nord119 Startet 18.Januar.2011 Del på Facebook Startet 18.Januar.2011 Vurderer å begynne med aktivt fiske av leppefisk på sommeren, for videresalg til lokale oppdrettsanlegg. Har ikke så mye kunnskap om dette enda, så jeg lurer på om noen har noe informasjon som kan hjelpe meg? Sitter for øyeblikket å funderer på om jeg skal investere i nye teiner, brukte eller om jeg skal bygge selv. Noen tips til selvbygde teiner? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 (redigert) Tjener penger på leppefisk: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7142197 http://www.adressa.no/tv/?id=14335 Redigert 18.Januar.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Det kan komme regelendringer slik at bare yrkesfiskere får drive dette fisket. Ikke invester i utstyr før reglene er diskutert. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Fiskeriforum? Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Det kan komme regelendringer slik at bare yrkesfiskere får drive dette fisket. Ikke invester i utstyr før reglene er diskutert. Aha, har du noen kilder på dette? Høres litt merkelig ut spør du meg, ettersom slik jeg har forstått det er leppefisk svært etterspurt til bruk mot lakselus. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Tror det var i fiskeribladet jeg leste det. Etterspørselen er det som er problemet. Vi vet ikke hvordan det økende fisket etter leppefisk vil påvirke bestandene. Det er allerede tegn som tyder på at lokale populasjoner er kraftig redusert. Vet ikke om det kommer endringer i reglene, men jeg ville ha sjekket det før jeg kjøpte inn teiner. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 (redigert) Link Link Redigert 18.Januar.2011 av BAN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Her i fjorden er det også noen få yrkesfiskere som har spesialisert seg på å fiske leppefisk som videreselges til oppdrettsanlegg. Hvordan fangsten er har jeg ikke lest eller hørt noe om. Om det kreves nen form for konsesjon vet jeg heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Tror Klondike rushet nærmer seg slutten for dette fisket.Etterspørselen har vært større enn tilbudet de siste årene, men det siste 1,5 året har salget av leppefiske utstyr økt mange hundre prosent. Denne sesongen blir det mange flere enn i fjor som er væpnet til tennene med ruser & teiner Mange etablerte fiskere har avtaler med oppdrettsanlegg på leveranse og disse er sikret en viss omsetning. Problemet med leppefisk er å få levert fangsten i tide da dødeligheten under oppevaring har vært stor( i følge en som startet med dette i fjor) Et annet moment er at fiskerimyndighetene forandrer regler og loverk løpende. Hele fisket kan når som helst bli stoppet eller kvote/konsesjons regulert. Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Føler jeg må skive noen ord rundt dette. Oppdrettsnæringen er som nevnt innteresert i denne fisken for sin bekjempelse av lakselus. En leppefisk, bergylte, bergnebb, grønngylt, med flere, er en fiske type som ikke er så lett og ta vare på.Teinene må ikke dras hurtig opp da fisken er meget utsatt for dykkersyke, (den greier ikke og utligne trykket).Den er meget var for skader, er den litt skadet, da er det snakk om att den mangler rist på et område på 5mm, så kan det utvikle seg til sår(vibrose) i anlegget, og da dør den.Ved eventuell mellomlagring før levering er den meget utsatt for slittasje på snuten, det og utvikler seg til sår. Det kan også oppserveres en del aggresjon i mellomlagringsstasjonen med dertile skader. Ved sortering ombord skal det være tilordnet slik att fisken ligger i vann under sortering, og man skal ha en tank som det er kontinuerlig rennende sjøvann i, også under fart..Dette er en fisk som er meget var. Jeg skriver noen ord om dette fordi det var for mange cowboyer i 2010, alt for dårlig håndtering av fisken,og alt for høy dødelighet. Ønske fra oppdrettsnæringen er proffe leppefisk fiskere som har det som næring, det er også snakk om att man må ha kurs bevis på håndtering/oppbevaring av leppefisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 (redigert) Satt og leste litt om leppefisk i går og kom over linken under. I den finner du det meste i et kortfattet sammendrag. Den tar for seg både litt om leppefiskens vekstvilkår, fangstmetode, mellomlagring, sykdommer og litt statistikk osv. uten å gå så veldig i dybden. Også litt av det som "atvv" er inne på i innlegget over er nevnt. http://www.fiskerifond.no/files/projects/attach/fangst_og_hndtering_av_leppefisk_johan_solgaard_salmar.pdf Redigert 19.Januar.2011 av Lukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Jeg har sett det bli brukt ruser til å fiske leppefisk, det skulle visst være meget vellykket. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Allan E Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Broder fisker etter leppefisk. Teiner, ruser brukes. Trekking flere ganger pr dag. Mærer uten knuter for oppbevaring av fisk. Vetrinærkontroll hver uke av all fisk før levering. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 (redigert) Okei, takk for svar! Har jeg forstått det rett, så bør jeg altså: - Ha en/flere leveringskontrakter med (lokale?) oppdrettsanlegg - Ha båt med en brukbar tankkapasitet, som bør kunne deles inn i kammer for sortering - Ha en pumpe som hele tiden pumper friskt vann inn - Ha skjul for fisken i tank - Kunne dokumentere fiskeplass, tidspunkt, oksygennivå i vann under transport - Tømme teiner/ruser flere ganger til dagen Blir det stilt krav til vetrinærsjekk av fisken fra min side, eller vil oppdrettsanlegget ta seg av dette selv? Mange oppdrettsanlegg har jo ansatte vetrinærer selv. Har og lest at en bør unngå mellomlagring av fisken, men tror dette kan bli vanskelig dersom en skal tømme teiner flere ganger til dagen. Blir vel litt upraktisk å levere 200 fisk til oppdrettsanlegg hver tredje time, i forhold til 800-1000 en gang til dagen. Men jeg vet veldig lite om transport og lagring av levende fisk, så er åpen for innspill. Er det noen som har andre tips er det bare til å si i fra Redigert 21.Januar.2011 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Okei, takk for svar! Har jeg forstått det rett, så bør jeg altså: - Ha en/flere leveringskontrakter med (lokale?) oppdrettsanlegg Ja dette er nok det du først må få på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Du må skaffe deg mærer slik at du kan lagre fisk. Levering hver uke. Kanskje avhengig av hvor i landet du bor. Her hos oss er det ingen oppdrettsanlegg som kan ta imot på direkten. Hvem som betalet vetrinær vet jeg ikke. Han sjekket fisk hos alle fiskerne hver uke. Hentes med tankbil herifra. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Noen som har forslag til mær? Så i noen av de filmene som ble postet tidligere at de hadde en åpen mær på ca 2x2x2m. Vil dette være bedre, eller gjør en nedsenket vanlig fiskemær nytten? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Jeg har fisket leppefisk til oppdrettsanlegg, då hadde jeg ute 3 dobble ruser, som jeg lå fra fjellveggen og utover, og leppefisk ble det Men pass på så du ikke drar rusen for for opp, da får fisken luft i magen, og som regel klarer den ikke og svømme etterpå.. Men de funker vell til og spise lus fra laksen som svømmer helt oppe i vannflaten, hahah Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
nord119 Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Jeg har fisket leppefisk til oppdrettsanlegg, då hadde jeg ute 3 dobble ruser, som jeg lå fra fjellveggen og utover, og leppefisk ble det Aha. Hvor mye fisk fikk du med 3 ruser? Vil du anbefale ruser foran teiner? Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 Eg har bare fått leppefisk noen få ganger i teiner, så jeg ville nok anbefalt ruse ja, Men ruser er ikke lov og fiske med hele året. Men når det er rusefiske ville jeg absolutt prøvd det! Mengden fisk varierer veldig fra sett til sett, men en 10L bøtte per ruse var no vanligt og få. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
lnjk Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Vil du anbefale ruser foran teiner? Takk for svar Også som hobbyfisker kan du etter søknad til Fiskeridirektoratet få dispensasjon fra forbudet om bruk av ruser. Hvilken redskapstype du skal bruke har kanskje de du skal levere til en mening om. Tror du må legge ved avtale om levering når du sender søknad til Fiskeridirektoratet. I ditt distrikt (Stord?) tror jeg det er slik atvv skriver at oppdrettsnæringen ønsker seg utøvere som har dette som næring. Ingen avtale = ingen levering tror jeg. Spør de som har svaret. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Har nå snakket med et lokalt oppdrettsanlegg, og de stilte krav til at vi var registrert som yrkesfiskere. Finner ikke ut helt hva dette innebærer, går ut i fra vi må registreres på A-blad (deltid) men hvilke krav blir stilt? Og hva har dette å si på kvote (20teiner/50kNOK)? Er meget takknemlig visst noen gidder å forklare :) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Du finner kanskje noen svar her http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19990326-015.html&dep=alle&kort+,+titt=deltakerloven& Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.