Jump to content

"Satelittene sviktet igjenn"


Vanisian

Recommended Posts

Kanskje noe lignende som skjedde meg . Samme dag men en del timer tidligere........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen (istedet for å starte en ny):

Kan vi stole på GPS-en hvis Bush "slår til"??

Hva da med skip som seiler UTEN papirkart?? (Og det Europeiske Galileo-systemet er ikke oppe enda...)

Ja, vi kan stole på GPS. Det vil kun være mikroskopisk sjanse for at Bush 'slår av' i Norge. I såfall er det 9/11 omigjen og vel så det. Husk at båten ikke går ned om GPS signalet mot formodning skulle svikte.

 

Nei, det er andre ting vi heller bør være redde for enn dette. Foreksempel om man får et fly i hodet. :eek:

Link to post
Share on other sites

Det begynner å bli en gjenganger dette her. Man stoler fullt og fast på elektronikken, og så skjer det fatale.

Det skorter tydeligvis på grunnleggende navigasjonskunnskaper blandt fritidsbåtskippere med store båter idag.

Hadde det vært påbudt med et sertifikat hadde kanskje dette vært unngått. For da hadde skipperen visst at man ikke skulle stole bare på elektronikken, men i tilleg hjold utkikk.

 

Hvem må så betale for herligheten: Jo oss alle gjennom høyere forsikringspremier.

Link to post
Share on other sites

Det som bør bekymre mer, er at de legger planer for også å blokkere GLONASS og Galileo.

 

Ellers har de mange muligheter for å tilpasse GPS til forskjellige situasjoner.

De kan slå SA av/på i et bestemt område for å forringe nøyaktigheten.

Det er jo mulig rett og slett og slå av L1, så forsvinner jo GPS fra oss vanlige brukere, mens militære brukere sitter med full dekning i p-code mottakerene sine.

 

Kanskje vi skal revurdere vårt forhold til NELS?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg burde tenke på et bedre kompass. Ett som viser mer nøyaktig, som jeg kan foreta peilinger med. Dette i tillegg til oppdaterte kart, et kronometer, en stoppklokke og trening vil jeg værer rustet for et fortsatt bekvemt og kanskje et mer interessant båtliv :wink:

 

SO WHAT IS THE PROBLEM?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vi kommer bare til å se flere og flere slike eksempler, det hender rett som det er at det kan oppstå feil på GPS-systemet. En bekjent av meg fraktet i sommer en båt fra nordnorge til oslo (han er klasse 1-kaptein), og da opplevde de at GPS-nettet lå nede i en halv time. Det gjaldt ikke bare båten deres, men alle båtene i området (utenfor vestlandet). Jeg har selv ved flere anledninger sett at plotter ikke har vist riktig, så å stole blindt på dette er tull.

 

Det er viktig å beholde de gamle navigasjonskunnskapene, jeg tror det kan bli mye dramaskrik hvis det skulle oppstå noe så banalt som en feil på strømtilførsel eller li. ombord i mange båter ute i skagerak.

 

Papirkart og kompass vil nok fortsatt eksistere i mange år til. I båten min bruker jeg kun GPS som en upålitelig fartsmåler, den har forsøkt å lure meg litt for mange ganger (men det har nok mye sammenheng med bruken/misbruken også). Personlig synes jeg det er mye morsommere å seile etter lykter osv. Det er slettes ikke så mange seilaser som skal til før man ser resultater, har selv transportert dårlig utrustede båter og blitt overrasket over dårlig vær/sikt som har medført at man må fram med kompass og strekke kurser i en fei. Da er det godt å vite at man har gjort det noen ganger før slik at man føler seg fortrolig med det, og ikke avhengig av elektroniske duppeditter for å finne frem.

Link to post
Share on other sites

Mye fornuft i det du bringer til torgs her, junkern. :yesnod:

 

Du er nok en "båtfører" med en god del praktisk erfaring - og ikke bare latt deg dupere av alle rosenrøde salgsbrosjyrer om at det eneste saliggjørende er å kjøpe -kjøpe -kjøpe. - dupeditter!

 

Fordeler og begrensninger ved de elektroniske hjelpemidlene og generell kunnskap om bruken (lese og lære etter bruksanvisningen), det mener jeg er mer eller mindre mangelvare med mange.

 

Kunnskap om kart og kompass er uansett gull verdt for en "båtfører" - så til dere som ikke har tatt Båtførerprøven - meld dere på et kurs i løpet av vinteren........!

 

Lykke til - med og uten dupeditter!

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Mye fornuft i det du bringer til torgs her, junkern. :yesnod:

Du er nok en "båtfører" med en god del praktisk erfaring - og ikke bare latt deg dupere av alle rosenrøde salgsbrosjyrer om at det eneste saliggjørende er å kjøpe -kjøpe -kjøpe. - dupeditter!

Fordeler og begrensninger ved de elektroniske hjelpemidlene og generell kunnskap om bruken (lese og lære etter bruksanvisningen), det mener jeg er mer eller mindre mangelvare med mange.

Kunnskap om kart og kompass er uansett gull verdt for en "båtfører" - så til dere som ikke har tatt Båtførerprøven - meld dere på et kurs i løpet av vinteren........!

Lykke til - med og uten dupeditter!

:seeya:

Kloke ord Seastar,

 

... og man behøver jo ikke gå lenger enn til baatplassen for å avlegge Båtførerprøven - vi starter 3. januar! :santcheers:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått min nye båt på vannet. Noen uker siden faktisk. Jeg var jo veldig interesert i å få vite mer om kartplotters nøyaktighet. Nå har jeg kommet i gang med egne prøver.

Kun 1 dag de siste ukene har vært slik at jeg dristet meg på tur. Da kom selvsagt tåka. En ypperlig anledning til å teste utstyret ble min konklusjon. Jeg har også radar. Turen gikk i kjente farvann. Hvis kart og GPS skulle svikte, så ville jeg finne kjent land ved hjelp av kompass og radar.

Jeg ble mektig imponert. Jeg gikk 5 nm. uten å se land eller andre referanser, og fant åpninga på havna med 5 m. avvik. Men andres erfaring er helt oppfattet. Dette gjør jeg ikke i trange og/eller ukjente farvann. Heller ikke uten kart og kompass.

Ellers er det herlig å ha båt på vannet igjen. Håper det kan bli noen dager med litt rolig vær i jula, slik at jeg får ta flere turer. Da uten tåke.

Skjøn :santcheers: ner ikke hvordan Bitteliten kalrer å vente helt til våren. :santa:

Link to post
Share on other sites

GRATULERER! :flag:

 

Kos deg på sjøen - og gjør deg kjent med båt og utstyr i alle mulige forhold!

 

Fint å høre om GPS - navigeringen din - dette kommer du til å få mye glede og nytte av. (Spesielt med din holdning med respekt for sjøen og alle forhold som kan oppstå!)

 

:sailing: LYKKE TIL MED NYBÅTEN :flag:

 

 

NB!

Gleder meg til båttur imorgen selv også, været ser ut til å ha roet seg litt her vestpå!

 

 

Ship O ' Hoi! :santa:

Link to post
Share on other sites

Vi kommer bare til å se flere og flere slike eksempler, det hender rett som det er at det kan oppstå feil på GPS-systemet.

Bare en liten kommentar til overstående : Det er svært sjelden feil på GPS-systemet som sådan. De problemer som oppstår skyldes ofte atmosfæriske forhold, eller feil med mottaker utstyr. Innledningen til denne tråden var at en båt gikk på grunn på grunn av at de stolte "blindt" på GPS. For morro skyld gikk jeg inn på en web side den en kan sjekke hvordan GPS satellittene var plassert i forhold til Tromøya rundt kl 23:59 den 8/10 2004. UTROLIG nok så var det en svært dårlig GPS dekning på det akuelle tidspunkt da båten gikk på land. Dette hadde nok effekt for hele SørNorge. Jeg har noen plott som viser dette, men får ikke lastet opp bildene...

 

Det er mulig å sjekke dette på http://www.javadgps.com der en må gå inn på Support og deretter GNSS Almanacs. Må da laste ned alamanakk for ønsket tidsrom. En "almanakk" viser hvor den enkelte GPS satellitt var til et gitt tidspunkt. En bør bruke almanakker som ligger nær i tid til den tidsperioden en ønsker å sjekke.

 

Program for å plotte GPS dekning finnes på http://storage.javad.com/downloads/freesoft/mpsetup.exe

 

En god kartplotter burde jo gitt alarm dersom det var for dårlig GPS dekning til å gi en god posisjons bestemmelse.

 

 

Ha en trivelig kveld foran PC'n

 

SailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...