Jump to content

Nidelv 690 vs. Triton 225 ?

GPgutt

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg er forholdsvis ny på sjøen, ( og helt ny i forumet), har et par sesonger bak meg i en gammel 19" Fjord. Vi skal kjøpe nyere båt, og har sett på 2 stk som vi liker.

Båten skal brukes av 2 voksne i all hovedsak. Den ene er en Nidelv 690 fra 2000 160 hk dise VP kad 32, og den andre er en Triton 225 fra 2006 med 200 hk disel.

Nidelv som er 6 år eldre koster kr 70.000 mer, og jeg ser at det er "mere båt", men hvor gammel blir en motor før saltvannet har gjort sitt? Er litt bekymret for det.

Triton er et mindre kjent merke, men Mercury motor er vel ok?

Setter pris på noen tilbakemeldinger fra noen med mer erfaring :-)

Redigert av Vinger (see edit history)

Hei, og lykke til med valg av båt. Du skriver at du er redd for saltvann i motor. Det tror jeg nok ikke du trenger å være så veldig redd for. Vanligvis på så nye båter er det ferskvannskjøling. Så en "gammel" båt fra 2000, trenger ikke være noe dårlig kjøp. det kommer jo an på vedlikeholdet den har fått.

Velkommen både til BP og på sjøen, livet er deilig i båt :sailing:

Endelig ble det Bobåt

Velkommen ombord :smiley:

KAD 32 er regnet som en god sliter fra VP. Den er ferskvannskjølt. Har den fått service og stell som den skal har du motor i mange år. Det er kompressor og turbo på denne. Jeg har kjørt en slik 690 - og mellom 7 og 16 knop er det vanskelig å kjøre - for her slår kompressoren inn - og den skal ikke være inne over lang tid. Du blir vant til det.

Vi har hatt en 690 med 120 hesters diesel. Det funket bra og båten er fin. Jeg hadde gjerne kjøpt en slik igjen

Det sliter på kompressor. spiser reimer og drikker diesel. Kompressoren er ment til å bidra når båten skal i plan.

På KAD 32 kan man montere bryter for å slå av kompressoren elektrisk.

Men vi går vel ikke i halvplan, gjør vi vel?

Har selv hatt en 690 med KAD 32 fra 97 i 4 år. Det ver virkelig fremskritt med do, diesel, innebygde tanker med V/K vann, diesel og septik.

Den kan gå litt hardt i sjøen med tunglastet båt, derfor er trimplan viktig.

høyere kvalitet, høyere restverdi. Bedre motor. Forstår hvorfor du tenker som du gjør.

De mindre båtene til Nidelv er etter min mening noe av det bedre i dette båt segmentet. 690 og 750 av de eldre. 725 av de nyere (tegnet av Hans Jørgen Johnsen som har tegnet de fleste Windyer i dag)

like everything else in life you get what you pay for.

Men 439' for en 10 år gammel 690 er for dyrt mener jeg. Jeg hadde nok startet med bud på 350 på den.

Når du hører skryt av båteiere som har hatt en slik båt - og ikke har noen egeninteresse i hva du kjøper nå - da er det relevant.

Når det gjelder Nidelv vil jeg fraråde å se på større planende båt enn 25 fot. Over det henger ikke båtene på greip lenger. Vi hadde en Nidelv 300 som vi solgte etter 1 sesong. Feil båt og masse feil med båten. Og jeg vet godt om flere som har erfart det samme. Det blir rett og slett for stort for dem tror jeg. Men opp til og med 750 er det flotte båter mener jeg. 780 er en svindyr pimpa 750 med for tung motor i hekken.

Hei

Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden og vurderte blant annet Nidelv 690.

Jeg falt ned på Nidelv 610. Hvorfor? 2 Hoved årsaker : 1 Luke i Vindskjerm. 2 Solseng uten

løs ileggspute, man kan dra inn og ut sengen som et trekkspill. Dette er utrolig greit

og madrassen er da bedre od større enn i 690'en. Har en med en 120 diesel og ermeget fornøyd.

Sjekk denne : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26218479

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...