Jump to content

Alvorlig feil i navionics kart for iPhone


jensemann2

Recommended Posts

Oppdaget noe hårreisende på iphone navionics kartene i dag. Når man holder fingeren på en lykt for å sjekke karakteren kommet det opp en liste. Det eneste som sto på denne listen ang karakteren var følgende: f.eks ( occulting green light with a period of 6 seconds. Jeg tenkte kanskje dette var en oc 6 sek, men det var en Oc(2) 6 sek. Dette gjaldt også alle andre lykter i kartet. Jeg sjekket MANGE!

Link to post
Share on other sites

Iphone er bare beregnet for bruk om dagen. :lol: Vekkeklokker og slikt som man bruker om natten virker ikke heller...

 

Men fra spøk til alvor: På android får jeg ikke engang karakteristikken til lysene frem. Men det er en funksjon der man kan flytte på de og tilføye informasjon som "blir delt innen Navionics community". Det er jo litt skummelt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jo når man tipper in nærheten av lyktet kommer en liten meny med objektene i nærheten opp. Under lyktene ligger det (av og til) karakteristikk info - men ikke alltid. Er nesten frista til å tro at dette er brukere som har lagt infoen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Totalt ubrukelig. Men det står jo advarsel om at det ikke må brukes i navigering.... Men har du prøvd å holde fingeren lenge på en lykt? Kommer ikke info opp da ?

noen som vet hva disse kartene er til? og hvorfor vi kjøper dem? hvorfor kommer de på en brikke som passer i plotteren min hvis de ikke har noe der å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere skrevet om alvorlige feil på Navionics kart her.

 

De fleste feilene jeg rapporterte inn ble rettet, men fortsatt finner man Kaura lykt på kysten av N-Trøndelag to steder i kartet, der den skal være og noen nautiske mil lengre sør.

 

Rapporter feil til BelaMarin, de sender de til Navionics. De har lagt ut på sin side at det er mange feil i Hareidområdet på Navionics kart.

Link to post
Share on other sites

Kanskje svaret mitt kan være til litt hjelp, selv om jeg ofte føler at jeg taler for døve ører, eller rettere sagt skriver for blinde øyne: :wink:

 

 

Det er etter mitt syn ikke rart at det forekommer feil og mangler i elektroniske sjøkart for fritidsbåtmarkedet da det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for dette markedet. Om utgiverne hevder de baserer seg på den internasjonale standarden S-57/3 til IHO for utveksling av digitale hydrografiske data, betyr ikke det at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten. Eksempelvis har produsenten av elektroniske kart av merket Navionics opplyst at den for Norge fra 2005 har produsert sine elektroniske kart for lystbåtflåten basert på data fra Statens Kartverk, Sjøkartverket(nå: Statens kartverk Sjø), i henhold til S-57, etter at en avtale mellom disse to partene ble undertegnet i 2004. Men like fullt er Navionics beheftet med feil og mangler og ikke godkjent for navigasjon, og man må derfor etter mitt syn bruke offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Man har heller ingen garanti for kvalitetssikringen til slike uautoriserte kartprodukter som heller ikke er offisielle. Det er så langt jeg vet bare til ENC for ECDIS at det eksisterer spesifiserte offentlige krav.

 

ENC er godkjente og offisielle elektroniske sjøkart for navigasjon og kan erstatte offisielle papirsjøkart når ENC benyttes i et typegodkjent ECDIS(Electronic Chart Display and Information System) som oppfyller kravene i IMO Performance Standards for ECDIS, om tilstrekkelig backup er tilgjengelig. Hva som er godkjent backup, kan variere fra flaggstat til flaggstat, men for norskflaggede fartøy er et ekstra ECDIS-system med uavhengig strømforsyning eller oppdaterte og offisielle papirsjøkart godkjent backup.

 

ENC må tilfredsstille IHO sin standard S-57/3 for overføring av digitale hydrografiske data.

 

Ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får.

 

Når det gjelder Navionics, har jeg selv sett mangler flere steder. Blant annet har skvalpeskjær vært avmerket i kartet som grunner man kan passere over. Og det er svært alvorlige feil etter mitt syn som kan få store konsekvenser ved ukritisk navigering, og om man ikke benytter offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg.Flere andre her på forumet har også bemerket feil med Navionics. En kollega av meg unngikk såvidt en grunnstøting fordi det var vindstille og klart i sjøen slik at han fra flybridgen så et skvalpeskjær forut og klarte å styre unna. Skvalpeskjæret var avmerket i Navionics som en grunne med tilstrekkelig dybde...

 

Og det er ikke bare Navionics som har feil og mangler i sine kart. For eksempel har Bluechart hatt det også og hvor feil i kartet blant annet har ført til grunnstøtinger.

 

Ellers er jeg litt overrasket at ikke flere er observante på feil og mangler ved elektronske kart for lystbåter. Det er da vitterlig en grunn til at disse kartene ikke er godkjente for navigasjon. Jeg har inntrykk av at flere fortsatt navigerer ukritisk med elektroniske kart og GPS til tross for hvor mye informasjon og kunnskap som er tilgjengelig om dette.

Link to post
Share on other sites

Om utgiverne hevder de baserer seg på den internasjonale standarden S-57/3 til IHO for utveksling av digitale hydrografiske data, betyr ikke det at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten.

Mao. et format, uten kvalitetskrav til innhold. Takk for mye interessant info. Utfra normale byråkratiske prinsipper antar jeg at ENC-kart ikke er tilgjengelige for almuen? Ellers ville vel Navionics vært out-of-business for lenge siden?

Link to post
Share on other sites

Utfra normale byråkratiske prinsipper antar jeg at ENC-kart ikke er tilgjengelige for almuen?

 

Joda, ENC er tilgjengelige for alle og enhver. Men det betinger at man bruker et kartprogram i en kartmaskin/PC som kan nyttiggjøre seg S-57/3 ENC med krypteringsstandarden S-63, selv om ENC i utgangspunktet er ment for bruk i ECDIS. ENC må tilfredsstille IHO ENC Product Specification som igjen er en del av standarden S-57/3 for digital overføring av hydrografiske data.

 

For lystbåtbruk kan for eksempel kartprogrammet SeaPro 3000 Lite + for PC til ca. kr 3000,- inkludert moms, vise ENC. Det gjorde det i alle fall sist jeg sjekket dette i 2007/2008. Prisen på ENC-kartceller avhenger blant annet av hvor lenge man vil abbonnere på oppdateringer, og selvsagt hvor stort område man trenger kart for. Sist jeg eksempelvis sjekket pris for ENC for strekningen Stavanger-Ålesund, også det i 2007/2008, ville den bli ca. kr 3000,-/4000,- med merverdiavgift med laveste abbonementstid. Man beholder likevel kartene etter utløpet av abbonementet for oppdateringer.

 

For folk flest blir nok det for dyrt. Dessuten er det ikke alle båter som egner seg for bruk av PC grunnet fukt, vibrasjoner, skarpt sollys osv., og da blir mange henvist til overprisede kartplottere med "jallakart" av for eksempel typen Navionics.

Link to post
Share on other sites

Mao. et format, uten kvalitetskrav til innhold. Takk for mye interessant info. Utfra normale byråkratiske prinsipper antar jeg at ENC-kart ikke er tilgjengelige for almuen?

 

Som nevnt, disse kartene kan kjøpes fritt. F.eks. fra Nautisk forlag.

Og, som du sier, det er ikke noen garanti for innholdet. Men det er siste rettede versjon når du kjøper det.

På den svenske vestkysten vil jeg nok tro Hydrographica sine kart er hakket over offisielle kart. Disse kartene er tilgjengelige i .BSB format og kan brukes av kartmaskiner som OziExplorer, Seapro, Fugawi, Maxsea, MACenc og andre.

Maxsea gir anledning til å kjøre Hydrographica samtidig med S-57 kart slik at det kan gjøres en vurdering.

Jeg overrasker vel ingen med å si at jeg ikke liker disse Nintendoboksene hvor en er gift med en spesiell kartleverandør.

Link to post
Share on other sites

Mao. et format, uten kvalitetskrav til innhold.

 

 

Som nevnt, disse kartene kan kjøpes fritt. F.eks. fra Nautisk forlag.

Og, som du sier, det er ikke noen garanti for innholdet. Men det er siste rettede versjon når du kjøper det.

 

Som sagt er S-57, eller rettere sagt S-57 Edition 3.1 som ofte blir forkortet S-57/3, mye mer enn en standard for digital overføring av hydrografiske data, eller et format som noen velger å kalle det. ENC må oppfylle alle detaljerte krav fra IHO, og IHO ENC Product Specification(i tillegg til en rekke appendix) er som nevnt en del av standarden S-57. For ENC er det altså detaljerte og spesifiserte krav til innhold, struktur og format.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...