Avmønstret4 Startet 11.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2004 har kjøpt båt med formsydd pressening og lurer på om det skulle by på problemer å bruke denne under et presseningstativ, pga kondens. det nytter ikke å bare bruke den formsydde presseningen da vann og snø vil legge seg og danne dammer. har også tenkt å sette inn 2-3 tørrballer. ifølge forrige eier var ikke dette noe problem, så lenge man byttet ut tørballene i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 11.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2004 Det har vært mange diskusjoner her om kondens, tørrballer, luftavfuktere, varme osv, osv. Har du en helt tett pressenning, så må du i alle fall ha noe som suger fukt ut av lufta. Det er også å anbefale inne i lukkede kabiner. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2004 har kjøpt båt med formsydd pressening og lurer på om det skulle by på problemer å bruke denne under et presseningstativ, pga kondens.Lufting...lufting og mere lufting er min løsning på kondensproblemene. Kondensen varierer en del med hvor i landet du har båten tror jeg. Regner med du ligger i Drammensområdet. Før i tida hadde jeg båten på Konnerud, seinere Muusøya og de siste åra Bokerøya. Jeg har aldri hatt nevneverdig kondensproblemer noen av stedene og regner med det kommer av god åpning i pressenningen i begge ender og så mye åpninger inn i båten som mulig. God hjelp får vi også av gjenomsnitlig kalde og tørre vintre. Brukte tørrballer for mange år siden. Gikk deretter over til veisalt i en gammel sokk som hang over en pøs, og det var like effektivt. I de seinere åra har jeg droppa ut hele fuktfjerninga og merker ingen forskjell.Jeg er litt skeptisk til den doble pressenning løsninga di hvis disse kommer borti hverandre. Det er utrolig hva småbevegelsene pga vind og vær kan forårsaker av slitasje i løpet av en vinter. Er den indre pressenninga av samme type jeg en gang hadde til en gammel saga 27, hadde jeg droppa den helt. Den ble snørt fast under fenderlista og hadde ingen form for lufting. Den var kun beregna for transport. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 12.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2004 hei sigurd! j har plassert båten i sandspollen, både båtplass og vinteropplag(orket ikke den kjedelige drammensfjorden) ja det er nok en slik pressening du beskriver som skal snøres under båtripa. hvis j ikke skal bruke den under, lar man båtkalesjen stå på, eller skal den tas av? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2004 lar man båtkalesjen stå på, eller skal den tas av?Kallesjen tar du hjem for vask på vinteren. Milo i badekaret og deretter oppbevaring på et tørt sted. Impregneringen tar du til våren når kallesjen er spent opp. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
haraldk Svart 12.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2004 Sjekk dette dokumentet om mugg i båt (ligger i dokumentarkivet) http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm Fulgte anbefalingene derfra i fjor med meget godt resultat. Kjøpte inn tre bøtter og tre dørslag (store siler) på Europris (tilsammen kr 75,-) og en sekk med veisalt (kalsiumklorid) fra Felleskjøpet (ca. kr 60,-) og plasserte en bøtte med ca 2kg salt i dørslag i forkabin, cockpit og akterkabin på min Saga 27. Stengte alle ventiler, hadde på en gammel kalesje og surret presenningen så tett som mulig. Prinsippet er å ha så liten luftutskifting som mulig. Til min nyinnkjøpte (brukte) Saga 26 følger det med en transportpresenning (gummi/latex) som jeg akter å bruke under den vanlige presenningen hvis jeg får tid til å vaske den før snøen kommer (har vært lagret utendørs). I så fall vil jeg ta av kalesjen og stativet selv om jeg har en gammel reservekalesje da transportpresenningen er veldig tung... Tørr hilsen Harald Krystad Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 12.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2004 Jeg har aldri hatt nevneverdig kondensproblemer noen av stedene og regner med det kommer av god åpning i pressenningen i begge ender og så mye åpninger inn i båten som mulig. God hjelp får vi også av gjenomsnitlig kalde og tørre vintre.Som du sier selv, så har du nok god hjelp av kalde og tørre vintre. Her i sør er det ofte fuktige dager i løpet av vinteren, og kondens er et problem under pressenningen, selv med god lufting i begge ender. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 13.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2004 Her i sør er det ofte fuktige dager i løpet av vinteren, og kondens er et problem under pressenningen, selv med god lufting i begge ender. Nettopp defor er løsningen med veisalt og ingen lufting (som beskrevet i "Mögel i båt"-dokumentet) absolutt å anbefale! Mvh Harald Krystad Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.