GPgutt Startet 22.Januar.2011 Del på Facebook Startet 22.Januar.2011 (redigert) Hei alle sammen. Jeg er forholdsvis ny på sjøen, ( og helt ny i forumet), har et par sesonger bak meg i en gammel 19" Fjord. Vi skal kjøpe nyere båt, og har sett på 2 stk som vi liker. Båten skal brukes av 2 voksne i all hovedsak. Den ene er en Nidelv 690 fra 2000 160 hk dise VP kad 32, og den andre er en Triton 225 fra 2006 med 200 hk disel. Nidelv som er 6 år eldre koster kr 70.000 mer, og jeg ser at det er "mere båt", men hvor gammel blir en motor før saltvannet har gjort sitt? Er litt bekymret for det. Triton er et mindre kjent merke, men Mercury motor er vel ok? Setter pris på noen tilbakemeldinger fra noen med mer erfaring :-) Redigert 22.Januar.2011 av Vinger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Hei, og lykke til med valg av båt. Du skriver at du er redd for saltvann i motor. Det tror jeg nok ikke du trenger å være så veldig redd for. Vanligvis på så nye båter er det ferskvannskjøling. Så en "gammel" båt fra 2000, trenger ikke være noe dårlig kjøp. det kommer jo an på vedlikeholdet den har fått. Velkommen både til BP og på sjøen, livet er deilig i båt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Velkommen ombord KAD 32 er regnet som en god sliter fra VP. Den er ferskvannskjølt. Har den fått service og stell som den skal har du motor i mange år. Det er kompressor og turbo på denne. Jeg har kjørt en slik 690 - og mellom 7 og 16 knop er det vanskelig å kjøre - for her slår kompressoren inn - og den skal ikke være inne over lang tid. Du blir vant til det. Vi har hatt en 690 med 120 hesters diesel. Det funket bra og båten er fin. Jeg hadde gjerne kjøpt en slik igjen Sitér dette innlegget Link to post
GPgutt Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Takk for fine svar. Mellom 7 og 16 knop er jo en hyggelig fart på en godværs dag. Oppfattet jeg rett at en ikke bør kjøre lenge i denne hastigheten fordi det er vanskelig, eller fordi det ikke er bra for motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Motoren skal ikke kjøres over lang tid med kompressor koblet inn. Mellom 7 og 16 knop er ingen fin fart i fint vær. Da ligger båten og graver store bølger. Enten ligger du i 6 knop eller i plan som er rundt 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Det sliter på kompressor. spiser reimer og drikker diesel. Kompressoren er ment til å bidra når båten skal i plan. På KAD 32 kan man montere bryter for å slå av kompressoren elektrisk. Men vi går vel ikke i halvplan, gjør vi vel? Har selv hatt en 690 med KAD 32 fra 97 i 4 år. Det ver virkelig fremskritt med do, diesel, innebygde tanker med V/K vann, diesel og septik. Den kan gå litt hardt i sjøen med tunglastet båt, derfor er trimplan viktig. Sitér dette innlegget Link to post
GPgutt Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Hei Tusen takk, Dette er gode svar for en som ikke kan. Hvordan ser dere på valget mellom disse to båt typene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Hvordan ser dere på valget mellom disse to båt typene? . Jeg hadde gjerne kjøpt en slik igjen Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Jeg kjenner lite til Triton, men vet om mange som er godt fornøyd med nidelv. Så jeg hadde nok valgt den. Har litt å si når du skal selge og Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Heisan Har både sett og kjørt begge. Blir kanskje litt partisk her nå, fordi jeg har vært eier av en 690 Opplevde 690 som en "stor" båt i forhold, både i kjøre- og bofølelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Hva er budsjettet for båtkjøpet? Sitér dette innlegget Link to post
GPgutt Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Budsjettet strekker seg til +/- 400.000.- Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 (redigert) Får mye båt for den summen Denne dere ser på? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26378113 prut hardt. Sett av det du pruter ned til trimplan, varmtvannstank og litt lakk på flaskeholderen på døra Det er kjøpers marked Redigert 22.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GPgutt Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Den er en av de vi ser på, men må si at det er fristende med en 6 år nyere båt på 200 hk som er 70.000 billigere. Hvorfor bør jeg kjøpe 690 i stedet?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 høyere kvalitet, høyere restverdi. Bedre motor. Forstår hvorfor du tenker som du gjør. De mindre båtene til Nidelv er etter min mening noe av det bedre i dette båt segmentet. 690 og 750 av de eldre. 725 av de nyere (tegnet av Hans Jørgen Johnsen som har tegnet de fleste Windyer i dag) like everything else in life you get what you pay for. Men 439' for en 10 år gammel 690 er for dyrt mener jeg. Jeg hadde nok startet med bud på 350 på den. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 glem amrikansk båt gå for nidelv du kan også se på windy ,ibiza eller nimbus,scand alle meget bra båter. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 glem amrikansk båt gå for nidelv du kan også se på windy ,ibiza eller nimbus,scand alle meget bra båter. Støttes fult ur Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 glem amrikansk båt gå for nidelv du kan også se på windy ,ibiza eller nimbus,scand alle meget bra båter. Støttes!!! Sitér dette innlegget Link to post
GPgutt Svart 22.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Hjertlig takk for mange gode opplysninger. Skal sove på dem noen netter før jeg kommer tilbake og skryter uhemmet av hva jeg har kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Har man kjøpt båt er det lov å skryte uhemmet... med både bilder og ord.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Når du hører skryt av båteiere som har hatt en slik båt - og ikke har noen egeninteresse i hva du kjøper nå - da er det relevant. Når det gjelder Nidelv vil jeg fraråde å se på større planende båt enn 25 fot. Over det henger ikke båtene på greip lenger. Vi hadde en Nidelv 300 som vi solgte etter 1 sesong. Feil båt og masse feil med båten. Og jeg vet godt om flere som har erfart det samme. Det blir rett og slett for stort for dem tror jeg. Men opp til og med 750 er det flotte båter mener jeg. 780 er en svindyr pimpa 750 med for tung motor i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Ta en prat med "31 Portofino" han har hatt en Triton tidligere Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Sturee Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Du kan jo sjekke nidelv 610 også Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Triton er produsert i Brazil. Det er en praktisk innredet båt med god plass i forhold til størrelsen. Selv om Nidelv er eldre hadde jeg gått for den pga kvalitet og med tanke på videre salg. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Mistral36 Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Hei Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden og vurderte blant annet Nidelv 690. Jeg falt ned på Nidelv 610. Hvorfor? 2 Hoved årsaker : 1 Luke i Vindskjerm. 2 Solseng uten løs ileggspute, man kan dra inn og ut sengen som et trekkspill. Dette er utrolig greit og madrassen er da bedre od større enn i 690'en. Har en med en 120 diesel og ermeget fornøyd. Sjekk denne : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26218479 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.