Jump to content

Skibsplast 655 (-04 mod) eller Uttern d68 (-10 mod)?


Monte_Mario

Recommended Posts

Er det noen som kan opplyse/hjelpe meg med gode råd?

Vi skal kjøpe vår første motorbåt (har hatt seilbåt tidligere) og etter mange timers tråling på nettet har sitter jeg nå med to

ulike alternativer (det finnes sikkert flere...)

Den ene er en 2004 mod Skibsplast 655 med alt utstyret man trenger. Fin båt, god plass, Suzuki 140 hk motor. Alt ser veldig bra ut. Prisen er rundt 330 000,-.

Den andre er en 2010 modell Uttern som er nedsatt til 515 000,-. Tror vi skal kunne prute den ned mot 500... Den er også bra utstyrt og falt fruen veldig i smak. Meget pen båt. Aberet er at i tilfellet med Uttern må vi ta opp et lite lån, noe vi slipper med Skibsplasten. Lånet i seg selv går greit, men er ikke noe jeg sterkt ønsker selvfølgelig. På en annen side får vi da en ny båt med 5 års garanti på skrog og motor. Nytt er nytt. Skibsplasten er tross alt i sitt syvende år.

 

Kan noen hjelpe meg med god argumenter, enten i den ene eller andres favør?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe tvil om at ny båt er toppers, men akkurat når det gjelder eksempelet du nevner så hadde jeg gjort som følger:

Kjøp Skibsplasten, selg motoren på FINN og kjøp helt ny motor. For en 2004-modell DF140 bør du kunne få et sted mellom 70 og 80 tusen. Og en ubrukt 2009/2010-modell av samme motor får du for rundt 120 tusen. Da får du en knall båt med flett ny og driftssikker utenbordsmotor, og mye mindre lån på båten.

 

Jeg syntes at en halv million kroner er alt for mye penger å betale for en såpass liten kalesjebåt som d68. Nå er ikke dette ment som et godt råd da, for jeg er langtfra noen ekspert! Jeg ville bare fortelle hva jeg hadde gjort hvis jeg måtte velge mellom disse to båtene.

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde uten tvil gått for Skibsplast. Kjenner flere som har hatt D serie Utteren. Ingen av disse vil ha Uttern igjen. Det er jo massevis av av båter på markedet i prisområdet ditt. Et annet moment i dagens marked er at prisfallet til en ny Uttern blir markant brattere enn en nyere kurant bruktbåt.

Link to post
Share on other sites

Kjøp Skibsplasten, selg motoren på FINN og kjøp helt ny motor.

Enig; kjøp Skibsplasten. Men hvorfor bytte motor? Ser ingen grunn til det om den er godt vedligeholdt. Suzuki DF140 passer utmerket til 655 og vil vare i mange år. Er sjelden god butikk å bytte ut en så ny og bra motor.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig. Jeg mente ikke at det er nødvendig med ny DF140, men siden trådstarter nevner nytt/garanti som et pluss, og bemerker at Skibsplasten tross alt er i sitt syvende år, så tenkte jeg å gi han et hint om en billigere måte å få seg nytt på.

 

Det er tross alt motoren som er det kritiske punktet når det kommer til nytt/gammelt, både med tanke på sikkerhet, kommende utgifter og irritasjon pga. båt på verksted midt i sesongen osv. Skroggaranti får man uansett sjeldent bruk for, og at det skal dukke opp problemer med skroget til en Skibsplast fra 2004 er lite trolig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte Uttern D68 en gang i tiden. Da var den ganske ny båt fra Uttern. Jeg fant meg ikke helt til rette i båten. Synes formen var litt "boblete" og kvaliteten var ikke slik jeg forventet det på innredning og støpearbeider. I dag lages Uttern i Polen av Brunswick. Jeg tror ikke kvaliteten har blitt noe høyere siden den gang vi hadde en D55 og så på D68. Vi endte opp med en Nidelv 690 - som er en båt vi var fantastisk fornøyde med. Jeg ser at de holder seg godt i pris. Jeg tror vår gamle båt er til salgs på Finn til mer enn det vi ga for den i 2003 :smiley:

 

Skibsplast ser for meg ut som trygge og gode familiebåter. Jeg liker at båtene har en dyp cockpit (dvs høye sidekanter) - det gir beskyttede og sikre plasser ombord. Motormessig tror jeg det er greit med utenbords også. Innenbords diesel er nok en del mer tyverisikret og billigere i drift - og båten blir tyngre. På godt ov vondt. Det gode er litt tyngre sjøegenskaper der den kanskje ikke slår så mye i bølger pga tyngden.

 

Sjekk tilstanden på motoren nøye og at den har fått de servicer den skal ha.

 

Om du vil ha innenbordsmotor finnes 655 med innenbords også - da heter den 660. De fleste er vel levert med Mercruiser 1,7 TDI på 120 hester. Vi hadde en slik motor i 690'en vår og var veldig godt fornøyde med den. Jeg tror den fungerer enda bedre i Skibsplasten som er en litt lettere båt. Det går "tusen på tusen" av denne motoren - og etterhvert har det kommet litt erfaring som eiere bør være obs på - bla sjekke waste gate ventilen på turboen - den kan henge og da blir motoren veldig pigg i noen minutter før den skjærer. Det er en enkel og grei mekanisk styrt motor som man enkelt vedlikeholder selv også

 

Her er en 2008 modell med en nyere CMD diesel på 150 hester. Flott båt dette http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26368201. Sett i lys av prisen på denne synes jeg den 2004 655'en du ser på er dyr :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter Bitteliten i det han skriver om Skibsplast 660, som jeg har et eksemplar av som vurderes lagt ut på finn.no til våren. Nydelig fin og feilfri båt med 1,7 liter / 120 HK Mercruiseren som nevnt over. Jeg er nå stort sett alene utpå, trenger ikke så stor båt, men det blir eventuelt ikke med lett hjerte jeg kvitter meg med den.

 

2002-modell, så kanskje den ikke er ny nok for trådstarter (den SER faktisk ny ut ...), men til gjengjeld blir jo prisen tilsvarende hyggelig. Befinner seg et stykke unna trådstarter, men hvis interesse send meg en IM for mer detaljer, bilder, osv. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da endte det med en Uttern likevel...

Har vært og sett på både Skibsplast og Uttern. Synes vi får mye for pengene med en Uttern, i tillegg til at alt er nytt og under garanti i 3 år. Skibsplasten var fin den og, men bar preg av at den var snart 7 år gammel. I tillegg måtte jeg ha begynt sesongen med ny båt med pussing og stoffing.

 

Greide å få med ankervinsj med fjernkontroll og kartbrikke til 519 000,-. Vi trengte ikke ta opp lån likevel, så da er det vel ikke så ille?

 

Takker for alle råd, selv om jeg ikke fulgte de i denne omgang..

 

Gleder meg som et barn til våren/sommeren. Vårstemning i Fredrikstad i dag;-D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...