Sogn Svart 24.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Triton er brasiliansk billigbåt bygd for brasiliansk klima. Mercruiser er et amerikansk billigmerke. Nidelv er norsk kvalitet bygd for norske forhold. VP er svensk kvalitetsmotor. Særleg KAD32. Det er som å sammenligne bilmerkene Lada og Bentley. Velg Nidelven! Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Hadde uten tvil gått for Nidelv. Triton kan ikke måle seg i kvalitet. Den er SLÅR noen sinnsykt i sjø og 2006 modellen har den gamle kalesje løsningen. Kvaliteten på puter og finishen generelt er etter min mening langt under gjennomsnittet desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Hvis forkabinen også betyr litt, så har vel Triton 225 praktisk talt ingen, det blir som et hanskerom som du må åle deg inn i. Hvis du og madammen skal køye der inne må Nidelv være absolutt et mye bedre valg, da får dere litt boltreplass ... Selv hadde jeg valgt Nidelv foran Triton uten å blunke! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 En i familien hadde Triton ( kjøpt ny,en av de første) Kort oppsummert bestod båten av lekkasjer(overalt) og elendig håndtverk. Ble videresolgt etter en sesong & har ikke blitt savnet siden. Sitér dette innlegget Link to post
GPgutt Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Hei alle sammen. Veldig glad for svar fra dere. Her har øynene blitt åpnet, da vi har hvert å sett på begge båtene.Ingen tvil om at det er natt og dag når det gjelder både plass og kvalitet. Under vår oppdagelssferd, har vi også kommet over en GP 700. Vi syntes den og 690 har mye til felles. Ble litt fasinert av midtstilt motor med aksling. Noen som har erfaring/mening om disse båtene opp mot hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 litt direkte sagt er vel 690 en klassisk daycruiser med sporty tilsnitt mens GP 700 mer er en pensjonistbåt - særlig for folk som er båtvante. Jeg liker GP 700 godt. Regn med en del støy fra motorkassa - men for et ektepar er dette en fantastisk dags- og helgebåt. Maks fart rundt 25 knop om jeg husker rett. Har lest en test i Båtmagasinet (om jeg husker rett), og de likte båten godt. Du kan jo søke etter den på batmagasinet.no Nidelv 690 er litt "melk og brød" i båtmarkedet - mange lagd, høy kvalitet og populær bruktbåt. GP 700 er nok litt mer sær på markedet. Motoren på GP 700 er gjerne en Yanmar på 120 hester om jeg husker rett. Mindre vedlikehold enn 690 som gjerne har KAD 32 med drev. I og med at GPen er halvplaner har den nok litt bedre sjøegenskaper i litt sjø Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Jeg liker og GP 700. Fine løsninger over det hele, liker dobbeltsete og bysseløsningen godt. Bra toalettrom for størrelsen. Med 120 yanmar og baugpropell er dette et trygt og godt valg. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Tror ikke du blir skuffet over en GP 700. Har vært på fabrikken, flott arbeide ( norsk håndtverk/båtbyggertradisjon) Båten går godt for motor og du slipper alt dilldall & kostnader med drev. Baugpropell er et must på alle båter med mye vindfang, liten kjøl og fast aksel. Ønskes større fart & mere sportslig og aktiv kjøring så er Nidelven et opplagt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 En båt eg ville vurdert i den størrelsen er Rinker 246 CC m/ diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 (redigert) Har hatt en GP 700 i 4 år og kan ikke si annet enn at dette er en meget bra båt på de fleste punkter. Veldig fin å bo i for to personer. Min kone og jeg trivdes såpass at vi fikk "3-fotsyken" og ville ha mer, mer og mer. Båten vår hadde en VP TAMD 20 på litt over 100hk. På full guffe gjorde den vel ca. 22 knop og oppførte seg da omtrent som en hel-planer. Som Bitteliten nevnte, støyer den en del ved høy fart. Men helt ok i området 0-17 knop. Nyer modeller er sikkert forbedret på dette punkt. I sjøen er GP nok i en helt annen divisjon enn de du sammenligner med. Myk og fin, stødig og trygg, uansett hastighet. Kanskje med ett unntak: Den er ikke særlig tørr i sidesjø. Det spruter ofte med vind fra siden. Vannet fant også veien inn på sidene under kalesjen om denne var satt opp, slik at det ble fuktig / vått på de bakerste putene om det sjøet skikkelig. (Litt uheldig utformingsdetaljer på vår kalesje?) Har også litt erfaring fra en annen norsk kvalitetsbåt, gode gamle Nidelv 18. Forløpern til 610? Denne vil jeg ihvertfall berømme for et fantastisk skrog når man først er kommet i plan. Utrolig balansert, kan styre med tiltingen på motoren.. Men under planingsterskelen skjener den fra side til side slik mange småbåter med drev gjør. Så ikke noen god båt i kosefart egentlig. Tipper dette gjelder 610 og triton også ? Uansett: Både Nidelv og GP er båter laget for Norske forhold. GP'n velger du om du vil overnatte og bruke litt tid på turen. Nidelven velger du om du vil oppleve mye på kort tid, dagsturer og liker litt mer fart. Begge holder over tid. Derfor betaler man gjerne litt ekstra for dette, i forhold til de mer "flashy" alternativene fra mellomeuropa og USA. lykke til Morty Redigert 8.Mars.2011 av Morty (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Ulv I Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 har du sett på Schaefer 260? Bygget i brasil, og er av god kvalitet, går bra i sjøen og ikke minst, ser flott ut også :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Har også litt erfaring fra en annen norsk kvalitetsbåt, gode gamle Nidelv 18. Forløpern til 610? Nidelv 18 skroget ble Nidelv 590. Nidelv 610 er et eget skrog - som også brukes på Nordan 22 /Nordan 610. Nidelv 690 tror jeg ikke brukes på annet. Nidelv 725 ble tegnet av Hans Jørgen Johnsen som har tegnet mange gode Windy skrog. Nidelv 750 ble Nidelv 780. Det var litt om "hvor vandrer skrogene" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.