Jump to content

pusse/lakke, eldgammel teakfiner på Scand 25 Classic, hvordan?


:båt1

Recommended Posts

som tittelen sier skal jeg pusse ned også lakke opp eldgammel "sprø" men fin teakfiner i båten min men er litt engstli for å pusse igjenom teakdelen av dfineren samt å eventuellt "røske den av med skrape, hva vil dere gjøre her tro?

hvilken lakk skal jeg bruke? og skal jeg demontere ting først og så pusse/lakke det?

takker for svar :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde denne jobben på min Unique 833 i fjord. Fikk anbefalt en infrarød varmer som jeg holdt/dro over området der lakken skulle fjernes, lakken bobler seg og jeg kunne enkelt skrape den vekk uten at noe ble ødelagt. Jeg leide denne på Trebåten i Bunnefjorden, se http://www.trebaten.no/component/option,com_phpshop/page,shop.browse/category_id,258/Itemid,1/, den kan også leies der.

 

Lakk eller olje har jeg interim av er en smakssak, mange meninger om dette her på forumet. Jeg valgte å lakke med 5 strøk med blank før jeg la to siste strøk med matt, da fikk jeg fin dybde og finish i overflaten. Skal du olje tror jeg du må være ekstremt nøye med lakkfjerningen. Brukte Epiphanes teak lakk, fikk anbefalt det på Trebåten og er som sagt veldig fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde følgende i frontcabinen på min:

 

slipte ned alt med en sækalt "mouse" slipemaskin med ca 120 korning.Dette gikk MEGET fort med denne maskinen(ca to kvelder).

når alt var slipt ned støvsuget jeg godt,for så og vaske over med rødsprit.

 

deretter påførte jeg et lag med jotun mahogny beis.Husk og IKKE bruk spritbasert beis da detter er helt komplett umulig og få jevnt utover.tørker ekstremt fort!

 

deretter lakkerte jeg ca 4 strøk med epifanes blank lakk.brukte en lakk kost og trakk over med en skumfordriver.

 

80 prosent av det ble svært bra,mens det er en vegg jeg ikke er fornøyd med,da det er tendenser til renninger.

opllevde at det var vanskelig og få tynne nokk lag,så jeg gikk tilslutt over til og kun bruke skumfordriveren,syns det ble tynnere lag ved bruk av bare den.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

det var rart.jeg begynne vel og demontere styreposisjon i mars en eller annen gang,så da kan du få knappene.er vel en ca 10-12 stk kan jeg tenke meg,deriblant 2-3 som er slitt i lakken.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

deretter påførte jeg et lag med jotun mahogny beis.Husk og IKKE bruk spritbasert beis da detter er helt komplett umulig og få jevnt utover.tørker ekstremt fort!

 

 

Dette er ikke helt riktig.

 

Man skal ikke bare kladde på spritbeis på lik linje som lakk og maling. Det er noe som man bør øve litt på før man begynner, men det er ikke vanskelig eller umulig.

 

Bruker man svamp eller fille får man et godt resultat, men man kan også bruke kost.

 

Et tips for å kontrollere innfarginga er å legge på noen lag med treolje hvis treverket er nytt. Da suges ikke spritbeisen inn like mye og man trenger ikke legge på så mye. Men spritbeis finnes i mange farger.

 

 

 

Motorkassa mi er kun påført spritbeis (lokket er malt)

 

28072010473-1.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...