Jump to content

Bryting av is med fritidsbåt - erfaringer?


Guest

Recommended Posts

Jeg la ut noe video i dag av at jeg bryter isen med Oscilia. Jeg er ganske fersk på dette, og kunne nok hatt godt av noen erfarne råd, men alt jeg får høre er at bryting av is med fritidsbåt er styggedom, og må ikke finne sted. Dessverre er det noe av en nødvendighet i livet mitt. Så langt virker det som om Oscilia er ypperlig egnet til formålet, men hun trenger jobb på propellen slik at den griper bedre. Selv om det bare er 5mm platetykkelse i skrogkanten, har jeg ikke sett antydning til bulking der hun treffer isen, men malingen er slitt ned til primeren.

 

Jeg brøt isen i Son indre havn med Nemi i fjor. Det var 20cm+ med knallhard ferskvannsis, og jeg kjørte en drøy fjerdedel av båten opp på isen før hun sank igjennom. Det var en voldsom og ganske nervøs opplevelse, men det gikk helt fint, uten så mye som en flis slått av skroget.

 

Jeg brøt også en del is i jobbsammenheng for noen år siden, med en 19' trifoil. Den viste seg å være en overraskende kompetent isbryter og klatret ufortrødent opp på flaket så langt det skulle være, men tok dessverre en del skade i baugen. Samme båt utstyrt med et kjøljern burde kunne gjøre en utmerket jobb med lettere is.

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Pass på skrog gjennomføringene. Dere så vel hva som skjedde med den andre stålbåten i Kanalen rundt jul.

 

Ellers har jeg ikke så stor formening om hva som er OK å gjøre. Jeg registrere at de gamle fiskebåtene som var isgående ikke hadde så fantastisk tykk ishud på baugen.

Link to post

Ja, jeg synes dette så skummelt ut. Jeg begynner å skjønne hvorfor han kaller seg GaleHenning. :giggle:

 

Angående den båten som sank i kanalen lille julaften, så skal det visstnok ikke være en stålbåt. Jeg trodde også det, inntil jeg fikk høre noe annet av kara i bua i Betongen. :confused:

Link to post

Jeg brøt isen i Son indre havn med Nemi i fjor. Det var 20cm+ med knallhard ferskvannsis, og jeg kjørte en drøy fjerdedel av båten opp på isen før hun sank igjennom. Det var en voldsom og ganske nervøs opplevelse, men det gikk helt fint, uten så mye som en flis slått av skroget.

 

Trebåten med presenning på dekket? Jeg loset deg inn og tok imot tauet.

 

En jernbåt har ikke særlige problemer. Bunnstoffet blir borte, men det virker som at en skikkelig epoxyprimer er så hard og glatt at slitasjen blir minimal. Problemet med grunne motorbåter er gjerne at sjøvannsinntaket tetter seg av issørpe.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post

Trebåten med presenning på dekket? Jeg loset deg inn og tok imot tauet.

 

Stemmer! Takk for sist.

 

Jeg skjønner at en stålbåt er mye bedre egnet enn mange andre typer, fordi materialet ikke er særlig sårbart for slitasje, men det er jo tross alt snakk om å behandle båten ganske hardhendt. Det buldrer og smeller på en måte som hville gitt meg hjerteinfarkt hvis det kom fra en dult i brygga. Selv om alt har gått bra til nå finnes det en grense, og jeg har lite lyst til å finne ut akkurat hvor den går. Jeg er ikke den eneste galningen her i verden, så noen må vel ha gjort dette før?

 

Skroggjennomføringer som fyser i stykker er mitt største mareritt når jeg ligger på bøya. Heldigvis er det en luke i dekket over køya.

 

Hvis ikke jeg så helt feil, var båten som gikk ned i kanalen M/S Jeløen, en gammel krysslaminatbåt.

Link to post

Trebåten med presenning på dekket?

 

Riktig oppfattet at det er en trebåt ?

Er isbryting en vanlig foreteelse kan det i så fall svare seg å legge på ishud, passelig bred remse kobberplater festet i vannlinjen. Var/er svært vanlig til slikt bruk.

 

Vær også obs. på gange akterover, skulle roret stoppe i iskanten med litt sig på skuta, er det fort gjort å vri akslingen/sprenge styresylinderen. Jo større rorvinkel jo fortere gjort.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Hei jeg brukte båten min litt i fjor vinter, da var vel isen ca 10cm. Det var kun bunnstofet som ble slitt, kjøle systemet på min båt er helt lukket sytem.I kjølen er 200 liter frostveske og så har jeg en eksbansjons tank på ca 20 liter.Båten er i stål vel og merke. :thumbsup:

Link to post

De to forrige vintere har jeg gått noe i is med stålbåten og var spent før opptak i høst om hvordan det så ut i baug etter dette.

 

Stor var overraskelsen at der fortsatt var veldig mye bunnstoff igjen, og ikke et eneste sted slitt ned til primer......

 

Det eneste jeg er forsiktig med i forbindelse med is, er når jeg bakker. Jeg tror ikke isflak klarer og suges ned til propellen (jeg stikker dypt), men allikevel er tanken der.

Link to post

Huff, jeg fant nettop ut hva dette koster. Peiling av tankene viste at jeg har brukt ca 1/2 kubikk på isbryting så langt i år. Det er syv-ti ganger normalt forbruk pr nm.

 

Jeg er ekstremt obs på å sette is i roret, og har alltid en hånd på rattet når jeg bakker, så jeg kan kjenne hvis det skjer noe. Jeg er også påpasselig med å midtstille roret før jeg legger på vridning akterover.

 

Det så artig ut, Enjoy. Jeg glemmer sent de siste turene med 14-fotingen i fjor, da det ble en del bryting av tynn iss. Det gir en helt spesiell følelse å knase gjennom et cm-tykt lag is i 20 knop, når isbitene spruter som sjøsprøyt bak båten.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...