Jump to content

OpenCPN 2.1.0 Gratis Kartplotterprogram


Seastar

Recommended Posts

Hei

 

Har fulgt med og fortløpende testet ut og ikke minst gitt tilbakemeldinger om feil/bugs til dette Open Source- prosjektet, som ledes av "bdbcat" (Dave).

 

Jeg er imponert over kunnskapen både om båt, navigasjon og ikke minst dataprogrammering..!

 

Utviklingen av dette nye programmet nærmer seg ferdigstillelse ifølge Dave, og build 613a kom igår kveld og fungerer nå helt fantastisk med alle de nye funksjonene

 

 

Fra dette forumet kan dere følge utviklingen videreav dette programmet, og der poster også Dave (bdbcat)lenker for nedlasting av programmet etterhvert som han har klar nye versjoner......!

 

Kanskje noen av dere også har gode forslag til nye funksjoner og/eller ønsker å delta videre med f.eks oversettelse til norsk?

 

Lykke til, - og ønsker dere alle en fin båtsesong!

 

 

Ship o'hoi!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fulgt med på sidene til OpenCPN og kjørt (til nå) siste versjon på en gammel laptop ved siden av den faste Simrad-plotteren i båten.

Dette er et spennende prosjekt, og kan sikkert på sikt bli en farlig konkurrent til flere etablerte betalings-alternativer.

Det at også programmet kommer for flere OS, gjør det veldig anvendelig.

Det åpner blant annet for bruk av Linux som OS på eldre laptop`er som kan få nytt liv som "reserve"- eller hovedplotter i båten på en god og lovlig måte.

Spørsmål:

Jeg har forsøkt meg litt fram med OS Linux Mint versjon 9, ( "Isadora") i bunnen, og dette går så det suser.

Men jeg sliter litt med å finne en fungerende driver for gps-musa, en Haicom 204III, til Linux.

Er det noen av ekspertisen der ute som har gode tips til dette?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger litt hjelp her...

Har ikke kjørt kartprogram på PC før, så jeg tenkte jeg skulle se hva dette var.

Lastet ned programmet og kjørte setup. Programmet innstallerte seg fint, og så spør det om kart. Hæ?? følger ikke det med?

Jeg har en grei bærbar PC tilgjengelig, og kan kjøpe meg en GPS-"puck" på CO e.l.

Hvordan går jeg fram for å få opp kart av Østfold-kysten.

Noen som kan gi en grønnskolling en A-Å installasjonsrutine for å få dette til å virke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fulgt med på sidene til OpenCPN og kjørt (til nå) siste versjon på en gammel laptop ved siden av den faste Simrad-plotteren i båten.Dette er et spennende prosjekt, og kan sikkert på sikt bli en farlig konkurrent til flere etablerte betalings-alternativer.Det at også programmet kommer for flere OS, gjør det veldig anvendelig. Det åpner blant annet for bruk av Linux som OS på eldre laptop`er som kan få nytt liv som "reserve"- eller hovedplotter i båten på en god og lovlig måte.Spørsmål: Jeg har forsøkt meg litt fram med OS Linux Mint versjon 9, ( "Isadora") i bunnen, og dette går så det suser.Men jeg sliter litt med å finne en fungerende driver for gps-musa, en Haicom 204III, til Linux.Er det noen av ekspertisen der ute som har gode tips til dette?

 

Du burde kunne få det til med ndiswrapper, slik som vi gjorde i gamle dager:)

Redigert av Nightlife (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i løpet av den siste måneden brukt gpsdrive for kartplotting, men det er jo ganske mangelfullt på feature-siden. Et annet problem er at det finnes lite med åpne tilgjengelige kartdata for sjøen. Så langt har jeg stort sett latt datamaskinen være avslått (man bør uansett alltid spare på strømmen ombord i en seilbåt) og brukt papirkart eller intuisjon.

Link to post
Share on other sites

Vil OpenCPN fungere med Navionics Gold kart (via Navionics Multicard Reader) ?

Ikke såvidt jeg har forstått, men det hadde vært fint å ta feil, for å si det sånn. Var innom Nautisk Forlag for å prøve å få hjelp til å finne noe til OpenCPN, men det virker som mange av de formatene OpenCPN støtter er kommet i nye versjoner med proprietære krypteringsalgoritmer som ikke støttes.

 

Navionics-versjonen av TIKI støtter ihvertfall dette, og koster ikke allverden.

 

Dersom det er umulig å lage opensource kartprogrammer fordi de nyeste formatene inkluderer patenterte krypteringsalgoritmer, må jeg si verden har tatt et gedigent skritt bakover. Takke meg til sex-tanten :-S

 

Mulig den nye versjonen av OpenCPN har bedre støtte?

Redigert av nicknack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Etter stadier i Beta-utgaver og RC-stadiet, så er nå denne "open source" -programvare lansert.

 

Dette programmet er i stadig videre utvikling, og alle som ønsker det kan komme med videre ønsker om funksjoner o.l., samt også delta i den kommende testingen/utprøvingen for å eventuelt finne bugs.

 

RELEASE!!!

 

OpenCPN Version 2.1.0 was released on 24 June, 2010.

 

This Release is a major functional enhancement to OpenCPN.

 

Features of OpenCPN Version 2.1.0 include:

 

-BSBv3 raster and S57 ENC chart support.

-CM93 vector chart support.

-IHO S52 compliant display of S57 vector charts.

-Single-chart and Quilted display modes.

-North-up and Course-up display modes.

-Moving-map display mode.

-Route navigation with ship tracking functions.

-Waypoint navigation.

-NMEA 0183 GPS interface at selectable baud rate.

-gpsd library support.

-Autopilot output support.

-AIS input with full target tracking and collision alerting.

-Anchor watch/alarm functions.

-GRIB file input and display for weather forecasting.

-GPX Waypoint and Route input and output file support.

-Tide and Current prediction and display by location.

-Multi-language support.

-linux and Windows compatible.

 

OpenCPN is an Open Source project, developed by a team of

active sailors using real world conditions for program

testing and refinement.

 

OpenCPN may be freely downloaded without charge from

 

OpenCPN | Download OpenCPN software for free at SourceForge.net

HER finner du programmet

 

---END OF ANNOUNCEMENT---

 

Ring the Bell! Sound the Horn. We did it!

 

I want to especially thank all of the testers and contributors to this Release.

It was a hard slog at times, but I think the result is well worth the effort.

Congratulations to you all. This is an exciting day.

 

Next steps:

1. I'll take a day off.

2. I'll ask the moderator to freeze this thread. We wore it out, I think.

3. We will start some new threads.

a. 2.1.0 Bug discussion.

b. 2.1.n Feature Request discussion.

c. General Development Process going forward.

d. Feel free to start these or other threads as you think useful.

 

Thank you all for your contributions in time, energy, and brain cells.

 

Dave

 

 

Gratulerer til Dave (bdbcat) og teamet av bidragsytere og testere! :sailing::flag:

 

God sommer! :seeya:

 

 

Ship o'hoi :wink:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står på siden til OpenCPN, med så mange brukere så er det tydelig at det finnes brukbare kart, gjør ett søk.

Kan du være litt mer konkret enn det? Jeg finner ingen referanser til norske skjøkartprodukter der, jeg har ikke gått inn og støvsugd hver eneste url, men regner f.eks. med at den amerikanske kystvakta ikke har så mange åpne kart over norske farvann, ihvertfall har ikke jeg funnet noen. Hvor mange norske brukere har forresten OpenCPN? Jeg og andre har f.eks. spurt flere ganger her på baatplassen, og det eneste konkrete jeg har sett var en kar som hadde funnet noen gamle c-map-kart på pirate bay el. Det er ikke jeg så interessert i. F.eks. Nautisk Forlag selger kart i nyere formater enn OpenCPN takler, BSBv4, mens OpenCPN takler BSBv3, grunnet kryptering, og det er jo innmari surt, høres ut som linux+mp3 omatt ... og det er jo kun et resultat av dustete patenter. Håper ikke OpenCPN er utsatt for det samme ...

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Jeg hadde vurdert å teste ut dette programmet, men dersom jeg blir nødt til "å grokke urlen til kartverkets cache og få ut png", så tror jeg heller det får være. :rolleyes:

 

Hvis du leser denne tråden finner du et innlegg som refererer til cache-serveren til kartverket, med url http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.sjo_hovedkart2?VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&SRS=EPSG:32633&BBOX=241436.26,6598957.12,262430.40,6615708.35&LAYERS=Sjokart_Hovedkartserien2&STYLES=&WIDTH=762&HEIGHT=608&FORMAT=image/png&BGCOLOR=0xFFFFFF&TRANSPARENT=FALSE og det dreier seg om å dekode BBOX-parameteren for å få fatt i det utsnittet man vil. [u(rl=http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.sjo_hovedkart2?VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&SRS=EPSG:32633&BBOX=241436.26,6598957.12,262430.40,6615708.35&LAYERS=Sjokart_Hovedkartserien2&STYLES=&WIDTH=762&HEIGHT=608&FORMAT=image/png&BGCOLOR=0xFFFFFF&TRANSPARENT=FALSE]Her[/url] er linken en gang til i tilfelle den ikke funker når den er posta som over)

 

I prinsippet kan man også scanne egne kart og kode inn geo-data vha. ymse hjelpemidler. Fremgangsmåte finner du også på cruisersforum, men jeg er som du i første omgang ute etter noe litt mer "kommerst" og enkelt, ovenstående høres mer ut som et vinterprosjekt.

 

Vil jo nesten tro at TS bruker OpenCPN i norske farvann og vet noe mer om dette?

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Finnes der nogen oversettelse?

mvh tuffff

 

Hele manualen er på Norsk, hvis du er medlem av GOOGLE.

OpenCPN Manuell

Innholdsfortegnelsen

OpenCPN Manuell

Komme i gang

Installere OpenCPN

Installere Diagrammer

Figur formater

Figur kilder

Sette opp GPS

GPS-status

Grunnleggende funksjoner

Verktøylinjeknapper

Zoom inn og ut

Skalering Diagrammer

Statuslinje

Auto Følg og Display orientering

Tidevann og strøm

Ship Spor

Mann over bord

Avanserte funksjoner

Hot Keys

Ankervakt

Automatisk Identifikasjons System - AIS

Figur Quilting

GRIB Været

Ruter og Marks

Rute- Manager og Data Import / eksport

Planlegging Data

Toolbox (Innstillinger )

Vector Figur Display

NMEA setninger

Spørsmål og svar

Lisens og Forfattere

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...