Jump to content

Hvor kan jeg få kjøpt en deviasjonstabell i bergensområdet

rolk

Recommended Posts

Dette bør du gjøre selv.

Som en liten spøk:

Dersom du ikke greier det, vil jag annta at du har problemer med å seile etter kompass og i så fall hjelper det lite å ha en deviasjonstabell.

Men du får 10 poeng for å innse at kompass uten deviasjonstabell er lite verdt.

Her kan du lese mer om hvordan du lager en deviasjonstabell.

https://baatplassen.no/i/topic/66503-hvordan-lage-deviasjonstabell/

Her en annen tråd om samme emne: Justering av magnetkompass for deviasjon Her sakset fra Silvas instruks.

1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0.

2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90.

3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel).

4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften.

5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden.

6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva.

Det som er viktig her er at dette foretas en dag uten strøm og vind dersom en bruker GPS for å legge seg på disse kursene, slik at båten peker i disse retningene og ikke bare beveger seg (litt sideveis) i valgter retninger.

Her en tabell jeg laget en gang i tiden.

deviasjon.gif

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...