har nettopp fått et brev i posten, 3 sider med alt som er galt (bla. rammelagerne), motoren er plukket i deler (!) og det vil koste 43.000,- å reparere den....

Jeg er litt rådvill for å si det mildt. Så, kom med gode råd...

Riktignok er Marna R2 en helt usedvanlig bra motor, og din må ha blitt svært dårlig behandlet siden den trenger så omfattende reparasjoner, men du kan få en god R2 for 5 - 15000kr. Godtar du Marnas tilbud, får du sannsynligvis en motor med ny-kvalitet, som vil gå i enda 40 - 50 år, men du får aldri i verden igjen de pengene ved salg av båt eller motor.

Takk for gode svar! Veldig bra, tusen takk! Da tror jeg at jeg satser på en annen motor når selve båten blir ferdig. En ting til, jeg kan ikke så mye om motorer, men hvor mye må jeg betale dem for at de sjekket hva som måtte gjøres med den? Har ikke turt å spørre...men motoren er nå plukket i biter. Det var litt sjokk for meg, jeg var veldig tydelig på at de ikke måtte sette i gang med motoren før jeg visste hva det ville koste, så jeg ba dem finne ut hva den trengte, og vips var den plukket i biter og bare det høres dyrt ut. Jeg var ikke klar over at motoren måtte plukkes i fillebiter for å sjekkes....burde de ikke gitt meg beskjed om det da jeg leverte den? Den ble levert primært for å skifte ventilsete, jeg trodde motoren var sånn tålig ellers, med relativt ny forgasser og manifoil...

Å plukke en Marna i "fillebiter" tar antageligvis mellom en halv og en time. Så 3-400 er vel kanskje den jobben verdt.

Marna selger fabriksoverhalte motorer. Kan du ikke sjekke hva de gir deg i avslag på en ny motor når de får beholde din gamle. Sikkert det som er planen deres i utgangspunktet.... :lipseal:

Min Marna har nå gått i 40 år. Hadde ute frostplugger etc i fjor vår, og jeg er ganske overbevist om at den fint rusler 10-20 år til.

Ingenting slår lyden av en saktegående og tungbygd bensinmotor i ei snekke. Så jeg ville mye heller ha kjøpt en overhalt Marna med Garanti kontra å sette inn en hurtiggående diesel. Diesel er djevelens drivstoff, og små hurtiggående diesler er selve Belzebub.... :cool:

Du kan jo eventuelt oppgradere til en RG12. Samme motor men med fordeler og batteritenning istedenfor magnet. Da slipper du også å bygge om motorbedding, akselflenser og alt det andre.

Dersom du vil gå for en annen motor, kan du jo la Marna beholde R2'n. Men siden den har ny manifoil og forgasser, bør de vel betale noe i mellom. Manifoilen til denne motoren koster rundt kr.5000, og forgasseren koster i alle fall ikke mindre enn kr.3000. Det er snakk om en enkel motor, som det ikke tar mange timene å plukke fra hverandre, selv for en amatør. Men du kan jo også høre med dem om hva de vil gi for motoren i innbytte for en annen. Folk som jobber på Marna er kjent for å være svært hjelpsomme og imøtekommende, så du kommer sikkert til en ordning med dem.

Takk igjen for gode råd! Veldig glad for det. Tror jeg betaler for tiden det tok å plukke den, og tar den med hjem i deler. Så tar jeg for meg båten i vår (skifte noen bord faktisk) og en solid båtpuss fra bunnen av. Så få jeg holde utkikk etter en R2 i god stand, det ideelle hadde kanskje vært en R2 som hadde vært på overhaling for ikke så alt for lenge siden?

Mvh. Svein Helge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...