is_620 Startet 18.Januar.2011 Del på Facebook Startet 18.Januar.2011 Har en båt som i følge gamle brosjyrer skal veie 8-900 kg l=6.2m og b=2,4m . Motor veier 190 kg slik at jeg neppe kommer under 1100 kg i båtvekt. Jeg har (nesten) bestemt meg for å kjøpe ny Tredal boggihenger modell 22-2101 som har totalvekt 2100 kg og nyttelast 1640kg. ( egenvekt = 460kg ) Har BE & C1E sertifikat. I første omgang inntil jeg får rydda i familiens bilpark har jeg tenkt å dra ( litt ! )med en Subaru Forester 125 hk automat. Denne bilen har hengervekt på 1500kg. Dette vil bety at jeg vil ligge på grensen til å ha litt overvekt i forhold til max hengervekt i vognkort. Innbiller meg at bilen tåler dette ,men lurer på hvor nøyaktige vekter de har på kontroller langs veien og hva som kan ventes i bot dersom jeg f.eks blir stoppet med 80 kg overvekt. Kunne løst problemet med en-akslet henger , men har lyst på Tredal 22-2101, da jeg på litt sikt skal kjøpe større og sterkere diesel bil på grønne skilt. Dersom kombinasjonen Forester /båt og henger funker greit, har jeg tenkt å kjøre lengre turer. Kunne leid henger og kjørt på biltilsynets vekt , men båten står innesnødd i hagen , så jeg satser på å få en god pris nå, og heller kontrollveie etterpå . hadde vært moro med kommentarer ! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 80kg slipper du nok fint unna med, med mindre du møter en student. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Men om automaten tåler lengre turer med såpass tung henger, det er jeg mer skeptisk til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilaren Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 (redigert) La det for all del ikke bli boten som skremmer deg fra å kjøre med for tung henger (ikke får du ta hengeren med deg videre heller hvis du blir stoppet). Tenk trafikksikkerhet, selv om 80kg i seg selv ikke er det groveste overtramp... Redigert 18.Januar.2011 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Samme tema nylig diskutert på OT.... https://baatplassen.no/i/topic/76472-bot-ved-overvekt-paa-tilhenger/ Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
motor Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Du sier hengeren har totalvekt 2100kg. og bilens tilatte hengervekt er 1500kg. Blir ikke da "overlasten" 600kg? Ellers for all del, automaten har ingen problem med 1500kg henger. Automat er det perfekte i "oppphals"-øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Siden jeg har BE sertifikat er det den aktuelle vekten på båt + henger som ikke må overstige max hengervekt i bilens vognkort. I mitt eksempel er dette 1500kg- Slik forstår jeg det og dette betyr også at alle de gangene jeg har trodd at jeg kjørte ulovlig med dobbel hestehenger og 1 hest med bil godkjent for 1500 kg - egentlig har vært fullt lovlig pga aktuell vekt og BE sert. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Siden jeg har BE sertifikat er det den aktuelle vekten på båt + henger som ikke må overstige max hengervekt i bilens vognkort. I mitt eksempel er dette 1500kg- dobbel hestehenger og 1 hest med bil godkjent for 1500 kg - egentlig har vært fullt lovlig pga aktuell vekt og BE sert. Stemmer det så lenge du har E, kan du dra henger med aktuell vekt som er lovlig i forhold til bilen. Jeg hadde kjøpt en litt for stor henger hadde jeg vært deg. Mye bedre/sikrere å kjøre med, og har du alt annet enn 80kilo overlast greit skal det mye til før du ikke får kjøre videre. Lykke til Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Jeg har blitt stoppet med Bilhenger med tillat totalvekt på 2 tonn mange ganger. Har aldri blitt spurt om aktuell vekt på henger. Heller aldri opplevd at de vil veie henger. Det de har sett på, er at fører innehar riktig klasse for aktuell henger... Disse 80 kg tro jeg ikke vil utgjøre noen ekstra fare å kjøre med. Tvert i mot. Boggihengeren vil være mye stødigere å kjøre med. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 På vei-kontroll bruker de ein slags skive som ein kjører iet og eit hjul oppå. Ved slik så runder de ned til nermeste 50 runde kg pr hjul, så i praksis, med riktig balansering og litt flaks, så kan du få 49 x 4 kg i fradrag Dette fikk eg bekrefta på tlf til Vegvesenet for 6-7 år siden. Kan være annerledes nå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
is_620 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 takker for alle svar , jeg er nå beroliget og kjøper Tredal hengeren nevn i start innlegget mitt. etterhvert tar jeg en tur til Biltilsynet med Subaru , henger og båt. Dersom jeg havner noe særlig over 1500 kg på hengeren, kan jeg ev flytte bensin ( har dobbelt opplegg med både fast og løs tank ) dregg etc over i bilen, når jeg skal til trøndelag eller over til vestlandet. har også funnet ut at Subaruen har varsel lampe og oljekjøler på automat olja - slik at jeg håper det går greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Lykke til, dette går bra det går jo faktisk an å ta hensyn til bilen med kjøremåter og pauser og. Bare for å stelle pent med trekkvogna Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
abbor Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Vi har samme type motor og lignende båter utstyrt for samme type aktivitet. Min båt har tørrvekt på 1050kg, med full tank veier båten min med fastmontert utsdtyr og litt løst utstyr ca 1500kg, har da vanskelig for å tro at din vil veie under 1300kg. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Det man å kan gjøre er å flytte båten/lasten litt fram slik at man har maks trykk på kula. Da får du mindre trykk på akslingen på hengeren. Utgjør ikke mye , men om det er så lite som det er snakk om i dette tilfelle så,.... Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Bare ikke gjør det slik Ikke sikkert Gulvestene langs veien ville like det Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
is_620 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 ser at det er kommet flere innspill Subaru Forester er en foreløpig nødløsning og dra tung båthenger med. Den skal egentlig være ny konebil og vinterbil. Skal hente den morgen. Den vi har kjøpt har egenvekt 1375, tillatt totalvekt 1880 , vogntog vekt 3380 og hengervekt 1500. Jeg tenker derfor å frakte båten så tom som mulig , og ha bensin , anker etc i bilen , slik at det vektmessig bør holde akkurat. Jeg har også en Peugeot 406 diesel stasjonsvogn , som har vært nesten feilfri,og går billig , men dårlig bruktpris gjør at jeg er i tvil om å selge. I tillegg er det 2 biler til ......... så når alt faller ferdig på plass, skal Subaruen være konebil og jeg skal ha en sterk diesel på grøne skilt. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Hvis det er 125hk bensin med automat, tror jeg ikke du kommer til å reise så langt med båten på henger. Lovlig eller ikke, så tror jeg du kommer til å oppleve det som for lite motor. Husk å ikke slippe den opp i overdrive annet enn evnt. i slake utforbakker. Har den lavserie får du båt/henger opp av vannet, hvis ikke tror jeg du fort kan slite med dette også. Tredal hengere er flotte hengere med fine kjøreegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 ser ut som "nonsense" torpederer hele opplegget mitt vi har kjøpt 125Hk - med automat , 2003 modell Da må jeg over på Plan B , som er å overtale svigerinna mi til å byttelåne bil - hun har en ganske ny Landcruiser og er nok ikke glad for låne den bort, men det kan ikke stoppe mine planer .................. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 (redigert) jeg tror det går fint med 125hk... se på power 2 weight for større kjøretøy, du er jo milevis forran dette, selv om du har lite moment. jeg kjørte 18 fot båt fra stockholm til oslo, med henger laget for opptil 22 fot.. med en 1986 toyota camry 2.0gli, gikk fint det, lå dog mest i 3/4 gir ;) hengervekt rating i norge er oppgitt ved stor helning, så f.eks. i tyskland hadde 1500 vært 1700, vi tar hensyn til at vi har vesentlig mere bakker her. er jo ikke store hengern du skal ha, så ille stor trekkbil trenger du ikke, har selv en GL420cdi på grønnskilt jeg har brukt, 306hk og nesten 800nm gjør det meste til en lek, hadde landcruiser før, den slet faktisk med store hengere p.g.a. egenvekt, akselavstand og tyngdepunkt. Redigert 21.Januar.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Hvis du skal kjøre på flate østlandet tror jeg og at dette går helt fint. Skal du dra opp og ned bratte fjellsider på feks vestlandet. da sliter nok bilen litt mer enn den har godt av. Er det for bratt der du skal sette ut båten får du finne en vinsj du kan hjelpe til med. Jeg tror bilen din klarer det uten vinsj. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 .Jeg har (nesten) bestemt meg for å kjøpe ny Tredal boggihenger modell 22-2101 som har totalvekt 2100 kg og nyttelast 1640kg. ( egenvekt = 460kg ) Husk at ved kjøp/salg, m.a.o. omreg av en henger med egenvekt over 350kg så er det en helt vanvittig omreg.avgift! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 ja men ved kjøp av ny er denne inkludert vel? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.