Jump to content

Ikke kjøp en Ace Line Atlantic teinehaler.


colibri

Recommended Posts

Her er en liten advarsel til dere som har tenkt å gå til anskaffelse av dette produktet.

 

img_19972.jpg

 

Jeg kjøpte teinehaleren sommeren 2009 og siden har jeg bare hatt problemer med den. I annonsen til forhandleren av teinehaleren her i landet skriver de at produktet er produsert etter spesifikasjoner av profesjonelle fiskere og at produktet er gjennomprøvet.

 

Min erfaring så lang tilsier at dette produktet er helt ubrukelig som teinehaler. For det første så er trekkhastigheten på 51 meter i minuttet altfor fort. Det er ikke tid til å kveile tauet etter hvert som det kommer opp. Har du da en lenke på flere teiner blir motstanden i disse så stor at sikringen på teinehaleren ryker.

Etter kort tids bruk røk giren i teinehaleren. Så var det bolten til momenthjulene som ble bøyd, og foringen i momenthjulene røk. Plata som det ene momenthjulet var montert i ble også bøyd. Sikringsbolten i bommen var for kort og sikringen på denne gikk i lås før sikringsbolten var på plass. Det var heller ikke montert taulås på teinehaleren, men det var boret hull for taulås. I annonsen er den avbildet med taulås. Den røde sikringstauen som er mellom teinehaler og bommen og som skal sikre at en ikke mister bommen over rekka, var festet med kabelsko, denne løsnet uten belastning. Motor og gir er festet til teinehaleren med 3 skruer og låsemuttere. Skruene her er så korte at selv uten bruk av stoppskiver (som ikke var montert) får ikke skruene kontakt med teflonen i mutterene.

I annonsen for teinehaleren står det at den har en trekkraft på 120 kg. Men slik som motor/gir/sikring og momenthjul er konstruert tåler ikke teinehaleren en slik belastning.

Teinehaleren kostet 11.460.- kr. Slik dette produktet fremstår er det ikke verd halvparten av dette beløpet. Hele teinehaleren bærer preg av en simpel konstruksjon og total mangel på små viktige detaljer, men høyest mulig profitt på produktet er visstnok det viktigste.

 

Den første gangen jeg var ute og prøvde teinehaleren og oppdaget at trekkhastigheten var altfor stor, gikk jeg tilbake til butikken for å levere teinehaleren tilbake. Butikken ville ikke ta den i retur, men de henviste meg til importøren. Jeg tok kontakt med importøren pr. telefon og skrev et brev der jeg påpekte alle feil og mangler på teinehaleren. Importøren lovet da å se på dette og at vi skulle komme fram til en minnelig ordning. Importøren har nå lovet og løyet i 1 ½ år og det skjer ingenting fra hans side. Teinehaleren har jeg nå tatt på land, og den skal aldri mer om bord i min båt.

 

Husk denne historien om Ace Line Atlantic teinehaler hvis dere noen gang skulle la dere friste til å gå til anskaffelse av dette produktet.

 

Edit; importør er varslet om innlegget per epost.

Redigert av colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synd å høre du har vært uheldig med denne.

Selv har jeg en ACE LINE teinehaler - montert i 2009 - som fungerer utmerket.

Dette er forløperen til den du beskriver og har en trekk kraft på 65 kg - noe som er mer enn nok til haling av mine krabbeteiner - garn og liner.

 

Håper du får en grei løsning med importøren.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har en slik haler og den edru late dog ubrukelig.

Jeg har fire lenker med fem teiner i hver. De siste lenkene må jeg dra for hånd, da halerens motor ikke har krefter til å dra selv.

Jeg kjenner meg igjen i alt første mann skriver og er fustrert over å ha betalt 11.500 for en vare som ikke holde mål til sitt bruk. Hadde denne Haleren vært utprøvd av fiskere hadde Den rett og slett ikke vært i handelen.

Jeg har vært gjennom samme prosedyre med skifting av tannhjul pga brekkasje, motoren er definitivt gearet feil. Brytere og låser er klart amatørmessig produsert og saltvannssikret motor består av en klatt med silikonfugemasse.

Et slikt produkt går utover alle andre leverandører av el. teinehalere fordi det fremstår som om det kun er hydraulisk haler som fungerer.

Jeg skal ha en hydraulisk haler over påske og vil ikke belemre noen med å selge den dritten jeg har vært så uheldig å kjøpe av Maritime.no

Mvh

Paul

Mandal

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Etter gjentatte forsøk på å komme i dialog med importøren som tidligere hadde lovet meg å ordne opp i denne saken brøt jeg denne kontakten.

Importøren opptrodde svært useriøst og var ikke til å stole på.

Jeg henvendte meg på nytt til Maritim i Stavanger hvor teinehaleren var kjøpt.

Daglig leder i butikken så på saken på nytt og kom med en løsning jeg var fornøyd med. Saken er nå løst, men en slik teinehaler skal jeg aldri mer være eier av.

Jeg kan for øvrig opplyse om at Maritim kjeden ikke selger dette produktet lenger, da de har gått over til et annet merke og en annen leverandør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...