Seastar Startet 14.Juni.2010 Del på Facebook Startet 14.Juni.2010 Hei Har fulgt med og fortløpende testet ut og ikke minst gitt tilbakemeldinger om feil/bugs til dette Open Source- prosjektet, som ledes av "bdbcat" (Dave). Jeg er imponert over kunnskapen både om båt, navigasjon og ikke minst dataprogrammering..! Utviklingen av dette nye programmet nærmer seg ferdigstillelse ifølge Dave, og build 613a kom igår kveld og fungerer nå helt fantastisk med alle de nye funksjonene Fra dette forumet kan dere følge utviklingen videreav dette programmet, og der poster også Dave (bdbcat)lenker for nedlasting av programmet etterhvert som han har klar nye versjoner......! Kanskje noen av dere også har gode forslag til nye funksjoner og/eller ønsker å delta videre med f.eks oversettelse til norsk? Lykke til, - og ønsker dere alle en fin båtsesong! Ship o'hoi! Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 (redigert) Jeg har også fulgt med på sidene til OpenCPN og kjørt (til nå) siste versjon på en gammel laptop ved siden av den faste Simrad-plotteren i båten. Dette er et spennende prosjekt, og kan sikkert på sikt bli en farlig konkurrent til flere etablerte betalings-alternativer. Det at også programmet kommer for flere OS, gjør det veldig anvendelig. Det åpner blant annet for bruk av Linux som OS på eldre laptop`er som kan få nytt liv som "reserve"- eller hovedplotter i båten på en god og lovlig måte. Spørsmål: Jeg har forsøkt meg litt fram med OS Linux Mint versjon 9, ( "Isadora") i bunnen, og dette går så det suser. Men jeg sliter litt med å finne en fungerende driver for gps-musa, en Haicom 204III, til Linux. Er det noen av ekspertisen der ute som har gode tips til dette? Redigert 14.Juni.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Hei. Hva heter kart-systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Trenger litt hjelp her... Har ikke kjørt kartprogram på PC før, så jeg tenkte jeg skulle se hva dette var. Lastet ned programmet og kjørte setup. Programmet innstallerte seg fint, og så spør det om kart. Hæ?? følger ikke det med? Jeg har en grei bærbar PC tilgjengelig, og kan kjøpe meg en GPS-"puck" på CO e.l. Hvordan går jeg fram for å få opp kart av Østfold-kysten. Noen som kan gi en grønnskolling en A-Å installasjonsrutine for å få dette til å virke. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Capitaine Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Man kan muligens finne svar på spørsmål om OpenCPN i denne tråden: OpenCPN, freeware for navigasjon Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 Kan man bruke noen elektroniske kart f.eks fra kystverket? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjøtunga Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 OpenCPN supported chart formats Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Nightlife Svart 14.Juni.2010 Del på Facebook Svart 14.Juni.2010 (redigert) Jeg har også fulgt med på sidene til OpenCPN og kjørt (til nå) siste versjon på en gammel laptop ved siden av den faste Simrad-plotteren i båten.Dette er et spennende prosjekt, og kan sikkert på sikt bli en farlig konkurrent til flere etablerte betalings-alternativer.Det at også programmet kommer for flere OS, gjør det veldig anvendelig. Det åpner blant annet for bruk av Linux som OS på eldre laptop`er som kan få nytt liv som "reserve"- eller hovedplotter i båten på en god og lovlig måte.Spørsmål: Jeg har forsøkt meg litt fram med OS Linux Mint versjon 9, ( "Isadora") i bunnen, og dette går så det suser.Men jeg sliter litt med å finne en fungerende driver for gps-musa, en Haicom 204III, til Linux.Er det noen av ekspertisen der ute som har gode tips til dette? Du burde kunne få det til med ndiswrapper, slik som vi gjorde i gamle dager:) Redigert 14.Juni.2010 av Nightlife (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 15.Juni.2010 Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Er det mulig å laste ned fra kystverket og bruke sammen med OpenCPN? Det kan se ut som begge bruker ENC... Hadde vært OK å kunne laste ned kart og ikke ha 3g el.l lastende på kart hele dagen... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Er det mulig å laste ned fra kystverket og bruke sammen med OpenCPN? Er det de samme sjøkartene statens kartverk har frigitt? Sitter og leker med disse på mobilen og de frarådes brukt til navigasjon Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Jeg har i løpet av den siste måneden brukt gpsdrive for kartplotting, men det er jo ganske mangelfullt på feature-siden. Et annet problem er at det finnes lite med åpne tilgjengelige kartdata for sjøen. Så langt har jeg stort sett latt datamaskinen være avslått (man bør uansett alltid spare på strømmen ombord i en seilbåt) og brukt papirkart eller intuisjon. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sølvkrok Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Vil OpenCPN fungere med Navionics Gold kart (via Navionics Multicard Reader) ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 (redigert) Vil OpenCPN fungere med Navionics Gold kart (via Navionics Multicard Reader) ? Ikke såvidt jeg har forstått, men det hadde vært fint å ta feil, for å si det sånn. Var innom Nautisk Forlag for å prøve å få hjelp til å finne noe til OpenCPN, men det virker som mange av de formatene OpenCPN støtter er kommet i nye versjoner med proprietære krypteringsalgoritmer som ikke støttes. Navionics-versjonen av TIKI støtter ihvertfall dette, og koster ikke allverden. Dersom det er umulig å lage opensource kartprogrammer fordi de nyeste formatene inkluderer patenterte krypteringsalgoritmer, må jeg si verden har tatt et gedigent skritt bakover. Takke meg til sex-tanten :-S Mulig den nye versjonen av OpenCPN har bedre støtte? Redigert 19.Juni.2010 av nicknack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 I dette programmet kan egne symboler legges til. Er det noen som vet hvor disse dataene legger seg? Kan tenke meg å få punktene på fler maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Vet ikke hvor den legger de men forsøkt å legg til ett symbol og søk etter *.* filer på hardisken, sorter etter dato/tid og se etter den nyeste filen. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 25.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 (redigert) Hei igjen! Etter stadier i Beta-utgaver og RC-stadiet, så er nå denne "open source" -programvare lansert. Dette programmet er i stadig videre utvikling, og alle som ønsker det kan komme med videre ønsker om funksjoner o.l., samt også delta i den kommende testingen/utprøvingen for å eventuelt finne bugs. RELEASE!!! OpenCPN Version 2.1.0 was released on 24 June, 2010. This Release is a major functional enhancement to OpenCPN. Features of OpenCPN Version 2.1.0 include: -BSBv3 raster and S57 ENC chart support. -CM93 vector chart support. -IHO S52 compliant display of S57 vector charts. -Single-chart and Quilted display modes. -North-up and Course-up display modes. -Moving-map display mode. -Route navigation with ship tracking functions. -Waypoint navigation. -NMEA 0183 GPS interface at selectable baud rate. -gpsd library support. -Autopilot output support. -AIS input with full target tracking and collision alerting. -Anchor watch/alarm functions. -GRIB file input and display for weather forecasting. -GPX Waypoint and Route input and output file support. -Tide and Current prediction and display by location. -Multi-language support. -linux and Windows compatible. OpenCPN is an Open Source project, developed by a team of active sailors using real world conditions for program testing and refinement. OpenCPN may be freely downloaded without charge from OpenCPN | Download OpenCPN software for free at SourceForge.net HER finner du programmet ---END OF ANNOUNCEMENT--- Ring the Bell! Sound the Horn. We did it! I want to especially thank all of the testers and contributors to this Release. It was a hard slog at times, but I think the result is well worth the effort. Congratulations to you all. This is an exciting day. Next steps: 1. I'll take a day off. 2. I'll ask the moderator to freeze this thread. We wore it out, I think. 3. We will start some new threads. a. 2.1.0 Bug discussion. b. 2.1.n Feature Request discussion. c. General Development Process going forward. d. Feel free to start these or other threads as you think useful. Thank you all for your contributions in time, energy, and brain cells. Dave Gratulerer til Dave (bdbcat) og teamet av bidragsytere og testere! God sommer! Ship o'hoi Redigert 25.Juni.2010 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 samt også delta i den kommende testingen/utprøvingen for å eventuelt finne bugs. Veldig gjerne, men hvor får man fatt i kart? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Det står på siden til OpenCPN, med så mange brukere så er det tydelig at det finnes brukbare kart, gjør ett søk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Det står på siden til OpenCPN, med så mange brukere så er det tydelig at det finnes brukbare kart, gjør ett søk. Kan du være litt mer konkret enn det? Jeg finner ingen referanser til norske skjøkartprodukter der, jeg har ikke gått inn og støvsugd hver eneste url, men regner f.eks. med at den amerikanske kystvakta ikke har så mange åpne kart over norske farvann, ihvertfall har ikke jeg funnet noen. Hvor mange norske brukere har forresten OpenCPN? Jeg og andre har f.eks. spurt flere ganger her på baatplassen, og det eneste konkrete jeg har sett var en kar som hadde funnet noen gamle c-map-kart på pirate bay el. Det er ikke jeg så interessert i. F.eks. Nautisk Forlag selger kart i nyere formater enn OpenCPN takler, BSBv4, mens OpenCPN takler BSBv3, grunnet kryptering, og det er jo innmari surt, høres ut som linux+mp3 omatt ... og det er jo kun et resultat av dustete patenter. Håper ikke OpenCPN er utsatt for det samme ... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Prøv her. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Hvilket innlegg sikter du til? Hvis noen I det heletatt bruker opencpn I norge hadde jeg satt pris på et konkret svar. Nærmeste jeg har kommet er å grokke urlen til kartverkets cache og få ut png, men skulle gjerne hatt en litt mer rettfram løsning. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Hmmm. Jeg hadde vurdert å teste ut dette programmet, men dersom jeg blir nødt til "å grokke urlen til kartverkets cache og få ut png", så tror jeg heller det får være. Finnes der nogen oversettelse? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Hmmm. Jeg hadde vurdert å teste ut dette programmet, men dersom jeg blir nødt til "å grokke urlen til kartverkets cache og få ut png", så tror jeg heller det får være. Hvis du leser denne tråden finner du et innlegg som refererer til cache-serveren til kartverket, med url http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.sjo_hovedkart2?VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&SRS=EPSG:32633&BBOX=241436.26,6598957.12,262430.40,6615708.35&LAYERS=Sjokart_Hovedkartserien2&STYLES=&WIDTH=762&HEIGHT=608&FORMAT=image/png&BGCOLOR=0xFFFFFF&TRANSPARENT=FALSE og det dreier seg om å dekode BBOX-parameteren for å få fatt i det utsnittet man vil. [u(rl=http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.sjo_hovedkart2?VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&SRS=EPSG:32633&BBOX=241436.26,6598957.12,262430.40,6615708.35&LAYERS=Sjokart_Hovedkartserien2&STYLES=&WIDTH=762&HEIGHT=608&FORMAT=image/png&BGCOLOR=0xFFFFFF&TRANSPARENT=FALSE]Her[/url] er linken en gang til i tilfelle den ikke funker når den er posta som over) I prinsippet kan man også scanne egne kart og kode inn geo-data vha. ymse hjelpemidler. Fremgangsmåte finner du også på cruisersforum, men jeg er som du i første omgang ute etter noe litt mer "kommerst" og enkelt, ovenstående høres mer ut som et vinterprosjekt. Vil jo nesten tro at TS bruker OpenCPN i norske farvann og vet noe mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Hmmm. Finnes der nogen oversettelse? mvh tuffff Hele manualen er på Norsk, hvis du er medlem av GOOGLE. OpenCPN Manuell Innholdsfortegnelsen OpenCPN Manuell Komme i gang Installere OpenCPN Installere Diagrammer Figur formater Figur kilder Sette opp GPS GPS-status Grunnleggende funksjoner Verktøylinjeknapper Zoom inn og ut Skalering Diagrammer Statuslinje Auto Følg og Display orientering Tidevann og strøm Ship Spor Mann over bord Avanserte funksjoner Hot Keys Ankervakt Automatisk Identifikasjons System - AIS Figur Quilting GRIB Været Ruter og Marks Rute- Manager og Data Import / eksport Planlegging Data Toolbox (Innstillinger ) Vector Figur Display NMEA setninger Spørsmål og svar Lisens og Forfattere Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tuffff Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Nå var det mest det med "grokkingen av urlen" og den der "cache med png" jeg ikke hang helt med på. Jeg vet bare hvordan en bruker en pc - ikke hva som får den til å gå. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.