GøyPåHavet Startet 21.Januar.2011 Del på Facebook Startet 21.Januar.2011 Hei! Jeg fikk stereoanlegg i bursdagsgave til summerfunnen min. Motoren er en Yamaha 9,9 Sport, og etter det jeg leser i bruksanvisningen er der ikke lader til batteri på motoren. Dette er ekstra utsyr. Noen som vet delenummer eller hvor jeg kan bestille en slik del til motoren, slik at jeg kan lade batteriet mens motoren går? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 En Yamahaforhandler vet hva du snakker om når du ringer. Du kan ha selve generatoren montert som på min Tohatsu 9,9 men da trenger du likeretter og regulator (i samme del). Spør om pris!!! På min Tohatsu kostet delen alt for mye til at jeg vurderte det som uaktuellt opp mot stort nok batteri og lading i havn. Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Sluker ikke stereoanlegget strøm da? Holder det bare ikke en stund før lyden begynner å bli dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Det spørs hvordan anlegg du har. Om spenningen begynner å bli lav, kan forsterkeren bli ødelagt. Men somsagt så er det sikkert svindyrt for regulator og likeretter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 En Yamahaforhandler vet hva du snakker om når du ringer. Ut fra min erfaring er det slett ikke sikkert. Kjøpte i sin tid en "regulator" for en Yamaha hos merkeforhandler, ut fra prisen var det ingen grunn til å tro at det var annet enn en meget avansert sådan.. Viste seg å være bare en enkel likeretter, det oppdaget jeg etter at en mobil til 30k var svidd av... (var på 80-tallet dette) Strøm fra Yamaha 9.9/15hk 1999 modell? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Likeretterne er nok like enkle i dag også så de må aldri benyttes uten batteri tilkoblet. Batteriet virker som en slags "glatter" av rippelen på den likespenningen som kommer ut av likeretteren. Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Så det er bare å droppe hele stereoanlegget siden det er så dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 hvis du har anlegg må du da kunne bruke det, er jo kjempemange som monterer og har anlegg i jolla, det må da gå an å finne noe billigt en vei... Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Hvis noen vet om noe billig, kjøper jeg gjerne jeg :D Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Jeg ville ikke køddet med det elektriske på motoren, hvis du ikke vet hva du driver med. Og siden du spør antar jeg at du ikke har så mye kunnskap om dette. Det kan bli fort mye dyrere enn forventet! Hvorfor ikke ha noe solcellepanel? Så kan båtens batteri lade mens båten står i havn Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Fredrik, har jo strøm på brygga, men tror du ikke batteriet vil lade seg ut fort når jeg bruker båten? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Var nettopp i båten og målte strømforbruket med shunt-amperemeter (Odelco). Bilstereo m/ 4 høyttalere som de du beskriver. Radio alene på relativt høyt volumnivå trekker 0.6 A, CD-spiller trekker 1.4 A, på lavere nivå trekker CD-spilleren omlag 1 A. Som du ser over så trekker ikke en bilstereo allverdens mye strøm. Så med et batteri på 60-70Ah så kan du trygt spille ett døgn sammenhengende før du trenger lading. Tipper det burde holde? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Jeg har ett logitech pc anlegg jeg modifiserte til å gå på 12 volt. Det er på 16 watt totalt, og trekker rundt 2-3 ampere. Men ja du kan lade på brygga, men jeg går ut i fra at du har da en åpen båt? Kanskje dere har ett skur eller noe sånt du kan lade i havna? Ihvertfall, ja du kan sille mye mye mye med ett batteri på 60-70 Ah, så er vel bare å lade det opp igjen i havna di Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Ble det noe likeretter på deg? Fungerte det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.