Jump to content

Hvor stort varmeapparat trengs i en Saga 27 ?


Hebbe

Recommended Posts

Skal til å kjøpe inn varmeapparat til min Saga 27 AC. Det har vært montert et apparat en gang i båten. Restene av dette er til stede med at innblåsnings rør og fordeler med spjell til Cabin og AC er til stede. Båten vil være i bruk fra våren og til høsten mens det enda er varmegrader i lufta. Apparatet vil vel først og fremst bli brukt til å fjerne den kondens som kommer når været "slår" seg om kvelden før leggetid. Har lest litt om dette i arkivet men finner ikke noe svar på den riktige størrelsen for min båt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Skal til å kjøpe inn varmeapparat til min Saga 27 AC. Det har vært montert et apparat en gang i båten. Restene av dette er til stede med at innblåsnings rør og fordeler med spjell til Cabin og AC er til stede. Båten vil være i bruk fra våren og til høsten mens det enda er varmegrader i lufta. Apparatet vil vel først og fremst bli brukt til å fjerne den kondens som kommer når været "slår" seg om kvelden før leggetid. Har lest litt om dette i arkivet men finner ikke noe svar på den riktige størrelsen for min båt.

Min båt er jo ganske lik din i størrelse og jeg har satt inn en Eberspächer dieselvarmer på 4000w. Trinnløs regulerbar 1000-2000-3000-4000W.

Lagt en blåsekanal i akterkabin, en ved uteplassen akter, en ved styreposisjon og en framme i kabinen. Funker alldeles utmerket. Stille og rolig varmer. Går på termostat og regulerer seg selv.

Den har også kaldluft/sirkulasjonsvifte.

Link to post
Share on other sites

Hadde en Wallas 2400 (for lampeolje) i min Saga "syvogTRYGGve". Brukte den fra påske til oktober og det fungerte veldig bra. Den var plassert i rommet til høyre under førerplassen.

Siden du har "rester" av tidligere installasjon bør du kanskje sjekke hvilken type det har vært (spjeldene til Wallas er merket med "Wallas"). Hvis du får tak i samme type slipper du kanskje å lage nytt opplegg for eksos osv.

 

Husk også at varmeapparat bør brukes jevnlig for å unngå at de "står seg ihjel".

 

Lykke til videre med en fantastisk båt som du kommer til å bli veldigh glad i!

Harald Krystad

Link to post
Share on other sites

Kjøp i hvertfall ikke en varmer som er for liten. Det er jo mye bedre å lufte litt istedet hvis det trengs. Tror det lønner seg å ha en som drar på litt i starten, så kan en heller regulere varmen ned etterhvert.

Jeg har Wallas 2400 på lampeparafin i min båt. Den synes jeg er ett nummer for liten. Det tar lang tid å varme opp kabinen hvis det er litt kjølig inne. Jeg har uttak både i kabinen foran og akter, men det blir nok raskere bedre temperatur i akterkabinen siden den er mye mindre. Men det er bare det at den brukes vanligvis ikke, det er gjestekabinen.

Hvis jeg har brukt defrosteren under gange, er det ikke noe problem å holde varmen ved like, men da skal det jo ikke så mye til heller.

Det mest positive med Wallasen er at den starter alltid på første forsøket. Det har den gjort i alle de 10 årene jeg har hatt den. Har aldri gjort noe spesielt med den heller. Bare fyller drivstoff på tanken.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Var ute i helgen med min Saga 27, og det var kalt! Men ikke inne i båten. Jeg har et Termic 2000 apparat for lampeolje. Det kan varieres trinnløst fra halv til full styrke. Jeg har uttak i uterommet og i salongen. I helgen var det bare meg og skipshunden ombord. Vi lå i salongen om natten med åpen dør til uterommet og stengt dør til akterkabinen. Hadde "Hansentopp" montert over kalesjen.

 

Om natten kom temperaturen ute (vindstille!) ned i +2,5oC. Hadde varmeren på, på svakt hele natten, og om morgenen var da temperaturen nede i ca. +12oC både i uterom og salong. Satte den da på fullt, og etter en time var temperaturen oppe i 20 - 24oC. Dette holdt den seg på hele dagen med ca. +10oC ute, fremdeles uten vind.

 

Min anbefaling er en noe kraftigere varmer. Hadde det blåst med de temperaturene som var ute, hadde det blitt i kjøligste laget inne. Men gir en seg for høsten når temperaturen ute går under +10oC, er det nok i en Saga 27.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mange bruker varmer som går på lampeolje. Hvorfor ikke kjøpe en som kan brenne diesel, da slipper du å ha enda en beholder med brennbar væske ombord. Fra før har du vel bensin til jolla, diverse oljekanner, kanskje gass i byssa, og en kanne parafin til noen lamper. Dieselen kan du trekke rett fra hovedtanken. Det finnes varmlufts dieselovner som fungerer på samme måten som de som brenner lampeolje, du trenger ikke gå over til pottebrenner (Refleks el.l.) hvis du ikke har plass til det.

 

Det er mulig at dieselbrennerene koster litt mer, men så er brennstoffet mye billigere, så det går etterhvert opp i opp.

 

Lykke til, og gled deg til båtlivet i en varm og god båt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ville absolutt kjøpt diesel og sluppet sølet med lampeoljekanner. Har du plass er det topp med en bysseovn ala Refleks men oppvarmingen tar kanskje litt lengre tid enn med en luftvarmer. Skulle gjerne hatt en ovn i min 28 foter men desverre er det vanskelig med plass for montering.

 

Kjøp heller hakket for stor enn for lite. Jeg har samme apparat som Lars H. i min båt og det blir hakket for lite synes jeg. Gir ikke ordentlig varme ute under kalesjen og egentlig ikke i lugaren heller hvis det er kaldt og døren er åpen mot uteplassen. Skulle svært gjerne hatt noe som gikk rett på dieseltanken.

 

Av merker hadde jeg satset på Eberspacher, Mikuni eller Webasto.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde Wallas 2400 på lampeolje i vår Saga 27. Grit nok på østlandet fra begynnelsen av mai til midten av september, men den ble i snaueste laget de gangene vi satte ut før påske og sesongen varte ut oktober og vel så det.

Jeg vil si minimum 3kW og for enkelthets skyld diesel drift.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mange bruker varmer som går på lampeolje. Hvorfor ikke kjøpe en som kan brenne diesel, da slipper du å ha enda en beholder med brennbar væske ombord.

Har Mikuni dieselvarmer selv, som fungerer fint. Varmerne installert i Saga 27 for 20-30 år siden var ofte parafinvarmere (lampeole).  Hva grunnen er vet jeg ikke.  Kanskje fordi det ikke var vanlig med dieselvarmere på den tiden.  Ser i allefall ut til at Saga hadde forkjærlighet for denne typen.  En annen grunn til at man fortsatt kjører på lampeolje er vel at varmerne fungerer fint og da er det vel ikke bare å kaste ut det som fungerer kun for og kjøpe ny dieselvarmer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Var ned om havna og ordnet med båten... Tok noen bilder av restene etter det apparatet som en gang har stått der...

Bilde

Ser av "bryteren" m/timer som er plassert under førersetet at det er en webasto som en gang har varmet skuta...

Bilde

Bilde

Her er røropplegg og fordeler med spjell for fordeling. Rørene har en diameter på ca 80 mm (øyemål). Kanskje kan jeg bruke noe av dette ved montering av det når jeg klarer å bestemme meg for hva det blir for "apperatur"...

 

Har fått mange råd og hint hittil men det er bare å klemme på med flere forslag, er helt klar mottakelig for en masse råd i denne "varme-jungel"...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe

 

Tror nok at du kan bruke mye av dette, hvis du velger en Eber som jeg har.

Den har 90mm utgang på varmluften fra varmeren, men her kan du få med en overgang ned til 75mm (mindre kan du ikke bruke, blir for stor motstand i rørene) og da er du vel på dine rør ser det ut som.

Hvis du skulle velge en Eber D4 som jeg har så kan vi utveksle litt erfaringer. Har hatt en del prøve/feile før det idag fungerer.

 

Og som det er sagt tidligere her, skal du først kjøpe varmer så ikke se på de 1-2 tusen du må legge ut mere for en større varmer. Det er mye bedre å ha en varmer som du kan justere ned fordi det blir for varmt, enn å sitte å drømme om en varmer som kanskje skulle ønske hadde gitt 1000w mere. Forskjellen heter å fryse :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hej Hebbe!

 

Jag skulle absolut kjöpt en dieselvarmer, som alle andre her anbefaller!

ett brensle, o ett enkelt brensle o få tag i !

 

dom er sikkert lite dyrare, og jag vet ikke om man tjänar på det ekonomiskt, men det

er mycket bekvämare du drar opp en ledning fra huvudtanken o sen fyller du

bare diesel på ett stelle.....kan ikke bli enklare!

 

 

hade du ikke haft luftslanger o rester fra det gamle systemet o samtidigt tenkt behålla båten,

då skulle jag rekommenderat ett vattenburet system !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert vannvarmer med radiatorer? Da kan du også koble på en varmtvannsbereder og defroster pluss at du kan varme opp motoren på kalde dager.

 

Har selv satset på dette i min Halco. Har en 5,5 kW gassvannvarmer med innebygget varmtvannsbereder som varmer 24 liter i timen med varmt vann over 40C!

 

Varmeren er brukt noen få timer (ca 40) og er som ny. Betalte 10.000,- for hele pakka inkludert 10 meter med radiatorer og alt av slanger som var nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Og som det er sagt tidligere her, skal du først kjøpe varmer så ikke se på de 1-2 tusen du må legge ut mere for en større varmer.

Ser at en Eber D4 koster ca 11300 på maritime (har ikke sjekket flere steder enda). Det er ikke store forskjellen i mellom priserpå de forskjellige varmemaskiner som er i handelen, prisene ligger fra kr 8000 og oppover. Tror ikke det er akkurat her jeg kommer til å spare på skillingen.  Ser i allefall at minst 3kw skal kjøpes inn, når jeg først skal handle...

 

Hadde også vært kjekt med en annen defroster enn den elektriske varmevifta som sitter montert forran førerplassen, ok den fungerer men den fungerer ikke godt nok...

Som ivrig Sjømanneier denne sommeren og høsten er det TELYS som har fungert som defroster under gange i råvær med kalesjen opp...  :lol:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert vannvarmer med radiatorer? Da kan du også koble på en varmtvannsbereder og defroster pluss at du kan varme opp motoren på kalde dager.

 

Har selv satset på dette i min Halco. Har en 5,5 kW gassvannvarmer med innebygget varmtvannsbereder som varmer 24 liter i timen med varmt vann over 40C!

Har ikke vudert vannvarme, kanskje er det dumt av meg men i og med at rør til AC og Cabin framme allerede har røropplegg ferdig så er jeg nok litt blendet etter å kunne bruke dette fortsatt.

 

Er kanskje litt skeptisk til gass fom varmekilde i en båt, helt sikkert ubegrunnet. Ser helt klart fordelen med å kunne fyre med diesel så lenge at det er diesel som er den suppa Forden vil ha for å bringe båten framover.  Skal lese litt mer om vannbåren varme, og skal helt klart ikke avfeie denne muligheten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

På Båt Torget - http://havna.com/battorget/index.html selges det nå en brukt ARDIC 3,5Kv...........

 

Annonse ID:  9540 -  Dato:      26.09.04 12:09

 

Dieselvarmer

Ardic luftvarmer 3,5 kv, med ny viftemotor og ganske ny pumpe selges grunnet overgang til større varmer. Komplett dele-varmer følger med (viftemotor gåen på delevarmer). Pris kr 3500,- v/hurtig avgjørelse Ta kontakt på mob 92623286

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde også vært kjekt med en annen defroster enn den elektriske varmevifta som sitter montert forran førerplassen

Har selv også tenkt i de baner til min Saga 27. Norpart på Lørenskog har godt utvalg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Båt Torget - http://havna.com/battorget/index.html selges det nå en brukt ARDIC 3,5Kv...........

 

Annonse ID:  9540 -  Dato:      26.09.04 12:09

 

Dieselvarmer

Ardic luftvarmer 3,5 kv, med ny viftemotor og ganske ny pumpe selges grunnet overgang til større varmer. Komplett dele-varmer følger med (viftemotor gåen på delevarmer). Pris kr 3500,- v/hurtig avgjørelse Ta kontakt på mob 92623286

uhuuuuuu..... Klokka er over 23 så jeg kan ikke ringe nå... Skal ringe tidlig i morgen....

Takk Walter... :seeya:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...