Jump to content

septik tank i båt

ukjent

Recommended Posts

hei!

har berre eit enkelt spørsmål om septik tank i båt!

eg holder jo på og putler i båten etter som kva eg får tid til. og har komme til toalett. har no berre ei enkel bolle me handpompe. lite praktisk når ein ligger til kai med adre båter og pumpe driten i sjøen.

har lite plass (22fot) til septiktank, og satt og tenkte på om eg kunne støypt ein tank framme i beuen, nedi med kjølen. om dette vil fungere, om de vil forekomme tæringer, osvosv.

ein enkel tank med skroget som bunn, side vegg og overdel, med lokk. dette hadde jo våre praktisk, enkelt, billig, og tatt lite plass.

håper på komentarer for ideen. evt andre ideer =)

på Forhand, Tusen takk:)

Elektrisk dass er overvurdert, og i de fleste tilfeller ville jeg anbefalt en god, gammeldags håndpumpe. Det er virkelig ikke så mye jobb å pumpe ut dritten, og det er etter min oppfatning en liten pris å betale for et mindre komplisert anlegg. Elektriske dasser er dyrere i innkjøp, dyrere å reparere og atpåtil mer sårbare for fibre.

Jeg har hørt om den løsningen du foreslår med tank inntil skrogsiden, men aldri sett det selv i en fritidsbåt, bortsett fra drivstofftankene i min egen. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker opplegget. Hvis det oppstår et hull kan jeg både få saltvann i dagtanken og slippe ut store mengder diesel før jeg skjønner at noe er galt. Den gamle fergen i Tune sto jo på grunn med en lekkasje som de ikke la merke til fordi den var inne i septiktanken, med det resultat at hun gikk rett ned da de dro henne av grunna og inspeksjonsluken spratt opp.

En litt mer jordnær problemstilling er at jeg tror du vil finne det mye enklere å montere inn en ferdig tank enn å bygge den selv. Det finnes et stort utvalg forskjellige tanker i båtutstyrskatalogene, og du burde klare å finne en som passer inn der du finner plass. Jeg har til og med sett en dass som hadde en bitteliten septiktank bygget inn i sokkelen, som skulle være tilstrekkelig til en natt eller to i havn.

for min del så hadde dette våre veldig greit. så mykje jobb er det ikkje. glassfiberen må jo behandlast på innside og utside for å gjere den heil tett. og unngå lukt vil eg tru.

dyrt er det heller ikkje. nokre bordgjennomfæringer og røyr/slangestubber. glasfiber og polyester har eg.

takk for svar, flott å vite at andre har gjort det slikt. =)

:flag_bp:

Nidelv 24 har originalt septiktank under dørken i lugaren, dvs at skroget og dørken utgjør tanken sammen. Så dette går helt fint, hvis du lager en tett og fin tank. Jeg ville ha gått for fastskrudd lokk på tanken, samt behandle den med epoxyprimer innvendig for å få den diffusjonstett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...