Jump to content

Bavaria 37, hvordan fikse lekkasje fra rekkestøtter?


Espa

Recommended Posts

Hei.

 

Har har kjøpt og hentet en bavaria 37 for ca 2 mnd siden. Det viser seg å være lekkasjer fra en eller flere rekkestøtter. Dette er noe jeg var klar over at hadde vært et problem tidligere, og skulle vært ordnet. Lurer på om det er noen som har fikset dette på egne båter før? Er klar over at jeg må av med rekkestøttene og montere dem på nytt. Dette skal gå greit. Lurer på hvor mye av inredningen som må demoteres for å komme til, og om dette er en kurant jobb.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å komme til. Bavaria pleier å bygge båtene slik at man kan skru løs noen små inspeksjonslokk inne i skapene etc. Dette for å inspisere skrog-dekk sammenføyningen. Her har man grei tilgang til rekkestøttene. TEC7 tenker jeg gjør susen, men det er greit å være 2 personer på den jobben, og tørke/gjøre godt reint fra utsiden. Er jo ikke sikkert en slik reparasjon blir så vellykket med et hull fullt av skitt og vann. Jeg brukte hårføner til å tørke litt i og rundt hullet, siden har rekkestøttene holdt tett, og det er noen år siden nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg har en Bavaria37 bygget i 2007. På noen av rekkestøttene har jeg oppdaget sprekker i gelcoaten. jeg kontaktet lunde båt og venter på svar. Innredningen er enkel å åpne, men man må bruke speil noen steder for å se opp i dekket. Der jeg har åpnet så langt er det ikke annen forsterkning på undersiden enn to små skiver under muttrene. Dette resulterer i punktbelastning i dekket ved hver bolt, noe som kan føre til at gelcoten sprekker. uansett hva utfallet blir(farikkasjonsfeil)eller ikke kommer jeg til å legge inn forsterninger under dekket for å fordele belastningen på en større flate av undersiden av dekket. Som tetning i skrugjennomføringene vil jeg bruke det samme som i andre gjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

Hei

Låner tråden litt...

Har samme problem, men lurer litt på hva man gjør med teak-fenderlisten ?

Den er vel limt i 1.5-2 meters lengder og ser ut som en skikkelig dritt-jobb å ta ut en bit av denne?

Noen som har prøvd ?

Det er vel ganske vanlig at det er de to-tre midtre rekkestøttene (gjerne på SB side) som får mest juling når man legger til.

Har "tatt" flere i å dytte fra på rekkestøttene og dette gir et voldsomt moment i de spinkle skivene under dekket.

Dersom noen har gjordt denne jobben settes STOR pris på et par bilder....

 

Tjorven

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...