:båt1 Startet 18.Januar.2011 Del på Facebook Startet 18.Januar.2011 som tittelen sier skal jeg pusse ned også lakke opp eldgammel "sprø" men fin teakfiner i båten min men er litt engstli for å pusse igjenom teakdelen av dfineren samt å eventuellt "røske den av med skrape, hva vil dere gjøre her tro? hvilken lakk skal jeg bruke? og skal jeg demontere ting først og så pusse/lakke det? takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Jensen Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Jeg gjorde denne jobben på min Unique 833 i fjord. Fikk anbefalt en infrarød varmer som jeg holdt/dro over området der lakken skulle fjernes, lakken bobler seg og jeg kunne enkelt skrape den vekk uten at noe ble ødelagt. Jeg leide denne på Trebåten i Bunnefjorden, se http://www.trebaten.no/component/option,com_phpshop/page,shop.browse/category_id,258/Itemid,1/, den kan også leies der. Lakk eller olje har jeg interim av er en smakssak, mange meninger om dette her på forumet. Jeg valgte å lakke med 5 strøk med blank før jeg la to siste strøk med matt, da fikk jeg fin dybde og finish i overflaten. Skal du olje tror jeg du må være ekstremt nøye med lakkfjerningen. Brukte Epiphanes teak lakk, fikk anbefalt det på Trebåten og er som sagt veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 takker for svar og løfter tråden Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Jeg gjorde følgende i frontcabinen på min: slipte ned alt med en sækalt "mouse" slipemaskin med ca 120 korning.Dette gikk MEGET fort med denne maskinen(ca to kvelder). når alt var slipt ned støvsuget jeg godt,for så og vaske over med rødsprit. deretter påførte jeg et lag med jotun mahogny beis.Husk og IKKE bruk spritbasert beis da detter er helt komplett umulig og få jevnt utover.tørker ekstremt fort! deretter lakkerte jeg ca 4 strøk med epifanes blank lakk.brukte en lakk kost og trakk over med en skumfordriver. 80 prosent av det ble svært bra,mens det er en vegg jeg ikke er fornøyd med,da det er tendenser til renninger. opllevde at det var vanskelig og få tynne nokk lag,så jeg gikk tilslutt over til og kun bruke skumfordriveren,syns det ble tynnere lag ved bruk av bare den. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
:båt1 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 brukte du tynner BOA? en annen ting. har du motatt den IMen ang knappene på dashen din Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 brujte tynner de første strøkene ja..i henhold til brukasanvisning. sendete vel deg en im tilbake eller gikk noe feil når jeg sendte den? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
:båt1 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 ja det må ha godt feil, jeg har iværtfall ikke fått den takk for lakketips Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Eg demonterte alle skott, og leverte dei til et snikkerfirma som la på ny finer. Ble helt supert, billigere enn å kjøpe nytt, dessuten mye mindre jobb, bare å skru på plass igjen... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 hvor mye ga du per m2 da Eysteind? Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 det var rart.jeg begynne vel og demontere styreposisjon i mars en eller annen gang,så da kan du få knappene.er vel en ca 10-12 stk kan jeg tenke meg,deriblant 2-3 som er slitt i lakken. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
:båt1 Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 jeg tar dem gjærne jeg! sender deg IM med navn og adresse! tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 20.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 løfter Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 hvor mye ga du per m2 da Eysteind? Seint svar, men mener vi betalte ca 1000 for alle innredningsplatene ute i båten (Sollux 24 uten akterkabin). Sparte mye arbeid kontra å kjøpe nye plater... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 deretter påførte jeg et lag med jotun mahogny beis.Husk og IKKE bruk spritbasert beis da detter er helt komplett umulig og få jevnt utover.tørker ekstremt fort! Dette er ikke helt riktig. Man skal ikke bare kladde på spritbeis på lik linje som lakk og maling. Det er noe som man bør øve litt på før man begynner, men det er ikke vanskelig eller umulig. Bruker man svamp eller fille får man et godt resultat, men man kan også bruke kost. Et tips for å kontrollere innfarginga er å legge på noen lag med treolje hvis treverket er nytt. Da suges ikke spritbeisen inn like mye og man trenger ikke legge på så mye. Men spritbeis finnes i mange farger. Motorkassa mi er kun påført spritbeis (lokket er malt) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
:båt1 Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Seint svar, men mener vi betalte ca 1000 for alle innredningsplatene ute i båten (Sollux 24 uten akterkabin). Sparte mye arbeid kontra å kjøpe nye plater... er det sant! dette var da sinnsykt billig! var denne prisen for alle platene eller pr m2??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.