Jump to content

kondens under vinteropplag


Avmønstret4

Recommended Posts

har kjøpt båt med formsydd pressening og lurer på om det skulle by på problemer å bruke denne under et presseningstativ, pga kondens.

det nytter ikke å bare bruke den formsydde presseningen da vann og snø vil legge seg og danne dammer.

har også tenkt å sette inn 2-3 tørrballer.

ifølge forrige eier var ikke dette noe problem, så lenge man byttet ut tørballene i løpet av vinteren. :crazy:

Link to post
Share on other sites

har kjøpt båt med formsydd pressening og lurer på om det skulle by på problemer å bruke denne under et presseningstativ, pga kondens.

Lufting...lufting og mere lufting er min løsning på kondensproblemene. Kondensen varierer en del med hvor i landet du har båten tror jeg. Regner med du ligger i Drammensområdet. Før i tida hadde jeg båten på Konnerud, seinere Muusøya og de siste åra Bokerøya. Jeg har aldri hatt nevneverdig kondensproblemer noen av stedene og regner med det kommer av god åpning i pressenningen i begge ender og så mye åpninger inn i båten som mulig. God hjelp får vi også av gjenomsnitlig kalde og tørre vintre. Brukte tørrballer for mange år siden. Gikk deretter over til veisalt i en gammel sokk som hang over en pøs, og det var like effektivt. I de seinere åra har jeg droppa ut hele fuktfjerninga og merker ingen forskjell.

Jeg er litt skeptisk til den doble pressenning løsninga di hvis disse kommer borti hverandre. Det er utrolig hva småbevegelsene pga vind og vær kan forårsaker av slitasje i løpet av en vinter. Er den indre pressenninga av samme type jeg en gang hadde til en gammel saga 27, hadde jeg droppa den helt. Den ble snørt fast under fenderlista og hadde ingen form for lufting. Den var kun beregna for transport.

Link to post
Share on other sites

hei sigurd!

j har plassert båten i sandspollen, både båtplass og vinteropplag(orket ikke den kjedelige drammensfjorden)

ja det er nok en slik pressening du beskriver som skal snøres under båtripa.

hvis j ikke skal bruke den under, lar man båtkalesjen stå på, eller skal den tas av?

Link to post
Share on other sites

lar man båtkalesjen stå på, eller skal den tas av?

Kallesjen tar du hjem for vask på vinteren. Milo i badekaret og deretter oppbevaring på et tørt sted. Impregneringen tar du til våren når kallesjen er spent opp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjekk dette dokumentet om mugg i båt (ligger i dokumentarkivet) http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm

Fulgte anbefalingene derfra i fjor med meget godt resultat. Kjøpte inn tre bøtter og tre dørslag (store siler) på Europris (tilsammen kr 75,-) og en sekk med veisalt (kalsiumklorid) fra Felleskjøpet (ca. kr 60,-) og plasserte en bøtte med ca 2kg salt i dørslag i forkabin, cockpit og akterkabin på min Saga 27. Stengte alle ventiler, hadde på en gammel kalesje og surret presenningen så tett som mulig. Prinsippet er å ha så liten luftutskifting som mulig.

 

Til min nyinnkjøpte (brukte) Saga 26 følger det med en transportpresenning (gummi/latex) som jeg akter å bruke under den vanlige presenningen hvis jeg får tid til å vaske den før snøen kommer (har vært lagret utendørs). I så fall vil jeg ta av kalesjen og stativet selv om jeg har en gammel reservekalesje da transportpresenningen er veldig tung...

 

Tørr hilsen

Harald Krystad

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt nevneverdig kondensproblemer noen av stedene og regner med det kommer av god åpning i pressenningen i begge ender og så mye åpninger inn i båten som mulig. God hjelp får vi også av gjenomsnitlig kalde og tørre vintre.

Som du sier selv, så har du nok god hjelp av kalde og tørre vintre. Her i sør er det ofte fuktige dager i løpet av vinteren, og kondens er et problem under pressenningen, selv med god lufting i begge ender.
Link to post
Share on other sites

Her i sør er det ofte fuktige dager i løpet av vinteren, og kondens er et problem under pressenningen, selv med god lufting i begge ender.

Nettopp defor er løsningen med veisalt og ingen lufting (som beskrevet i "Mögel i båt"-dokumentet) absolutt å anbefale!

 

Mvh

Harald Krystad

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...