Jump to content

Grib filer og integrasjon i kartprogram på PC/mac

Enzo

Recommended Posts

Jeg har ikke benyttet GRIB filer mer enn å teste Ugrib en gang eller to.

Er det noen som vet om man kan hente de inn i kartprogram som ikke koster allverdens, og i tilfelle et aktuelt kartprogram må det være mulig å få kart for det meste av verden til det uten av det koster skjorta.

Jeg har flere som har tilbudt meg gratis Cmap kartprogram med gratis kart for hele verden men det er vel ikke akkurat lovlig og kan vel heller ikke kombineres med værfiler ?

Vet om mange som er fornøyd med Open CPN. Jeg bruker selv MaxSea. Dette koster riktignok mer en Open CPN, men har også noen flere funksjoner. Cmap kart som du nevnte er jo bare kartfilene, så sant kartleseren du bruker også kan lese grib filene fungerer det bra. Når jeg var på langtur endte jeg alikevell nesten altid opp med å bare bruke grib programmet man får gratis fra grib.us.

Jeg er veldig fornøyd med Open CPN. Jeg har brukt den til Shetlandsturen på en nettbook som går veldig strømsparende rett mot 12V (uten inverter) og fikk den å virke med GPS, AIS og Ugrib samtidig. Helt topp det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...