Jump to content

Hvordan smelte kordelender ved spleising

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Setter her med de fire fortøyingstampene for båsen til båten som skal skiftes ut etter vel 20 års bruk. Da er det greit å smelte endene på de enkelte kordelene før en begynner på selve spleisingen av øyespleisene som det blir 8 stk av. Vanligvis bruker jeg lighter til dette, men med 14mm tauverk går det nok med et par lightere, som blir bra varme også. Jeg er derfor ute etter en liten beholder av glass med messinglokk med veke for sprit. En slik mener jeg å ha sett både på tannlege og legekontorer i "gamle dager". Men finnes noe slikt å få tak i idag? De så omtrent slik ut som på skissen min under.

spritbrenner.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis tauene dine har holdt i 20 år har det vært tau av god kvalitet! :thumbsup:

Jeg pleier å bruke elektrotape på kordellene mens jeg spleiser, og så smelte endene etter at spleisen er ferdig og kordellene er kuttet til riktig lengde. Da fungerer det fint med et brennende stearinlys og et kaldt knivblad for å "kline" smelten litt ned i fauten før den stivner igjen.

Er nok en parafinlampe dette, lenge siden eg såg dei for salg.

Jo, det har nok også vært slike for parafin også, men er redd det ville sotet litt på hvitt tauverk. Forsøkte å bruke et stearinlys, men det sotet i hvert fall for mye.

Men uansett, det er vel mest realistisk å finne noe for gass. Jeg har en som ligner på den under, men det blir litt "styr", da den må tennes med lighter og så reguleres inn til rett flamme og har litt for stor flamme.

17-621_s.jpg

Da ser denne greiere ut med piezotenning, men fremdeles litt for "voldsom"?

17-609_s.jpg

Men hva med denne lille snertne saken til kr.49.90 hos BT? Noen som har vært borti denne, og hvordan fylles den?

19-714_m.jpg

Eller kanskje denne engangs peistenneren til kr.9.90? Kan jo kjøpe en pose med slike. Den har jo håndtak så en ikke svir fingrene.

36-571_s.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis tauene dine har holdt i 20 år har det vært tau av god kvalitet! :thumbsup: Jeg pleier å bruke elektrotape på kordellene mens jeg spleiser

Ja, kvaliteten har nok vært bra, men så har jeg kjørt tauverket i vaskemaskin med tøymykner hver vinter. Men nå begynner de å bli stygge med slitasje rundt kausene. Strekkavlasterne (Forsheda) er imidlertid like myke og fine fremdeles, så de skal brukes om igjen. Jeg forsøkte med tape i stedet for å smelte kordelene, men tauet er så hardt tvunnet at tapen stadig løsnet når jeg skulle tre kordelene inn i tauet. Og merlespiker har jeg ikke.

Lars H.

Jeg bruker tape, fungerer fint det. En merlespiker har jeg også, men det går som regel greit uten. Etter at spleisen er ferdig kutter jeg endene og smelter dem med peistenneren. Jeg har en bøyelig peistenner kjøpt på Jula som er helt suveren, den er av type stormlighter så den gir ekstra god varme på flammen. og husk at alle peistennere kan fylles da, så en tenner pluss en flaske gass så har du det du trenger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men hva med denne lille snertne saken til kr.49.90 hos BT? Noen som har vært borti denne, og hvordan fylles den?

19-714_m.jpg

Lars H.

Bruker den tynne blå loddepennen til både å kappe tauet med og til å smelte kordelene. Veldig praktisk, men det er "noe klatt" å fylle gass ( i bakre ende ). Bruker Butan gass fra Biltema. Del nr: 17-604

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Jeg er derfor ute etter en liten beholder av glass med messinglokk med veke for sprit. En slik mener jeg å ha sett både på tannlege og legekontorer i "gamle dager".

Er det ikke disse som blir kalt en bunsenbrenner?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser enkelte steder som selger tau, der bruker de en loddebolt til å kappe tauverket med. Av typen hvor loddespissen er en stor varmetråd, og blir varm på et blunk når man klemmer inn en knapp. (Og fort kald også)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg pleier å bruke elektrotape på kordellene mens jeg spleiser, og så smelte endene etter at spleisen er ferdig og kordellene er kuttet til riktig lengde. Da fungerer det fint med et brennende stearinlys og et kaldt knivblad for å "kline" smelten litt ned i fauten før den stivner igjen.

Jeg gjør det også på denne måten. Hvis tauet fliser seg opp for deg kan du surre tapen litt hardere og lengre ned på tampen. Jeg taper litt utenfor også så det blir som en spiss som er lettere å tre gjennom. Hvis tauet er hardt slått må du bruke mer krefter på å vri det fra hverandre for å få åpning :smiley:

Ja, en slik taukutter eller tilsvarende bør jo butikker som selger tau bruke:

taukutter.jpg

Ellers bruker jeg selv stearinlystenner og tape for å spleise (f,eks løkke).

Hvis det er snakk om å sikre enden av et tau istedet for å bruke endespleis eller smelte enden så benytter jeg ofte takletråd som surres hardt med "selvlåsing" av enden på tråden.

Redigert av olpi (see edit history)

Hei.

Litt impulsiv som jeg er, selv om jeg er pensjonist og "gammel mann", ruslet jeg bort til Biltema (10min gangvei unna der jeg bor!) og handlet to brennere lenge før denne tråden kommer til noe endelig og ultimat svar. Den største brenneren jeg kjøpte blir nok for grov til min jobb, men kan være grei til å varme opp bosset når propellen skal av. Det var litt av en "blåselampe"!

17-609_s.jpg

Men den lille blå "pennen", er jo helt herlig. Den brenner stille og rolig med en liten konsentrert flamme. Men her kunne jeg spart meg den butangassboksen til kr.59,90 jeg kjøpte. Jeg fylte den like godt fra en Ronson butangassbeholder for lighter jeg hadde liggende!

ronson.jpg

For å avslutt/svi kordelene etter at spleisen er ferdig, har jeg tidligere som andre også påpeker, brukt loddebolt. Men kanskje den lille blå "pennen" varmer så konsentrert at jeg kan bruke den til det også?

Men først må jeg få kjøpt meg nytt tauverk. 14mm tauet jeg kjøpte fikk jeg ikke gjennom "gummipikken" (Forsheda strekkavlastning) da den kun klarer 12mm.

tau_blaa.jpg

Det ble nevnt Bunsenbrenner her. Og så vidt jeg kan forstå, er alle disse små portable eller stasjonære brennerne tuftet på dette prinsippet; nemlig at gass via en liten dyse blandes med luft før dette antennes litt unna dette punktet.

bunsen.png

Til slutt (i dette innlegget, jeg er ikke ferdig ennå), har jeg også et lite/stort problem jeg også trenger hjelp med.

Hva gjør en med gamle gassbokser en har liggende som ikke passer til noe apparat, og som begynner å tære/ruste? Jeg kjøpte meg bla. et ett bluss gass kokeapparat med flere slike bokser til som jeg pælmet på sjøen etter at flammene slo opp pga. slurv ved innsettingen av gassboksen (jeg fikk panikk).

Jeg hadde tidligere et ett-bluss campingapparat jeg kastet, og da stakk jeg utendørs en dag det blåste godt forsiktig hull i gassboksen slik at gassen sivet ut. Men kan en levere inn slike bokser noe sted?

Lars H.

Brannvesenet kanskje?

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, men tar de imot slikt uten at en legger det på trappen fremfor døren deres og løper gort fra stedet?

Lars H.

men tar de imot slikt uten at en legger det på trappen fremfor døren deres og løper gort fra stedet?

Nei beklager, det vet jeg ikke. De kan vel ikke ta imot slikt fra alle som vil bli kvitt dem.

Det beste er jo å bruke gassen til noe fornuftig. Et lite prosjekt der. :tongue:

Siden du har løst problemet ditt så legger eg inn ett tips om hva en loddeglad kar som du burde valgt :rolleyes:

Eg har denne til lodding ombord: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Brenner/

Skrur man av fremste delen (enkelt handgrep) får man en fin liten gass varme pistol. Litt følsom for mye vind, men da sitter man jo inne i varmen og spleiser. Fylles fra lighter gass flasker.

Eg synest det går fint å spleise slikt tau uten å verken smelte eller bruke tape på kordelene.

Det skulle jeg gjerne sett og opplevet med det tauverket jeg har. Skal jeg sende deg en meter tau?

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...