Jump to content

mercury optimax


tomgott

Recommended Posts

Eneste forskjellen er vel prisen og hestekreftene. Motorene er 3 sylindret og har samme sylingervolum (1,526L).

 

75 og 90 hesteren veier 163 kg mens 115 hesteren veier 170 kg.

 

Priser:

 

Mercury 75 OptiMax Digital 2004: 86531

Mercury 90 OptiMax Digital 2004: 101025

Mercury 115 OptiMax Digital 2004: 118413

Link to post
Share on other sites

Då er det vel berre å kjøpe en 75 hestar og opp gradere den til 115 hk?

Før det kan vel ikkje vere so dyrt  :rolleyes:

Legg også merke til at det er en motor med 2-takt-DFI (vet ikke om etter FICHT eller ORBITAL prinsipp). Du finner nok ingen forgasser der hvor du kan bytte ut noen dyser eller lignende.

 

Må si at jeg er overasket at nesten den samme mekaniske spekken dekker hele område fra 75 til 115 hk

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ikke prisforskjellen så stor mellom 75 og 115 hk til Mercrury, dette siden det er samme motorblokka. Det er nok Per Kristian som sørger for at dette blir merkbart i Norge  :lol:

 

Prisen mellom 90 og 115 hk er på under 5000 kroner her hvor jeg bor. 115 hk koster her ganske nøyaktig 70.000 kroner i Qatar

 

Forskjellen ligger nok hovedsaklig i elektronikken, og det er ikke sikkert det er så rimelig å oppgradere. Jeg vet at en del biler også har endringer in innsug og exhaust manifold selv om de har samme blokk...

 

Dessuten er det ikke lovlig å øke hk på en båtmotor uten at det samtidig innbetales nødvendig hk avgift til staten, slik at da går jo "vinningen opp i spinningen"...

 

Vi må jo passe på at vi ikke oppfordrer til ulovligheter her i formumet.... både jeg og andre har jo fått på pukkelen for dette tidligere...   :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På min Evindrude E-tech er 75 Hk og 90 Hk samme motoren (vekt, størrelse, elektronikk ++). Det som er forskjellen er visstnok dyser, innsug og noe annet "småtteri"; Samt at den må omprogrammeres med en PC :rolleyes: Sjøl har jeg 75Hk-utgaven, men vil ikke tenke på å "oppgradere" :nonod: Med 75 Hk får jeg litt mindre slittasje osv. på mekaniske deler m.m. enn med 90 Hk. Og 75 Hk er mer enn nok på min båt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Motorene er bygget på samme blokka, men utover det, så er det små likheter. Innsug og eksos er forskjellig, girhuset er forskjellig og på elektronikksiden er jeg ikke sikker på hvor mye som er forskjellig, men det er ikke barebare å byge om en 75 til 90 eller 115 hk.

 

Har bare gode erfaringer med 115 optimax. Den er rimelig i drift og er veldig stillegående.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...