Jump to content

Hvordan smelte kordelender ved spleising

Lars H.

Recommended Posts

Her har man en billig og grei taukutter(loddebolt) + flere morrosaker i samme pakka. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Loddesett/. Disse som tauselgere og andre som driver mye med tau koster ofte ganske mye. Med litt trening kan man lett spleise 14 mm uten hverken merlespiker, teip eller smelting, men når spleisen er ferdig blir det ofte penere om man smelter endene.

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
men når spleisen er ferdig blir det ofte penere om man spleiser endene.
Den forsto jeg ikke helt. Når øyespleisen er ferdig og det kun er tre kordelstumper som stikker ut, hvilke ender er det da du mener skal spleises og hvordan?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skulle jeg gjerne sett og opplevet med det tauverket jeg har. Skal jeg sende deg en meter tau?

Lars H.

Det er svært stor forskjell på tau i så måte. Har kjøpt noe tau hos Biltema og der går endene nærmest i oppløsning når man skal spleise kordelene. Det har nok en del med hva tauet er laget av også.

Jeg kjøpte en del Roblon tau for noen år siden og var veldig greie å spleise. Faste og gode.

Det er nok også store kvalitetsforskjeller på tauverk fra de forskjellige produsenter vil jeg tro.

Her er en katalog fra ROBLINE (er vel gamle Roblon?):

http://home.online.no/~jeppejul/Robline_Katalog.pdf

På side 48 er det noen 3-slått tau til fortøyning.

Er litt andre benevnelser og typer nå enn den gang (15+ år siden).

Redigert av olpi (see edit history)

Går selvfølgelig å spleise uten både smelting og tape, men det vil jo ikke bli like fint. Godt brukt og strekkt tau kan være vanskelig å spleise, men det går fint å løsne opp tauet ett stykke forbi spleisen. Og så tvinne det på en litt spesiell måte til passelig hardhet. Det er lett å bli for løst men med litt trening går dette fint.

PS: Du må ikke by en møring tau Lars, du får det aldri tilbake :nonod:

Redigert av volfro (see edit history)

Surr kraftig med isolasjonstape på endene. Avslutt spleisen med 3-2-1. Og brenn endene. Fikk et godt tips av en gammel sjøulk for mange år siden: Med det samme endene blir svidd og når de ennå er varme så legg tauet og spleisen på et plant gulv (nei, ikke parketten hjemme...)og rull spleisen under skosålen. Da blir det en jevn og fin avslutning.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Og selve spleisen blir tettere og penere også. Men dette er vel helt vanlig å gjøre uavhengig av smeltemetode eller ikke smelting i det hele tatt. Slik rulling mellom sko og gulv har jeg alltid gjort, selv på hampetau.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...