rolk Startet 16.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2011 Jeg skulle absolutt hatt en deviasjonstabell til båten min. Vil ha dette skikkelig gjort. Noen som vet hvem som kan gjøre slikt i bergensområdet og til hvilken pris. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Ta kontakt med sjømannsskolen eller Håkonsvern. Deviasjonsundersøkelse er en del av pensum til kommende navigatører. Er du heldig, finner du en som er villig til å gjøre dette for et par halvlitre..... Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Dette bør du gjøre selv. Som en liten spøk: Dersom du ikke greier det, vil jag annta at du har problemer med å seile etter kompass og i så fall hjelper det lite å ha en deviasjonstabell. Men du får 10 poeng for å innse at kompass uten deviasjonstabell er lite verdt. Her kan du lese mer om hvordan du lager en deviasjonstabell. https://baatplassen.no/i/topic/66503-hvordan-lage-deviasjonstabell/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 (redigert) Her en annen tråd om samme emne: Justering av magnetkompass for deviasjon Her sakset fra Silvas instruks. 1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0. 2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90. 3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel). 4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften. 5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden. 6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva. Det som er viktig her er at dette foretas en dag uten strøm og vind dersom en bruker GPS for å legge seg på disse kursene, slik at båten peker i disse retningene og ikke bare beveger seg (litt sideveis) i valgter retninger. Her en tabell jeg laget en gang i tiden. Lars H. Redigert 17.Januar.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.